גרגורי שלי (אולקן) הוא האקר יהודי מיליטנטי, שמשקף דרך נטילת החוק לידיים את מצבם של היהודים בצרפת בעשור האחרון. אף על פי שהתקריות האנטישמיות בצרפת נמצאות בירידה סטטיסטית, היהודים ממשיכים לברוח משם, לאו דווקא בשל האנטישמיות הנוצרית הקלאסית, אלא כמובן בשל השתלטות האסלאם הקיצוני על האקלים הציבורי.
אולקן נלחם באנטישמים ובנאצים הצרפתים דרך המחשב שלו ועושה זאת כפורע החוק האולטימטיבי, עד אשר באחת הפעמים, אחד הנמתחים שלו עובר התקף לב קשה ומת. או אז, הוא נאלץ לטוס עד לאשדוד הרחוקה ולהיעזר במדינת ישראל כדי שזו לא תסגיר אותו לרשויות החוק הצרפתיות. אולקן הוא דמות משעשעת שנדמה שיש בתוכה אולי עוד כמה וכמה תובנות, אבל יוצרי הסרט לא חושבים לחשוף בפנינו את הרבדים הנוספים בדמותו. באחד הרגעים בסרט הוא לא מבין למה ישראל לא עושה שימוש בציונות שלו וביכולות הסייבר שלו כדי להילחם באנטישמיות הגואה בצרפת.
מדובר בשעה של סרט, שמבוסס בעיקר על קטעי יו־טיוב ערוכים שהיו, במקרה הטוב, יכולים להספיק גם לכתבה באחד מאולפני השישי השונים. נכון, הקצב של הסרט סוחף, וכצופה ישראלי אינך יכול להישאר ניטרלי נוכח המתיחות סטייל יהודה ברקן של גיבור הסרט. האחרון מעשן ג'וינט ענקי בפיו ומקפיץ את השוטרים הצרפתים לכל מיני חורים ברחבי צרפת בלי הרבה בעיות, כדי להתנקם באנטישמים הרעים, ונהנה אחר כך לעלות את הקטעים ליו־טיוב.
השנים בסרט חולפות מהר, אבל בתוך המלחמה של אולקן עולה בצרפת כוח חדש. דאעש, שהפנה את השנאה הגדולה של האנטישמיות הצרפתית אל המחבלים מבית ומחוץ. היהודים ממשיכים לסבול כמובן משנאה בצרפת, כפי שתמיד סבלו במדינה הזו, אבל המוסלמים הפכו ליעד שאליו מופנית האיבה המקומית. בנוסף הסטנדאפיסט דידונה, שעומד במרכז הסרט, הפך למוקצה בחברה הצרפתית כאשר רק התערבות משפטית מאפשרת לו להופיע במקומות מסוימים, בדרך כלל מול אספסוף צרפתי בפריפריה. כל אלו לא מקבלים התייחסות בדוקומנטרי, וחבל.
• • •
המירוץ הוא החיים
לה מאן, AMAZON TV
הכוח העולה והעשיר ביותר בעולם יצירת התוכן הוא אמזון. נכון, התוכן שלו, יודעים גם המנויים בישראל, הוא כרגע פחות חזק משל נטפליקס. עם זאת, ידוע גם ידוע שאמזון עצמה היא אחת החברות העשירות בעולם, וככזו ברגע שיקבלו שם החלטה ללחוץ על הגז, יהיה קשה מאוד לרדוף אחרי החברים. הסדרה "לה מאן", העוסקת במירוץ המכוניות המסוכן בעולם, היא דוגמה טובה ליכולות של הרשת. גם אם התוכן בסדרה נופל רוב הזמן מסדרות דומות או מדוקומנטרים אחרים שעוסקים בעולם מירוצי המכוניות, הרי איכות ההפקה תופסת מייד את הצופה. עומק התחקיר, כמות המצלמות ואיכות העריכה מעידים על כך שאמזון היא שחקנית שהולכת להימצא כאן כדי להישאר. הפרקים עצמם, פחות מחצי שעה כל אחד, מיועדים יותר לחובבי הספורט המוטורי ופחות לקהל הרחב, אבל כאמור מבחינת עשייה טלוויזיונית, מדובר במוצר שמציב סטנדרט עשייה שטרם הכרנו בעבר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו