צילום: AFP // מטה פולקסווגן בגרמניה

סערה בגרמניה: יצרניות רכב ערכו ניסויים בגזים על אנשים וקופים

פולקסווגן, ב.מ.וו ודיימלר מימנו מחקרים כדי להוכיח ששריפת דיזל לא מסרטנת • דובר הממשלה הגרמנית: "מעשה לא אתי שמעלה שאלות רבות לגבי אלו שעומדים מאחוריו" • פולקסווגן: "שגינו, מבקשים מחילה"

גרמניה שוב סוערת בגלל פרשייה אתית חמורה בתעשיית הרכב. בימים האחרונים נחשף כי לפני כמה שנים יזמו יצרניות רכב גרמניות ניסויים על קופים ואנשים כדי להוכיח כי שריפת דיזל לא מסרטנת. החשיפה גרמה אתמול לגינוי תקיף מצד ממשלת גרמניה על יצרניות הרכב, שממלאות תפקיד משמעותי במשק הגרמני. 

"הניסויים האלו לא היו מוצדקים בשום היבט אתי, ומעלים שאלות קריטיות רבות לגבי אלו שעמדו מאחוריהם", אמר אתמול דובר הממשלה הגרמנית. 

כזכור, ביום שישי דיווח ה"ניו יורק טיימס" שבשנת 2014 מימנו יצרניות הרכב פולקסווגן, ב.מ.וו ודיימלר מחקר שנועד להדוף את הטענות על כך שהגזים הנוצרים בשריפת דיזל מסרטנים. 

במחקר הזה הוכנסו 10 קופים לחדרים אטומים ונאלצו לנשום פליטות של חיפושית תוצרת פולקסווגן במשך שעות. 

ביום א' דיווח היומון הגרמני "Stuttgarter Zeitung" שהארגון שביצע את המחקר ערך גם ניסויים דומים על בני אדם. עם זאת, דווח גם כי 25 הנסיינים קיבלו הסבר מפורט וחתמו על טופס הסכמה מדעת לפני שנחשפו לרמות שונות של גז למשך שעות. 

אחרי שביום שבת הודתה פולקסווגן כי שגתה וביקשה "מחילה" מהעם הגרמני, אתמול החלו בתוך החברה לנקוט צעדים. "אני אעשה את כל מה שניתן לעשות כדי לוודא שהעניין ייחקר לעומק", אמר יו"ר הדירקטוריון של החברה אתמול. "מי שאחראי לכך חייב לתת את הדין", הוא הבהיר. 

מדובר בעוד מכה תדמיתית קשה לתעשיית הרכב בגרמניה ולפולקסווגן בפרט. בשנת 2015 נחשף כי פולקסווגן התקינה תוכנה ב־11 מיליוני רכבים, שתפקידה היה לזייף את רמות הפליטה של הרכבים במהלך בדיקות רגולטוריות של מכוניות הממונעות בדיזל, ובכך לעמוד בתקני איכות הסביבה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...