פרסום ראשון: מעורבותם של אוטובוסים ומשאיות גדולות בתאונות הדרכים הקטלניות והקשות נמצאת בעלייה, אך דו"ח מיוחד של ארגון נהגי האוטובוסים בנושא ההכשרות המקצועיות ותאונות הדרכים במעורבות רכבים כבדים, קובע כי לא מתבצעת הכשרה מספקת או לא מתבצעת הכשרה על פי המתחייב בקרב הנהגים.
על פי הדו"ח שהגיע לידי "ישראל היום", בידי הארגון עשרות עדויות מנהגי אוטובוסים מכל חברות התחבורה, המעידים שלא קיבלו הכשרה כלל או הכשרה חלקית בלבד. 10,000 נהגי התחבורה הציבורית אשר אמורים לעבור 50 שעות הדרכה בשנה, שערכם שווה לסכום של כ-25 מיליון שקלים בשנה, לא מגיעים להכשרות ופוגעים במקצוע ובבטיחות הנהגים, הנוסעים ומשתמשי הדרך השונים.
נציין לרקע כי שיעור מעורבותם של כלי רכב ציבוריים בתאונות דרכים קטלניות גבוה משיעורם במצבת כלי הרכב הכללית. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פועלת להפחתת מעורבות האוטובוסים בתאונות דרכים באמצעות פעולות שונות בתחום ההסברה, החינוך וההכשרה, החקיקה, התשתיות והאכיפה.
על פי התקנות של משרד התחבורה נהג רכב ציבורי - מונית, מיניבוס ואוטובוס חייב בהכשרות מקצועיות במגוון נושאים, כפי שנקבע בתקנות, חוקים ובמכרזים. הדרישה להכשרות נובעת מתקנות התעבורה, וקובעת כי בעל רישיון נהיגה ברכב ציבורי יעבור השתלמות מעשית מדי חמש שנים.
במצב הקיים היום, הכשרת הנהג לדרגות רישיון באוטובוסים חסרה מאוד. קיים פער בין תוכנית ההכשרה העיונית והמעשית, ובין המיומנויות הנדרשות מהנהג בפועל. למעשה, אין כלל הכשרה מעשית בנושאים מרכזיים, כמו: העמסה נכונה, אמצעי ריתום, חלוקת עומסים, נהיגה נכונה בדרך הררית ושימוש בסייעני בלימה.
היום אין השתלמות חובה לנהג מקצועי. במצב זה נהג משאית כבדה, המובילה עשרות טון מטען או נהג אוטובוס, המסיע עשרות אנשים, יכול לנהוג במשך שנים מבלי שהוא נדרש לשמור על כושרו המקצועי. קיימת אמנם תקנה בתקנות התעבורה, הקובעת כי על נהג רכב כבד או אוטובוס לעבור השתלמות מעשית במגרש הדרכה אחת לחמש שנים, אולם תקנה זו אינה מיושמת, מכיוון שאין בארץ מגרשי הדרכה.
בשל פגיעותם הגבוהה של הולכי הרגל במפגש עם אוטובוס, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים החלה בפיתוח ערכת הדרכה לנהגי אוטובוס בממשק עם הולכי רגל. פיתוח הערכה הסתיים, והיא משמשת כלי לביצוע הדרכות לנהגי תחבורה ציבורית, בדגש על ניהול סיכונים בסביבת העבודה של נהג האוטובוס ומתן דרכי התמודדות אפשריות. בין היתר - נהיגה בסיכון, החלקה בכביש ועוד.
הארגונים הם אלו שמחויבים לבצע את הדרכות בנושא בטיחות בהיקף של לפחות 50 שעות בשנה, כפי שקובעת התקנה של משרד התחבורה. מפעיל השירות מחויב להגיש את את תוכנית ההשתלמות לנהג, הכוללת גם את מועדיהן, מיקומן ועלותן הכספית. כמו כן, כל נהג ישתתף לפחות פעם בשנה בהשתלמות יומית מרוכזת בנושאים האלה. המידע על השתתפות הנהגים בהשתלמויות השונות ייכלל בכרטיס האישי של כל נהג, והמפקח על התעבורה אמור לפקח על כך.
בארגון ציינו כי אגף ההדרכות של הארגון המקצועי של נהגי האוטובוסים בישראל מעמיד לרשות החברות והנהגים תוכנית רב שנתית להכשרה ולקידום הנהג המקצועי.
סמנכ"ל ההסתדרות הלאומית איתמר שרוני הוסיף כי: "ארגון נהגי האוטובוסים וההסתדרות הלאומית חרטו על דגלם לעשות הכל כדי למנוע את תאונות הדרכים הבאות. ממצאי הדו"ח מראים בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי נמציאות הנוכחית איננה גזרת גורל וניתן לשפרה. אנו נמשיך לפעול ללא לאות כדי להעניק הכשרה טובה יותר לנהגים שהיא זו שתציל את חייהם של אזרחים רבים".
יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים , ישראל גנון התייחס לממצאי הדו"ח ואמר כי: "כל נהג במדינת ישראל חייב להשתתף בתכנית רב שנתית שתכלול הכשרות מקצועיות. זו הדרך להציל חיים וכן ישפר בצורה דרמטית את איכות השירות לאזרחים הנוסעים בתחבורה הציבורית. ארגון נהגי האוטובוסים יחד עם ההסתדרות הלאומית החל בתכנית פיילוט יעודית שתענה לדרישות העולות מהשטח. אם רוצים להציל חיים, לא מחר אלא היום, חייבים לעשות הכל כדי שאותן הכשרות יחלו בכל חברות התחבורה הציבורית, ויפה שעה אחת קודם."
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו