הקריה בתל אביב // צילום: רוני שיצר // הקריה בתל אביב // צילום: רוני שיצר

באים לקריה בת"א? לא תמצאו חניה

שני חניונים ששימשו את קציני הצבא הועברו לעיריית ת"א וגרמו למצוקת חניה קשה ולשינוי סדרי הכניסה לקריה • "הפתרון": בואו לבסיס ברכבת

זעם בקרב קצינים המשרתים בבסיס הקריה בתל אביב: בשל העברת שני חניונים ששימשו את קציני הצבא לעיריית תל אביב בימים האחרונים, מוצאים עצמם אנשי קבע רבים ללא מקומות חניה, או עם מקומות חניה חלופיים המרוחקים כ־20 דקות הליכה מבסיסם.

נוכח המצוקה שנוצרה, צה"ל פרסם הנחיות חדשות שבמסגרתן נמנע גם ממי שמזומן לקריה, אך אינו משרת בה, להיכנס למקום ברכבו, ולפחות במקרה אחד נאסר על נכה להיכנס לבסיס ברכבו. בתגובה קורא צה"ל למשרתים: סעו ברכבות.

שני החניונים החיצוניים לקריה שנמסרו לעיריית ת"א הם חניון קרן הקריה, שנמצא בקרן הרחובות שאול המלך ומנחם בגין, וחניון הכנרית, הצמוד לרחוב קפלן. כחלק מההיערכות למהלך, צה"ל ועיריית ת"א סיפקו לחלק ממשרתי הקבע שיכלו עד היום לחנות בחניונים אלה אפשרויות חניה חלופיות - בחניון גולדה, הסמוך לרחוב שאול המלך, ובחניון הבימה, המרוחק כ־20 דקות הליכה ברגל מבסיס הקריה. אך מלבד העובדה שהחניונים מרוחקים מהקריה, מספר מקומות החניה שהוקצו לצה"ל בחניונים אלה קטן ממספר המקומות שהיו בשני החניונים המקוריים, ועשרות קצינים שיכלו לחנות עד היום במרחק קצר ממשרדם מוצאים עצמם ללא מקום חניה מוסדר. נוכח המצוקה הקשה, שינה בימים האחרונים צה"ל גם את מדיניות אישורי הכניסה לקריה בכלי רכב, וקצינים שדרגתם נמוכה מדרגת אלוף־משנה ואינם משרתים בקריה, לא יכולים להיכנס לבסיס ברכבם בעת שהם נדרשים להתייצב במקום לדיונים. "אם יש לך מקום חניה מוסדר לעבודה ופתאום, ביום בהיר אחד, אומרים לך 'אין לך יותר חניה', ואתה גר בכל מיני מקומות בארץ, זו הרעת תנאים", אמר ל"ישראל היום" קצין המשרת בקריה, "תסבירו מראש, תודיעו מראש, תמצאו פתרונות הגיוניים".

הקושי - עד 2024

קצינה נוספת המשרתת בבסיס הקריה במשרת אם, ונאלצת לצאת מהבסיס בכל יום ב־15:30 על מנת לאסוף את ילדיה ממסגרות החינוך, ציינה כי המהלך פוגע בעבודתה, מכיוון שהיא נאלצת לצעוד כ־20 דקות ממשרדה עד לחניון הבימה, ולכן עליה לצאת מוקדם יותר מהמשרד.

חריג במיוחד הוא המקרה של אזרח נכה, עם תעודת נכה רשמית מטעם המוסד לביטוח לאומי, שזומן בימים האחרונים לדיון אצל בכיר בקריה, ולא קיבל אישור להיכנס למקום ברכבו. לדיון הגיע בהתנדבות מלאה והציג מראש את תעודת הנכה שלו למי שאישר לו כניסה. לטענתו, במוקד אישורי הכניסה בקריה אמרו כי אינו יכול להיכנס עם רכבו. גם כשביקש שיבדקו שוב, נענה בשלילה. "אמרו לי שאם יש לי בעיה ללכת, שהנהג של מי שזימן אותי או אפילו הוא בעצמו יבואו לקחת אותי מחניון עזריאלי. זה מביש", סיפר.

קצין בכיר בצה"ל הסביר ל"ישראל היום" כי בימים האחרונים בוטלו בסך הכל כ־300 חניות, וכי לרוב הקצינים נמצאו חניות חלופיות (גם אם מרוחקות). לדבריו, רק כמה עשרות נותרו ללא מקום חניה. עוד ציין כי בשנים הקרובות בסך הכל יבוטלו כ־1,000 מקומות חניה, והקושי הגדול למשרתים בקריה יהיה עד 2024. "מצאנו פתרונות מיידיים בחניונים שהם מעט יותר מרוחקים. אלה הפתרונות שהעירייה מסוגלת לספק", אמר.

"צריך שינוי תרבותי"

לאור הטענות והקושי שנוצר, קיים שלשום ראש אגף כוח אדם, אלוף מוטי אלמוז, דיון מיוחד. בצה"ל סבורים כי יש לבחון מחדש את סוגיית התחבורה לקריה ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית, בעיקר ברכבת. בדיון הוחלט לבטל את המגבלות החלות על אנשי הקבע באשר לנסיעה ברכבת. כמו כן, מתכוון אלמוז לקיים פיילוט שבמסגרתו בעוד שבועיים יחל לקיים דיונים ב־VC עם קצינים שלא משרתים בקריה ונדרשו עד כה להגיע ללשכתו לצורך הדיון. כמו כן, נבחנת האפשרות לפיתוח אפליקציה למשרתים כדי שאלו יתאמו ביניהם נסיעות משותפות לקריה, להקצות כלי רכב משימתיים להסעתם לקריה בהזמנה מראש ולהקים חניון אופניים בבסיס. לא נשללת גם האפשרות לעודד את אנשי הקבע לוותר על כלי הרכב שהם מקבלים מהצבא בתמורה לשיפוי כספי. "השנים הקשות יהיו עד 2024, אז תהיה רכבת קלה, וחלק מהמשרתים בקריה יעברו למחנה חדש", אמר הקצין הבכיר, "עד אז צריך שינוי תרבותי, שאנשים יתחילו לנסוע ברכבת וכו'".

מדו"צ נמסר כי "חניון הכנרית שימש את משרתי הקריה בשעות היום כחלק מהסכם זמני עד לקבלת אישורים רלוונטיים לבנייה בשטח זה. לפני כשבוע פונה והוחזר ליזם בהתאם להסכם.  למשרתים ניתנת חלופת חניה בשני חניונים אזרחיים באזור הקריה. משרתים או אורחים בעלי תו נכה מורשים להיכנס עם רכב ואף מוקצות חניות נכים בתוך הבסיס. במקרה המדובר חלה טעות והנהלים יחודדו. בצה"ל מתנהלת עבודה שמטרתה מציאת פתרונות לבעיית החניה לטווח המיידי והארוך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...