אילוסטרציה // צילום: משה שי // אילוסטרציה // צילום: משה שי

בתוך 7 שנים: רווחי יבואניות הרכב זינקו ב־72%

על פי הסקירה, יבואניות הרכב וחברות הליסינג גילגלו לכיסן, ולא לכיסי הציבור, את הרווחים

רווחי יבואניות הרכב וחברות הליסינג עלו בשיעור כולל של 72% והסתכמו ב־14.1 מיליארד שקלים בשבע השנים שבין 2007 ל־2014 - אבל הכנסות האוצר ממסי קנייה ומכס על הרכבים עלו בשיעור מתון של 16%. כך עולה מהסקירה השבועית של הכלכלן הראשי במשרד האוצר יואל נווה. 

כמו כן, בשנים 2016-2006 זינק ייבוא רכבים חדשים בשיעור חד של 72.6%, מרמה של כ־168 אלף כלי רכב חדשים בשנת 2006 להיקף של כ־290 אלף כלי רכב חדשים בשנת 2016. על פי הסקירה, יבואניות הרכב וחברות הליסינג גילגלו לכיסן, ולא לכיסי הציבור, את הרווחים. שיעור רווחיות יבואניות הרכב עמד על 9.3% לשנה - שיעור חריג לענף המסחר. 

נווה טען: " רווחי יבואניות הרכב עלו, אף כי נרשמו גם שנתיים חלשות יחסית, בעיקר בשנים 2012-2009, שבהן הדולר התחזק וזינק לרמה גבוהה של כ־4.5 שקלים". 

נווה טען עוד כי ענף ייבוא הרכב אינו תחרותי, וכי ארבע יבואניות הרכב הגדולות שולטות ב־55% מסך המחזור של כלל היבואניות. 

יבואניות הרכב הגיבו לסקירה: "הכלכלן הראשי משתמש בנתונים היסטוריים, ומטרתו העיקרית היא להסיט את תשומת הלב הציבורית מהזינוק הדרמטי בגביית המסים של הממשלה מתחום הרכב. גבייה זו הסתכמה ביותר מ־40 מיליארד שקלים בשנת 2016, והיא נמצאת בקו עלייה מתמיד. הממשלה והאוצר ממשיכים להתעלם מכל בקשה ומכל לחץ ציבורי להקל את מסי ייבוא הרכב והדלק, שהיו יכולים להפחית דרמטית את יוקר המחיה בתחום זה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...