משקה אבטיח מרענן | צילום: GettyImages

לגימה מהקיץ: המשקאות שיקפיאו אתכם

העונה הלוהטת מביאה עימה גם צימאון וחיפוש אחר משהו לצנן את הגרון • ממשקאות בריאותיים, דרך מילקשייקים ואייס קפה עתירי קלוריות ועד שלל סוגי הקפה, החום מעולם לא היה נוח יותר • משמעת מים - הדור הבא

מספיק לנגב את הזיעה מהמצח באובססיביות ולחפש הצללה בכל פינת רחוב בשביל להבין שהקיץ כבר כאן, ובגדול. המעלות עולות בהדרגה, הלחות גוברת והמזגנים כבר באובר שימוש. המעבר הקיצוני יחסית ממזג אוויר נוח וחורפי למזג אוויר חם ומהביל משנה גם את הצרכים של הקהל הישראלי, שצפוי לפקוד בתדירות גבוהה את חופי הים, הבריכות ואתרי הטבע.

עבור אותם מבלים בחופים ועבור אלו המעדיפים להישאר בסלון הממוזג, צצים להם מגוון מוצרים חדשים על המדפים שעתידים לסייע לנו להתמודד עם החודשים החמים. חלקם טרנדים עולמיים שהגיעו, באיחור קל, לישראל, חלקם גרסאות קיציות למוצרים מוכרים.

אז מהן התכונות שנדרשות ממשקה קיצי? ראשית, המובן מאליו, שיהיה קר ומרווה. להבדיל מהחורף שבו אפשר להסתדר עם משקאות "כבדים" יחסית דוגמת מרקים או תה רותח, חשוב שהמשקה הקיצי האולטימטיבי יהיה קליל ככל האפשר כדי להימנע מכבדות ומעייפות.

זה קר ומתוק

ההיבט הבריאותי גם הוא חשוב מאוד, ויש דגש משמעותי עליו, בעיקר בטרנדים העולמיים החדשים שהגיעו לארץ שבהם נדון בהמשך. עם זאת, הנתונים מראים כי הישראלים לא מוותרים כל כך מהר גם על המתוק והמסוכר, ובראשם האייס קפה, הברד המיתולוגי, וכמובן המילקשייקים על שלל סוגיהם.

בכל הנוגע למשקה הגלידה, נראה שאין גבול ליצירתיות, ובכל שנה מחדש מושקים מגוון סוגים שונים של מילקשייקים ברשתות השונות. השנה אפשר למצוא ברשתות בתי הקפה השונות שפע מילקשייקים חדשים. במקס ברנר, למשל, השיקו סדרת מילקשייקים המבוססים על גנאש שוקולד קר בטעמי בננה ספליט או סמוזי תות, וכאלה "רגילים" בטעמי לוטוס, קרמל מלוח או שוקולד בלגי.

מילקשייק ב"מקס ברנר" // צילום: צילום: עידו גור

במסעדת גורדוס, השוכנת בפארק פרס בחולון, מתעלמים במודע ובאושר רב מההמלצה שאומרת שמשקאות קיציים אמורים להיות קלילים. המקום, למי שלא מכיר, ידוע בזכות המילקשייקים בעלי המראה המוגזם והשילובים החריגים.

בתפריט של המסעדה אין שום דבר רגיל ובנאלי. אפשר למצוא בו, בין השאר, מילקשייק בטעם שוקולד וחמאת בוטנים עם קצפת, במבה וקסטה שוקו־וניל. יש גם מילקשייק עם קצפת, פרוסת עוגת גבינה, קרמל ורוטב ריבת חלב ומעל כולם - לאמיצים בלבד - מילקשייק קרם ברולה סמיך עם חצי ביצת שוקולד, גליליות שוקולד, פירורי עוגיות אוראו, רטבים מתוקים, כמה סוגי שוקולד, וכמובן קצפת.

מילקשייק במסעדת גורדוס // צילום: אפיק רז גור

אם נניח לרגע למילקשייקים המוגזמים והמפוארים ונחזור לקלאסי והמוכר, אין ספק שהמשקה שמככב הכי הרבה בחשבון ההוצאות של מרבית הישראלים הוא כמובן האייס קפה, ולמה לא בעצם? קר, מתוק, ממלא ובעיקר טעים. עצרו רגע את הלגימה כי לצערנו, יש לנו בשורות רעות.

"בכוס אחת של אייס קפה יש בין 380 ל־450 קלוריות, וזה המון", מזהירה מיטל רובסקי־קריספין, נטורופתית המתמחה באורח חיים בריא ובירידה במשקל. "כל כוס מכילה כמות גדולה של סוכר, אבקת חלב, משפרי טעם, שוקו, מייצבים - ומה אין שם? קפה. עדיף לשתות קפה קר אמיתי עם חלב, קפה ומים. בכוס קפה קר גדולה שמחציתה חלב יש בין שליש למחצית ממספר הקלוריות שבכוס אייס קפה".

הקפה שולט

ואם בקפה עסקינן, אז תאמינו או לא, אתם חוזים בתור הזהב של הקפה כאן בישראל וברחבי העולם - מ"נס מורות" פשוט של אבקה, מים חמים מהקומקום וחלב, ועד תרבות שלמה ושפה חדשה שמקדשת גידול זנים מובחרים ואיכותיים, בתי קלייה יוקרתיים, טעם שונה לגמרי ומעל הכל, מגוון משקאות קרים כחמים המככבים בבתי הקפה בישראל.

תרבות הקפה החדשה מכונה "קפה הדור השלישי". הדור הראשון הוא קפה "פילטר" אמריקני קלאסי, הדור השני - הנס והאספרסו, והדור השלישי הוא למעשה המתנגד הכי גדול לשניהם. הקפה הוא הרבה יותר מסתם משקה מעורר עם קפאין - הוא עולם ומלואו. בשונה מימים עברו, ניתן דגש גדול מאוד למגדלי הקפה, יש תו תקן אופטימלי לאיכות הפולים שהם מגדלים וטכניקות הקלייה הפכו שקופות יותר, מורכבות יותר, ומעל הכל, הפכו את הקפה לטעים ומושקע יותר.

"בסוף שנות ה־90 ובתחילת שנות האלפיים השוק היה רווי בגרניטות מלאות סוכר ואבקות", מספר רן סיסו, מנכ"ל רשת ארקפה, "עם התפתחות טרנד הבריאות והמשקאות בעלי הערך המוסף, זה הלך ודעך. בשנים האחרונות יש חזרה לאספרסו־קרח־חלב. שוק הקפה הנמס הולך ונעלם אט־אט, אנשים לא מתעניינים בזה עוד כי השוק הולך ומתפתח לטובת משקאות הדור השלישי".

COLDY של ארקפה // צילום: אמיר מנחם

"בשונה מהעבר", ממשיך סיסו, "בחירת חומר הגלם היא הדבר החשוב ביותר. אצלנו, למשל, הקפה נעשה מזן מיוחד שמגדלים בחווה שקיבלה תו תקן בינלאומי. המגדלים עושים סלקציה משלב הגידול ועד המיון ובוחרים את פולי הקפה המשובחים ביותר. ההבדלים מורגשים מאוד בטעם". 

מבין הטרנדים החדשים בעולם הקפה שכבשו הקיץ את הארץ, בולט במיוחד ה"קולד ברו". "הקולד ברו הוא למעשה חליטה קרה, קפה שמשרים אותו במים קרים במשך כיממה ולאחר מכן הוא עובר סינון", מסביר יובל ניימן, מנהל תחום הקפה ברשת בתי הקפה התל־אביבית WayCup. "הייחוד במשקה הוא שהוא יועד מלכתחילה להיות משקה קר. כלומר, להבדיל ממשקאות הקפה הקרים הנפוצים בארץ, קפה קר או אמריקנו קר, המבוססים על הכנת מנת אספרסו חמה וקירורה, הקולד ברו נועד להיות קר מלכתחילה. הטעם שלו הוא טעם מאוזן, והוא קליל ומרענן, אפילו מתקתק. ההכנה היא פשוטה מאוד - משרים קפה טרי במים במשך כ־24 שעות במקרר, ולאחר מכן מסננים אותו ומוזגים דרך נייר פילטר וזה מוכן.

קולד ברו של "Waycup" // צילום: רפאל שחרי יעקב בלומנטל

ב־WayCup ובבתי קפה נוספים בתל אביב נמכר הקולד ברו בבקבוקים קטנים, אך בארקפה הוא מוגש גם בשיטה נוספת, ששאבה השראה מעולם האלכוהול. "בסיום החליטה אנו מעבירים את הקפה דרך חנקן, תהליך זהה למזיגת בירה, ומכינים את מה שמכונה 'קפה נייטרו'. הטעם הוא כמעט אותו טעם אך מתקבלים טקסטורה שונה וטעם קצת יותר מתוק. עם זאת, מרכיבי הקפה לא משתנים והוא נטול חלב או סוכר", מספר סיסו ומסביר כי "המתיקות נובעת מסוג הפולים שבהם אנו משתמשים. בתהליך הקלייה יש לנו אפשרות להחליט אם להבליט כל אחת מהתכונות מתיקות, מרירות וחמיצות. בחרנו להוריד את השתיים האחרונות למינימום ואת המתיקות - להבליט".

"משקאות מבוססי קפה קר הם הנושא הכי חם והכי טרנדי בזירת הקפה בשנתיים האחרונות, לא רק בארץ אלא בכל העולם", מציין אלעד רביד, מנהל השיווק של Beanz, מותג הקפה של חברת שטראוס. "לקפה קר יש תפקיד ייחודי בעולם המשקאות הקרים - הוא מרווה ויש לו תכונות של קפה, טעם של קפה, והוא כמובן מעורר בגלל הקפאין". 

"בחודשים שאינם מוגדרים קיץ, עשרה אחוזים מכוסות הקפה ששותים בישראל הן קפה קר על שלל סוגיו", מציג רביד נתונים מפתיעים, "השאר זה קפה חם, בעיקר אספרסו, אך גם אבקות. בקיץ, החל מחודש מאי, זה גדל וקופץ ביותר מפי שניים. חמישית מכוסות הקפה שנשתות בישראל הן קפה קר. הנתון הנוסף והמפתיע יותר הוא שרבע מהכמות הזו מוכן דווקא בבית, ולא בבתי קפה.

"הדגש שלנו בקיץ הנוכחי, בשונה ממקומות אחרים, הוא על קפה קר מבוסס אספרסו בטעמים. התוספת של הריח נותנת טעם של מתיקות מדומה. אין תוספת סוכר, אבל הארומה של משהו מתוק מפחיתה את הצורך להוסיף סוכר".

מלכודת סוכר

עבור אלו שאינם חובבי קפה או סתם רוצים לגוון, יש שפע אפשרויות נוספות. בראש הרשימה נמצאים השייקים והמיצים הטבעיים המוכרים. אך גם במקרה זה יש לא מעט דברים שעלינו להיזהר מהם, ואפילו להימנע מהם מראש.

"שייקים, ברמת העיקרון, מומלצים מאוד", אומרת רובסקי־קריספין, "למעשה הם משמשים סוג של ארוחה בימים שבהם חם וקשה לחשוב על אוכל. בשייק מקבלים כמות נכבדה של סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. כמו כן, חשוב לצרוך אותו, אם מתאפשר, מפירות טריים ולא קפואים כדי לקבל את היתרונות התזונתיים שיש בפרי או בירק. מומלץ גם לוותר על תוספת סוכר לשייק ולהעדיף המתקה טבעית כגון תמר ובננה, וכדאי מאוד לשלב גם ירקות כגון עלים ירוקים, וכך להגדיל אף יותר את היתרונות הבריאותיים של השייק".

"בנוגע למיצים", ממשיכה רובסקי־קריספין, "מיצים מוגזים או טבעיים אמנם נראים מפתים בפרסומות, אך הם מכילים סוכר - ולא מעט ממנו. בלי להרגיש, אנו עלולים להגיע למצב שבו אנו חושבים שאנחנו שותים משקה 'בריא' או 'טבעי' אך בפועל אנו צורכים כמויות גדולות של סוכר, שנזקיו ידועים. הפתרון הכי פשוט הוא מים בטעמים, גם טבעי וגם פשוט להכנה - ואין סוף לאפשרויות".

על קמבוצ'ה שמעתם? 

המילה "קמבוצ'ה" הופכת נפוצה יותר ויותר בקרב בתי הקפה וחנויות הבריאות בתל אביב ומחוצה לה. הגיע הזמן להכיר - קמבוצ'ה היא פטריית תה. זה לא נשמע מפתה במיוחד, אך מדובר בפטרייה עתיקת יומין, שמייחסים לה שפע סגולות, ובהן מניעת סרטן, אריכות ימים, ואפילו ריפוי איידס.

כיום אפשר למצוא בלא מעט מקומות בתל אביב את המשקה, הן בבתי קפה והן בחנויות בריאות. אחד המקומות הבולטים, שבו גם מייצרים ומשווקים את המוצר לעסקים אחרים, הוא מפעל המשקאות "ווג'ארס" ובתי העסק הפועלים תחתיו, בית הקפה "אדמונד" באלנבי 97 ו"מילי ונילי" בגן מאיר.

"אנחנו חבורה של ארבעה", מספר שילה חדד, אחד מבעלי המקום, "חוץ ממני שותפים גם דוד בסיליאן, שי ברט ונאור דוד. פתחנו את קפה אדמונד וכמה חודשים לאחר מכן את מפעל המשקאות, גם הוא באלנבי. אנחנו רואים בשוק המשקאות שוק רדום, מאמינים שאפשר לחדש בו המון ולשם אנחנו שואפים ואפשר לומר שגם מצליחים".

קמבוצ'ה של "ווג'ארס" // צילום: ג'וזף וקוקי ליימן

"אנחנו מתפתחים מהר אך בתוך כך מנסים להישאר מחתרתיים ככל האפשר, ולכן משווקים למעט מקומות ונאלצים לסרב ללא מעט", ממשיך חדד, "אנחנו מפתחים ליין שלם של מוצרים ולא אופציות בודדות, והרעיון הוא להתבסס על ייצור מקומי. חומרי הגלם צריכים להיות כמה שיותר קרובים למקום הצריכה שלהם. חדשות ניזונות מהרחוב. אנחנו קרובים לקהל וככה יודעים לייצר את מה שהוא רוצה ואוהב.

"משקה הקמבוצ'ה פופולרי מאוד אצלנו, כאמור. הפטרייה יושבת בתוך התה ומתסיסה אותו בצורה טבעית, בדומה לשמרים. אנחנו מוסיפים לזה מיצי פירות טבעיים, והתוצאה שמתקבלת מדהימה".

ב"ווג'ארס" מייצרים עוד כמה סוגי משקאות קיציים ופופולריים לא פחות, ובראשם כמה סוגי תה קר, מבוסס חליטות קרות, משקה מאצ'ה וחלב שקדים, ואפילו שוקו קר מחלב שקדים. "הדבר הכי חשוב לנו הוא שלכל דבר שאנחנו מייצרים או נייצר בעתיד יהיה ערך בריאותי או טבעי", מסכם חדד.

מים ישמחו לבב אנוש

לפני סיום, ואם אנו כבר עוסקים בהיבט הבריאותי של משקאות הקיץ, אל לנו לשכוח את המשקה הנפוץ ביותר, הבסיסי ביותר והחשוב ביותר- מים.

 עדיף לשתות קפה קר אמיתי עם חלב, קפה ומים". התזונאית מיטל רובסקי־קריספין

"רוב האנשים מבינים כמה שתיית מים חשובה, אך לא בטוח שיודעים עד כמה", מדגישה רובסקי-קריספין, "המים חשובים ואפילו קריטיים לסילוק רעלים מהגוף ותורמים ליכולות הקוגניטיביות, לערנות ולשיפור הזיכרון לטווח הקצר. מעבר לזה, הם גם תורמים להאצת תהליך ההתחדשות של התאים, משמע, עור זוהר יותר, וחשובים לפעילות כל מערכות הגוף, בעיקר לעיכול ולאיזון לחץ הדם.

"אין תשובה חד־משמעית לשאלה כמה צריך לשתות. זה תלוי במין, בגיל ובמצב הבריאותי, אך הממוצע הבטוח הוא בין שמונה לעשר כוסות, וכמות גדולה יותר תוך כדי ולאחר פעילות ספורטיבית", היא מסכמת. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...