עובדי תעשיית המלט חסמו את נתיבי איילון

כמה עשרות עובדי חברת "מלט הר טוב" חוסמים את מחלף קיבוץ גלויות, במחאה על יבוא של מלט במחירי היצף מיוון ומטורקיה

הפגנת עובדי הר טוב במחלף קיבוץ גלויות // צילום: יהושע יוסף

כמה עשרות מעובדי חברת מלט הר־טוב חוסמים בשעה זו (שני) את נתיבי איילון באזור מחלף קיבוץ גלויות בתל אביב. העובדים מוחים נגד יבוא של מלט במחירי היצף מיוון ומטורקיה, באופן שלטענתם מאיים על המשך הפעילות של המפעל שלהם. המשטרה מפנה את התנועה לכיוון רחוב קיבוץ גלויות. אתמול חסמו עובדי החברה את הכניסה לירושלים, ושפכו מלט על הכביש.

 

לפני כשבוע וחצי "ועדת ההיצף" החליטה להמליץ לשרי הכלכלה והאוצר שלא להטיל מס היצף על יבוא מלט לישראל. משמעות ההחלטה היא המשך התחרות בתחום, בהתאם למדיניות השרים אלי כהן ומשה כחלון.

 

על פי תחשיבים שונים, משמעות הטלת ההיצף הייתה עלייה של כ־90 אלף שקלים בממוצע במחירי הדירות ותוספת עלות כוללת של כ־2.5 מיליארד שקלים על המשק. יצוין שהתעשייה המקומית, קרי מונופול נשר ומפעל הר־טוב, מסוגלת לספק יחד רק כ־70% מצורכי השוק המקומי, ובכל מקרה יש צורך ביבוא שישלים את הכמויות החסרות למשק.

 

מונופול המלט נשר, ההסתדרות והתאחדות התעשיינים, טענו כי המהלך יגרום לפגיעה בתעשייה ולפיטורים של אלפי עובדים. יצוין כי ההסתדרות הייתה בעבר צד להסכם שנחתם בין הר־טוב ונשר, ולפיו מובטחת עבודה לעובדי הר־טוב ובמקרה של פיטורים הם ייקלטו עם מלוא תנאיהם במפעל נשר.

 

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, טען לפני כמה חודשים כי העלאת מס הבלו על הפטקוק, המשמש את תעשיית המלט, בגובה 50 מיליון שקלים, תגרום לעליית מחירי הדיור ולהעלאת יוקר המחיה. כעת, למרות שמדובר בתוספת מס שהיתה עולה לציבור כ־2.5 מיליארד שקלים, הוא טוען שמדובר בסכום מינורי.

 

גם הממונה על ההגבלים העסקיים, ד"ר מיכל הלפרין, התנגדה להיטל ההיצף על יבוא מלט ואמרה כי "ההיטל הזה עלול לגדוע את התחרות".

 

הנהלת מלט הר־טוב טוענת כי המשך יבוא המלט בתנאים אלה יוביל לסגירת המפעל שבהר־טוב, והוסיפה כי "כל מדינה בעולם מגינה על תוצרתה מפני יבוא טורפני ומטילה מס על יבוא כזה. גם הממונה על ההיצף במשרד הכלכלה קבע כך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר