יוצרים אווירה בבית. אמיצי אדריכלים // צילום: עוזי פורת

כשהבית הופך לזירת מכירה

לא קל למכור דירה בימים אלה; כאן בדיוק נכנס "בימוי הבית", כמקובל בעולם • גייסנו מומחים שייתנו מניסיונם את הטיפים, שיהפכו את משימת המכירה למוצלחת יותר

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) פרסמה לאחרונה את נתוני 2017 בשוק הדיור, המצביעים על ירידה במכירת דירות חדשות ודירות מיד שנייה. מספר העסקאות המצטמצם קשור בעיקר בתוכנית "מחיר למשתכן", שהעבירה רבבות קונים למצב של המתנה, ישיבה על הגדר.

בכל זאת יש אנשים שחייבים או רוצים מאוד למכור את דירתם או את ביתם. יש מי שצריך לשנות את מקום המגורים, יש יותר מבוגרים שמעדיפים לעבור לדיור מוגן או לדירה נגישה יותר, ויש עוד סיבות רבות לכך שיש מי שמתעקשים למכור גם במצב הבעייתי שבו שוק הדיור נמצא בימים אלה. 

במצב השוק הנוכחי הישראלים מתחילים לפתח תהליך שמקובל בעולם זה שנים רבות - בימוי הבית למכירה, או כפי שמכנים זאת בעולם, Home Staging.

 

ריהוט מינימלי המדגיש את המרחב. סטודיו דולו // צילום: עוזי פורת

"רגע לפני שנכנסים ללחץ, חשוב להבהיר - לא מדובר בשיפוץ אלא בעימוד מחדש, סוג של עיצוב פונקציונלי המכונה בעולם 'בימוי של הבית'. בימוי הבית העומד למכירה מקובל בעיקר בארה"ב, אך גם בקנדה ובאירופה - עניין שצובר תאוצה בעולם ולאחרונה גם כאן בישראל. בימוי הבית הוא חלק מתהליך מכירת הנכס, שמטרתו לקדם את האטרקטיביות שלו, להעלות את סיכויי המכירה בזמן קצר ואף להעלות את ערך הנכס. "כשמדובר בדירה או בית, גם העלאת שווי בשיעור קטן מתבטאת בהרבה מאוד כסף", מסביר מעצב הפנים ניצן הורוביץ.

זה המקום להבהיר את ההבדל בין "כיסוי פגמים" לבין הבלטת יתרונות ויצירת רושם חיובי. אנשי מקצוע בתחום לא ישתפו פעולה עם הסתרת פגמים, שאינה מוסרית ואף מנוגדת לחוק. יש הבדל גדול בין הסתרת נזילה או פגם מהותי במבנה לבין הוספת עציצים פורחים בכניסה לבית. המאמץ המינימלי שמתחייב מהכנת הנכס למכירה הוא בדיקת תקינות המערכות.

 

סטודיו דולו // צילום: עוזי פורת

מובן מאליו שאין להראות דירה שבה מפסקים שבורים, נורות שרופות, או אפילו רהיטים שאינם עומדים למכירה עם הבית מוצגים בו כשבורים או מוזנחים. ראוי שהבית המוצג יהיה שלם, תקין, נקי ומסודר. בארה"ב יש חברות המתמחות בתחום, וגם מציעות ריהוט מושלם לבית, שמושאל לתקופת המכירה. 

 

תשקיעו 3% - קבלו 10%

"מתיחת הפנים לבית במסגרת הבימוי מאפשרת להדגיש ולהאיר את היתרונות הבולטים של הנכס ולטפל בחולשותיו, אלה שמקשות למכור אותו, ולהצניען", מסביר הורוביץ, "לא מדובר על תהליך ארוך כמו בעיצוב פנים רגיל, אלא בשדרוג שיהפוך את הבית לסוג של קונצנזוס ויקלע לטעם של מגוון רחב יותר של קונים פוטנציאליים. כך, למשל, בית שהוא בעל אופי מאוד כפרי יקלע לטעמו של קהל מצומצם. קונים מהשורה שאינם מתחברים לעיצוב כפרי עשויים גם לא להבין את פוטנציאל הנכס. תפקיד המוכר להראות להם שבהשקעה קטנה אפשר לשנות את אופיו ולהתאימו לטעמם".

"מניסיון", מסביר הורוביץ, "בתים שעברו בימוי נמכרו בזמן קצר יותר ובסכומים גבוהים יותר מכפי שציפו בעליהם". "נתונים סטטיסטיים מרחבי העולם מוכיחים כי בהשקעה של כ־3% מערך הנכס אפשר להעלות את מחירו ב־10%-7%, וגם למכור אותו בזמן קצר מהמקובל באזור".

 

אריאלה עזריה ברקוביץ // צילום: אלעד גונן

רבים ממוכרי הנכסים מתקשים לראות בהם את פוטנציאל השוק שלהם; אחרים רואים בהם הרבה יותר מכפי שהם. אלה גם אלה לא מעוניינים להשקיע רגע לפני שהם עוזבים - הם לא מעוניינים בהוצאה, וכמובן לא באי הנוחות הנלווית לשינויים בבית, אלא שהם לא מודעים להפסדים שנגרמים להם מכך.

"עבודת הכנה ראויה תשנה את הרושם שייצור הנכס על הקונה ותעניק לו מראה חמים ופרקטי, כזה שיתאים למתעניינים, ובשורה התחתונה יעלה את מחירו". אומר הורוביץ, "הרי יש אנשים שאוהבים עיצוב קלאסי, אחרים מעדיפים סגנון רטרו, מודרני, כפרי, אקלקטי ועוד, ולכן חשוב למצוא קו מגשר שפונה לקהל הרחב".

 

אריאלה עזריה ברקוביץ // צילום: אלעד גונן

לדברי מעצבת הפנים שלומית זלדמן, "הרושם הראשוני של הרוכש הפוטנציאלי נוצר בדקות הראשונות של ביקורו בנכס. אמנם לכולנו יש מסגרת תקציב ידועה מראש, אך בימים שבהם שוק דירות היד השנייה מוצף, אותו קונה יבחר בבית שבו הוא הרגיש הכי טוב".

זלדמן מציעה: חשוב שהנכס המוצע יהיה כמה שיותר מינימליסטי, כמה שיותר נקי, כדי שיאפשר לקונה לדמיין את עצמו גר בו בעתיד. שווה לשדרג את הקיים כדי להסתיר באלגנטיות או לטשטש את מה שאנו פחות רוצים להבליט.

 

אמיצי אדריכלים // צילום: עוזי פורת

כך, למשל, חלונות לא חדישים או נוף לא מרשים אפשר להצניע באמצעות וילונות, רצפה ישנה באמצעות שטיחים, ספה באמצעות כריות וכדומה. מובן מאליו שחשוב להראות לקונים דירה רק כשהיא במצב נקי ומסודר, ולא "להתנצל על הבלאגן". אלו הם דברים מינימליים - שלא קשורים להשקעה גדולה, אלא יותר לתשומת לב. 

 

מומחים ממליצים:

הכניסה לבית. חשוב שתהיה מזמינה ו"ביתית". ציבעו את דלת הכניסה לבית וצרו תבליטים וטקסטורות שונות. דלתות עץ אפשר לכסות בצבע חדש ומבריק כדי לשוות להן מראה מתוחכם או בצבעי מאט ליצירת מראה כפרי, אומר ניצן הורוביץ.

להיפטר מעודפים. תהליך המכירה הוא הזדמנות להיפטר מפריטים ישנים: אתרו פריטים שתופסים מקום מיותר וזיכרו שבעניין זה - פחות זה יותר, מוסיף הורוביץ.

הצניעו פריטים אישיים. השקיעו בניקיון יסודי של הבית, ובזמן שאנשים מגיעים לראות את הדירה עיזרו להם להרגיש שהיא שלהם, בין השאר, על ידי הרחקת חפצים אישיים מדי והחלפת תמונות משפחתיות בתמונות ניטרליות ואופנתיות. 

חדשו את צבע הקירות. צביעת הקירות תשדרג את החלל בתקציב נמוך יחסית. אפשר לצבוע קיר אחד או שניים בהשקעה כספית נמוכה, לשלב שני גוונים או להשאיר את הצבע הלבן בשילוב גוון כהה יותר. כך תשוו לחדר מראה מעוצב ושיקי. באותה מידה אפשר להדגיש ולהבליט קיר אחד, קורה, קיר חוצה, נישה, קיר מעוגל או משקופים, אומר הורוביץ.

תאורה. התאורה יכולה להשפיע על מצב הרוח והיא תורמת ליצירת תחושה נעימה במרחב. עשו שימוש בגופי תאורה בקווים נקיים, ולא בהכרח לפי טעמכם האישי.

שימוש במראות. מראות בכניסה ובחדרים ידגישו חללים יפים וייתנו תחושה של מרחב.

ריהוט מדגיש חללים ומושך תשומת לב. הריהוט צריך להתאים בגודלו לחלל - שולחן אוכל גדול מדי בחדר ידגיש את מידותיו הקטנות של השטח.

הימנעו מעומס רהיטים בבית. כשמציגים את הדירה כדאי להוציא ממנה רהיטים מיותרים.

רהיטים וציוד יהיו תקינים ונקיים. מומלץ לרפד ספה ישנה בריפוד אופנתי או לשדרג אותה בתוספת כריות אופנתיות חדשות. קבלו השראה מצבע הקירות או הרצפה. עדכנו את מראה החלונות על ידי תליית וילון בהדפס מעניין, אומר הורוביץ.

שינוי ייעוד. אם יש לכם בדירה חדר שמתפקד כמחסן, קיבעו לו ייעוד חדש שיוסיף ערך גדול יותר לבית. לעיתים אפשר להציב כיסא משרדי, כורסה נוחה או שולחן קטן עם מנורה, וכך להפוך את המחסן לחדר קריאה, למשרד או לחדר אורחים נעים, מוסיפה עדי קליין מ"סטודיו דולו". 

חיפויי קירות מבד על קירות מרתף או חדר קטן, בשילוב שטיחון או מזרן גומי וכמה כריות נוי יהפכו את החלל השומם לחדר מדיטציה או יוגה, מסבירה מעצבת הפנים עדי קליין. 

צבע. אל תהססו להשתמש בצבע כהה בפינת האוכל, בחדר השירותים או אפילו בחדר השינה. גוון עמוק וכהה על הקירות יוצר מראה אינטימי, דרמטי וביתי לחלל. מה גם שאינכם מוכרחים לעטר את כל החלל בצבע העז, אלא קטע קיר אחד בלבד, מוסיפה קליין.

בית פורח. בתים רבים שעברו שדרוג מוצלח כללו, לפי מומחים בתחום, שימוש רחב בפרחים רעננים. עם זאת, אין צורך לרכוש סידורי פרחים יקרים באופן יומיומי - שתילת פרחים במיקומים שונים, בבית או בחצר, תעניק את האפקט הרענן המתבקש. בעיקר בתקופת הסתיו עלים וצמחים מעניקים תחושת חמימות לבית, החל מהכניסה אליו, ומעמעמים את אווירת הצינה הסתווית והחורפית. 

ארונות המטבח. אם המטבח שלכם מיושן, בלוי או סתם לא "הצעקה האחרונה" בעיצוב פנים, ואינכם יכולים להרשות לעצמכם שיפוץ כללי שלו, פשוט ריכשו דלתות ומגירות חדשות בצבע קלאסי ועל־זמני, ואז ציבעו חלקים נוספים במטבח או ריכשו כלים באותו בצבע כדי שיתאימו זה לזה. במקום להחליף את מדיח הכלים, תוכלו לרכוש פאנל חיצוני חדש בצבע שבחרתם לשאר המטבח.

חדרי אמבטיה. מעצבת הפנים אריאלה עזריה־ברקוביץ מוסיפה: "תופתעו לגלות עד כמה חדר האמבטיה והשירותים שלכם יכולים להשתדרג פלאים בכמה מהלכים פשוטים, שיעלו לכם מעט מאוד כסף". אם האריחים נראים מיושנים או צהבהבים, צביעתם מחדש או הוספת מדבקות ייעודיות יקנו להם מראה חדש. כאן גם תוכלו להתפרע ולבחור צבע כהה, עמוק ומיוחד כדי להעניק לחדר מראה של ספא יוקרתי. נוסף על כך, אבזרו את החדר במגבות מגולגלות, בסלים דקורטיביים ובנרות להשלמת הלוק המפואר והמוקפד, בעלות מינימלית.

הצבעה על הפוטנציאל. בטרם הצגת הבית ודאו כי הכנתם "תוכנית רצפה" של כלל חללי הבית עבור הרוכשים הפוטנציאליים, כך שיידעו בדיוק מה הם מקבלים ויוכלו לדמיין כיצד ייראה הבית כשהוא מאובזר בחפצים ובריהוט שלהם. עם זאת, דלתות בלויות ומשקופים "פצועים" נותנים תחושה של בית ישן ובלוי, גם אם לא כך המצב. מומלץ לצבוע אותם בצבע ניטרלי בוהק כדי ליצור בכל הבית מראה מחודש, נקי ועל־זמני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...