"קבלו את המועמדת הבאה!" יכריז אסי עזר בצרחה. המצלמה שבירכתי הבמה תתעד את צלליתה המטפסת במעלה המדרגות. סאונד דרמטי המדמה פעימות לב ישולב בעריכה. אקסטרים קלוז-אפ לפניהם הנדהמות של השופטים. אינטר-קאט חפוז לאסי ורותם שיזעקו בהתלהבות על סף ההיסטריה: "וואי הקהל בשוק". ויזואליה של הקהל הנדהם תשולב לסירוגין בין צעדי נעלי העקב המתקדמות אל עבר מרכז הבמה, כל תמונה תונח במקומה המדויק על מנת למרוט את עצביי הצופים באולפן באופן סופי. המצלמה שליוותה אותה מאחור תשבור כיוון ותגלה טפח-טפח מחזותה הנשית, מקומתה הנמוכה, משפתיה הבשרניות. הבזקים של פניה יהבהבו על המסך. הסאונד הדרמטי יוחלף בשיר שמצלצל יותר ויותר מוכר ככל שהווליום מתגבר. "...זה לילה סתווי...", יזהו לפתע האנשים בקהל ויביטו זה בזה בעיניים פעורות, "...ואין כוכבים". אבל יש כוכבת, היא נולדה מזמן ובכל זאת היא כאן, כמתמודדת מן המניין. קריינות בקולה של הזמרת המפורסמת תשאל כמו בקלישאה של סדרת דרמה: "אתם בטח שואלים את עצמכם איך נקלעתי לסיטואציה הזאת?". היא תחייך חיוך שמשדר הן קמצוץ של מבוכה והן שפע ביטחון, הקהל באולפן ישאג בהתלהבות והצופים בבית לא יבינו למה בזבזו להם שתי דקות מהחיים על בניית דרמה מזויפת, בעוד ידוע מזה שבועות שמאיה בוסקילה תשתתף בעונה החדשה של "הכוכב הבא".
• הקרב המשפחתי של מאיה בוסקילה
• "תנו לחיות לחיות" נגד "הכוכב הבא"
בדרך לעוד ריאליטי, בתקווה שזה האחרון // צילום: טל עבודי
ככה, סביר להניח, פלוס מינוס הבהוב, תפציע מאיה בוסקילה בחלק האודישנים של הריאליטי. אותה מאיה בוסקילה שרק לפני עשור הייתה מהזמרות המצליחות בישראל, כשרק נינט טייב או בר רפאלי היוו עבורה תחרות על כס מלכות הביצה.
אממה, בעוד שבר ונינט, כל אחת בדרכה, שימרו את מעמדן ככוכבות על, מעמדה של בוסקילה התמוגג לאורך השנים, וממש לא בגלל חוסר כישרון או איבוד יכולת ווקאלית. למעשה, היכולות שלה כזמרת הן כל כך יוצאות דופן, שהרעיון לשלוח אותה לאירוויזיון מתבקש כבר זמן רב. כבר בשנת 2005, כאשר בוסקילה אפילו לא התמודדה, אלא רק ביצעה יחד עם הראל סקעת מחרוזת במהלך הקטע האומנותי של שידור קדם האירוויזיון, נכתב יום לאחר מכן באחת מביקורות הטלוויזיה "תשלחו כבר את מאיה והראל לאירוויזיון".
שבע שנים לאחר מכן, בשנת 2012, היא כבר כמעט הייתה שם ואחד המוספים הידועים בישראל אפילו הדפיס מבעוד מועד כתבת שער עם בוסקילה שבו היא הוצגה כנציגה הבאה של ישראל לתחרות, אבל ועדת רשות השידור לבחירת השיר החליטה בסופו של דבר לעשות סיבוב פרסה ואת ישראל יצגה באותה שנה להקת "איזבו" עם שיר שנשכח תוך כדי שהוא בוצע.
ממלכה לפליטת ריאליטי. בוסקילה בפסטיגל, 2007 // צילום: קוקו
התזמון כמובן לא מקרי ואם להסתמך על נתוני הרייטינג בעבר, האירוויזיון האחרון שהתקיים בישראל בשנת 1999 הוא עדיין אחד המשדרים הנצפים ביותר מאז החלו המדידות, ואם מוסיפים לזה את הבליץ התקשורתי שצפוי לנציג הישראלי בתקשורת המקומית מדובר על צעד שיכול לבנות - או במקרה של בוסקילה לבנות מחדש - קריירה. כמובן שצריך לקחת בחשבון את הסיכון הגדול בהשתתפות, שכן במקרה של האירוויזיון לא קיים יתרון הביתיות וכך למשל גם ב-2015 וגם בשנה שעברה, המדינה המארחת הגיעה למקום האחרון. כמו שהליטוף הציבורי מעקצץ את בלוטת הכוכבות בדיוק במקום הנכון לפני התחרות, כך הוא עשוי להתחלף באגרוף של ביקורת אם הנציג נכשל לספק את הסחורה.
השאלה החשובה באמת היא לא האם לתת לה את הפלטפורמה הנחשקת הזאת, אלא כיצד היא תוכל למקסם את המעמד לשיקום הקריירה שלה. בדיוק לשם כך הכנו לקוראת מאיה בוסקילה את מדריך העשה ואל תעשה לקאמבקיסט.
קחי נשימה עמוקה, מתחילים. בוסקילה // צילום: אלעד דיין
גמילה מריאליטי
מעטים הסלבריטאים שהשתתפו ביותר תוכניות מציאות ממאיה בוסקילה. היא פיזזה בתלבושת דבורה כשלצדה מנחם בן מחופש לאסלה בבית האח הגדול, התארחה ב"עושים את תל אביב", ניצחה ב"חי בלה לה לנד 2", שפטה בתוכנית "משפחה בהופעה", השתתפה בתוכנית הנשכחת של ערוץ הבידור "פושאפ", וזה בלי לספור את ההשתתפות ב"הכוכב הבא לאירוויזיון". ביום שאחרי, למרות הפיתוי, עדיף שתזנח את הז'אנר, שמעולם לא היטיב עמה. היא נתפשה על ידי הצופים כמרוכזת בעצמה ופלרטטנית מדי ב"האח הגדול" וכדיווה טרחנית ב"חי בלה לה לנד". המחיר בדימוי הנסיכתי הזה הוא גבוה מדי, בעיקר אצל צרכני התרבות בישראל שאוהבים את הכוכבים שלהם ביום שבת על הבמה של קיסריה וביום שישי קונים מצרכים עם טישירט וסנדלים. וממילא, בוא נודה באמת, ריאליטי זה למפורסמים סוג ג' שצריכים את הפרסום ולפליטי ריאליטי שמבקשים להישאר בתודעה הציבורית. בינינו? זה נכון גם לגבי מפורסמים שהולכים לתחרויות שירה בטלוויזיה, אבל במקרה הזה נסלח לה, כי בכל זאת מדובר בהזדמנות לייצג את ישראל על הבמה הגדולה בעולם.
זכייה שהיא הפסד. מתוך "לה לה לנד 2" // צילום: רפי דלויה
התמקדות במוזיקה
זוכרים את קריירת הגולף של מייקל ג'ורדן? מה לגבי יכולות השירה של ראסל קרואו או הפריצה הקולנועית של השחקן אריק קאנטונה? הבנתם את הרעיון. להרבה כוכבים יש את הנטייה לפזול לתחום אחר, אבל זמרת שהתברכה בקול אדיר כמו בוסקילה צריכה להתרחק מכל דבר שהוא לא שירה. לראייה, כל מי שראה את הסרט "ימים של אהבה" בו היא מגלמת את מרגלית, יבין שהסרט הזה עשה לקריירה שלה מה שהסרט "ריקוד מסוכן" עשה לקריירה של אליענה בקייר (נו, ההיא מ"השיר שלנו").
עוד החלטה אומללה // פוסטר הסרט "ימים של אהבה"
בלי פוליטיקה
"אני הולכת לעשות מהפכה, שעוד הרבה ידברו עליה, כי אני לא אוהבת שמאיימים עלי והתחנה הזאת היא תחנה של בריונים ואני עם בריונים יודעת להתעסק היטב", במילים אלו, במהלך הופעה לפני שלוש שנים, הציתה בוסקילה את מחאת האומנים נגד גלגלצ. התחנה שבשנת 2004 הכתירה אותה כזמרת השנה הפסיקה להשמיע אותה כמעט לחלוטין, וכך, בעוד שבתחנות אחרות שיריה הושמעו אלפי פעמים, בגלגלצ באותה תקופה היא הושמעה שבע פעמים בלבד. במקרה זה אין ברירה אלא לחבוט שוב באותה קלישאה אומללה ולומר שעדיף להיות חכם ולא צודק ובעוד שהמאבק היה אולי (אבל רק אולי) צודק, הוא היה מאוד לא חכם. הטוקבקיסטים מיהרו לסמן אותה כבכיינית, אפילו קרוב המשפחה שמעון בוסקילה רמז לה באופן משפיל משהו שעדיף ליצור מאשר להתלונן, צעדים מחאתיים כמו להקליט שיר על חוסר הצדק בשיטת הפלייליסט עם זמרים כמו צחי נוי הפכו את המאבק למביך עוד יותר, ובעוד ששותפתה למאבק השרה רגב הרוויחה הון פוליטי מהאקט המתגרה, המהפכה של מאיה עדיין לא הגיעה.
בוסקילה וחברים מקליטים את שיר המאבק המביך, 2015 // צילום: קוקו
כביסה מלוכלכת
יחסית לאישה שלא שירתה בצבא מטעמי דת ואז עשתה שירות מקוצר בגיל 30, לבוסקילה יש דווקא ניסיון קרבי לא מבוטל, אם סופרים את הסכסוך המתוקשר בינה לבין רוברטו, הטינופים ההדדיים מול דודי מליץ וקרב החתולות מול אסי עזר לאחר שהתחרטה בפומבי על ההשתתפות בריאליטי אותו הוא הנחה (ובכל זאת המשיכה לתוכניות ריאליטי אחרות, וראו זה פלא, שוב הם נפגשים באותה מתכונת בדיוק). נדמה שלמאיה יש אקדח והיא לא מפחדת לירות בו, הבעיה המרכזית עם זה היא שכל אייטם כזה במדורי הרכילות זה אייטם אחד פחות במדורי התרבות. אם היא רוצה להיות יותר זמרת מאשר סלבית, יש דברים שעדיף לכבס בבית, הרחק מאוזני התקשורת והרשתות החברתיות.
תשירי ותשאירי את הפוליטיקה לאחרים. בוסקילה בכנסת, 2016 // צילום: דודי ועקנין
• יוצרי השיר של עומר אדם בדרך לתביעה
• הקמפיין הפרובוקטיבי חורך את הרשת
• לא אייל: הזמר שאילנית ואלירז רוצים בחתונה
• עקפו את ביונסה: המוזיקאיות המרוויחות בעולם
• 2,800 אומנים נגד חוק "נאמנות בתרבות"
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!