צילום: מיכה לובטון // כמה אפשר? "המירוץ למיליון"

"המירוץ למיליון": מסע להמאסת הפורמט

מתמודדי "המירוץ למיליון" מודחים וחוזרים למרקע שלנו כבר יותר מארבעה חודשים על פני יותר מ-36 פרקים • בינתיים ערוץ 2 התפצל, עונה שלמה של הריאליטי במקבילה אמריקנית הספיקה לעלות ולרדת ו"רשת" המאיסה את הפורמט המצליח על עוד כמה צופים

ביום שבת, 21 באוקטובר של השנה שעברה, שודר הפרק הראשון בעונה הנוכחית של "המירוץ למיליון". זה קרה לפני יותר מארבעה חודשים. אלה היו ימי טרום הפיצול, כשעוד היו פה ערוץ 2 וכל מיני דיבורים על עתיד חדש ומסקרן. ארבעה חודשים חלפו מאז ההזנקה, והעונה הזאת מסרבת להיעלם מהמסך. הרייטינג יורד, עולה, מתאדה וחוזר, ונקודת הסיום של המירוץ לא נראית באופק. בחודשים שהיא תופסת את הפריים-טיים עלו וירדו מלוח השידורים אינספור תכניות אחרות - חלקן השלימו עונות מלאות, אחרות התרסקו ובוטלו - אבל המירוץ של "רשת" עדיין איתנו.

סתם לשם ההשוואה: ביום רביעי האחרון הוקרן בארצות הברית גמר העונה ה-30 של הגרסה האמריקאית: 12פרקים שודרו ברשת CBS לאורך העונה, שנמשכה קצת פחות מחודשיים. המתמודדים ביקרו בעשר מדינות וההדחות התרחשו בערך כל פרק או שניים. כל קשר בין קצב ההתקדמות הנ"ל לבין המסטיק הלעוס שנטחן ברשת הינו מקרי בהחלט.

12 זוגות ורון שחר אחד התחילו את "משחק הטלוויזיה הגדול בעולם"; בחודש האחרון נותרו חמישה ואתמול הם הצטמצמו לארבעה. איש לא מסתיר את הסיבה העיקרית למתיחה המוגזמת של התוכנית - "המירוץ למיליון" היא אחת מהפקות הריאליטי היקרות בתעשייה וכתוצאה מכך מובן הניסיון לסחוט ממנה כמה שיותר זמן אוויר, שיאפשר לערוץ להכניס עוד ועוד מקבצי פרסומות. בנוסף, גם כמויות התוכן הממומן שמציפות את הפרקים לאורך העונה הגדילו משמעותית את ההכנסות מהעונה הזאת.


רבע גמר בישראל אורך חמישה שבועות // צילום מסך

ברור כי השוק הישראלי מצומצם בהרבה מזה האמריקני. למרות שגמר המירוץ בארה"ב סיפק רייטינג נמוך מהרגיל (בערך רבע משיאי הצפייה של העונה שעברה וכמעט מחצית מפרק פתיחת העונה הנוכחית), אנחנו עדיין מדברים על יותר מארבעה מיליון צופים - גודל שוק שלא קיים בארצנו הקטנטונת. ואם עלויות ההפקה דומות יחסית, אז ברור שכדי לכסות את ההוצאות, הישראלים צריכים להיות יצירתיים.

עם זאת, מאכזב לגלות שהיצירתיות הישראלית משמעותה בסך הכל חבלה מכוונת בפורמט ומתיחתו לדרגת שעמום תמידי, העצמת הדרמות לממדים היסטריים (ותמיד פרק הדחה דרמטי במיוחד), טוויסטים מיותרים בעלילה - למשל, גלגל הצלה למודחים כדי למרוח עוד שש תכניות נטולות הדחה, וכמובן דחיפת תוכן שיווקי בכל הזדמנות במסווה של משימה, קטע מעבר או אפילו סתם נסיעה סתמית במונית (שבכולן באופן משונה תמיד יש קלוז-אפ על מערכת ה"מובילאיי").

ההנחה היא שהצופה יאכל כל מה שייתנו לו, ושעדיף לאבד כמה אחוזי רייטינג אבל בו בזמן להרוויח עוד ועוד מזומנים. עד הפרק של אתמול בערב חלפו חמישה שבועות שלמים ו-‭12‬ פרקים מאז ההדחה האמיתית האחרונה (זאת אומרת, לא כזו שהמודחים חוזרים למשחק). עד כה כבר שודרו ‭ 36‬ פרקים על פי הספירה הרשמית, לא כולל ספיישלים , לקטים ושידורים חוזרים. לא בטוח שזלזול כזה בצופים זאת גישה נכונה ליצירת טלוויזיה טובה, אבל די ברור שזה מתכון מושלם להמאסת הפורמט ושחיקתו.

המירוץ למיליון, 21:15 "רשת 13"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...