בערב הסעודית צפוי להתפרסם היום החזון לפיתוח הממלכה לקראת שנת 2030, שאמור להפחית את תלותה בנפט. אבל אתמול את הכותרות סיפקה תוכנית אחרת, שגם היא אמורה להקפיץ את הכלכלה הסעודית - וכבר מאוד מרגיזה את האיראנים.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
כלי התקשורת הערביים דיווחו כי מלבד בניית הגשר מעל ים סוף, שמתוכנן לחבר את מצרים לממלכה, מתכננים הסעודים לכרות תעלה באורך של כ־1,000 ק"מ מהמפרץ הפרסי, דרך נסיכויות הנפט, המדבר רובע אל־חלי ותימן, ועד לים הערבי.
כריית התעלה, שתכנונה החל כבר לפני יותר משבע שנים, צפויה לעלות לסעודים כ־80 מיליארד דולר. טרם הוחלט מתי יחלו העבודות על חפירת התעלה. מהנדסים סעודים אמרו כי העבודות לחפירת התעלה צפויות להימשך כחמש שנים, ואם אכן יצא הפרויקט השאפתני לפועל, תהיה זו התעלה הארוכה והגדולה ביותר שנחפרה על ידי בני אדם בתולדות ההיסטוריה האנושית.
המהנדס הסעודי עסמת עבד אל־מג'יד, שפירסם לפני כמה ימים מאמר במגזין מקצועי למהנדסים, סיפר כי התעלה תכלול כמה תעלות־משנה קטנות יותר וזרימת המים בתעלות תשמש להפקת אנרגיה גרעינית זולה וידידותית לסביבה. במאמר נכתב עוד כי לאורך התעלה יוקמו ערים מודרניות, ואילו במפגשי הגבולות הסעודיים עם עומאן, קטאר ותימן יוקמו אזורי תיירות וסחר חופשי.

המלך הסעודי סלמן // צילום: אי.פי.אי
כריית התעלה נועדה בראש ובראשונה להפחית את התלות במיצרי הורמוז שבשליטת האיראנים. בתגובה לפרסומים, אמרו בכירים בטהרן כי איראן תתנגד לכריית התעלה שעלולה לעלות לאיראן הון תועפות כתוצאה מאובדן הכנסה מצד מיכליות הנפט המפליגות דרך מיצרי הורמוז. גורמים איראניים אף הזהירו כי הפרויקט עשוי להביא את רף המתיחות עם סעודיה עד לכדי מצב של "עילה למלחמה". כמו כן, נטען כי הפרויקט השאפתני של כריית התעלה עלול לגרום לנזקים סביבתיים חמורים וכי בקרב חלק מהמדינות שבשטחן יעבור תוואי התעלה התעוררה התנגדות לתוכנית הסעודית, אולם הממלכה הבטיחה לפצות בסכומי כסף גדולים את המדינות המתנגדות כך שיסכימו שתוואי התעלה המתוכננת יעבור בשטחן.