קטנוע עם שלושה גלגלים, פיאג'ו // קטנוע עם שלושה גלגלים, פיאג'ו

בין אוטו לקטנוע

קטנוע עם שלושה גלגלים? • פיאג'ו ממציאים מחדש את הקטנוענות

על שלושה גלגלים עומד ה־MP3, זה אומר שמלפנים יש כאן שני צמיגים שמשנים סדרי עולמות פיזיקליים בעולם הקטנועים, ולא רק בגלל האחיזה הכפולה והמכופלת מלפנים. בניגוד לטרקטורון למשל, ה־MP3 יודע לרכון כמו קטנוע רגיל. חוץ מהסידור פורץ הדרך מלפנים, זה קטנוע רגיל. יש כאן מנוע (חד־צילינדרי, 278 סמ"ק) המשודך לתמסורת ואריאטור (גיר רציף) כמקובל. ויזואלית זה שונה מכל דבר אחר, וה־MP3 מושך הרבה תשומת לב.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

שינויים בהרגלי הרכיבה

מעבר להיותו קטנוע על כל המשתמע מכך, ל־MP יש כמה טריקים מגניבים מתחת לשרוול. הוא יודע לעמוד, בעצמו. זה אומר שלא חייבים להוריד רגל ברמזור, לדוגמה. במהירות נמוכה לקראת עצירה אפשר לשלוח את אגודל ימין אל כפתור אשר נועל את המתלה הקדמי ומאפשר לך פשוט לשבת ולחכות לרמזור הירוק. הנעילה הזו שימושית גם בחניה, אין צורך ברגלית צד/אמצע; פשוט עוצרים, לוחצים על מתג הנעילה ומרימים את בלם החניה. זהו. הקטנוע דורש אפס התעסקות. נחמד מאוד.

אבל ההקלות הקטנות הללו הן כאין וכאפס לעומת התוספת האדירה לבטיחות האקטיבית. תוספת האחיזה מלפנים אומרת שאתה יכול לשהות במקומות בעלי אחיזה בעייתית (אספלט חלק/רטוב/חול) בצורה נינוחה לגמרי, עם אחיזה ותפקוד שדו־גלגלי אחרים יכולים רק לחלום עליה. ואת יכולתו זו נותן ה־MP בלי לדרוש כלום, כמעט. ההתנהגות שלו דו"ג לחלוטין, והוא לא דורש הסתגלות. פקודות היגוי, הטיות - כל אלה מקבילות לקטנוע רגיל, רק עם תוספת אדירה של יכולת וביטחון.

ואם דיברנו על ביטחון, מילה על בלימה. בלימת חירום על דו־גלגלי מצריכה ניסיון ותרגול. על ה־MP סחיטה של שני המנופים תתבטא בעצירה חזקה ואפקטיבית. זו פעולה שכל רוכב יוכל להרגיש איתה בנוח, ולא מצריכה יכולות מיוחדות או אימון ממושך. אם ה־MP הזה היה מצויד ב־ABS, הוא היה מציע מענה מושלם לכל רוכב בכל סיטואציה.

וכל השאר

כל השאר עשוי על הצד הטוב ביותר. המושב נוח, יש מרווח נדיב לכל כיוון והמשקף מתכוונן ומציע מיגון רוח מעולה. נוסף על כל זאת, ה־MP מאובזר למדי, כולל לוח שעונים מפורט, ועושה רושם של כלי איכותי מאוד. הוא מרגיש כבד ומאסיבי, מוצק ומשרה ביטחון. המימדים הגדולים מתבטאים גם מתחת למושב, עם תא מטען ארוך וגדול הנגיש בשתי דרכים: האחת כמקובל, באמצעות הרמת המושב, והאחרת באמצעות דלת מטען קטנה באחורי הקטנוע. שני אלה מתופעלים חשמלית.

התחושות המוצקות והאיכותיות ממשיכות בנסיעה. אין כאן רכות ספוגית, אלא יכולת שיכוך וריסון איכותית. רק במהירויות גבוהות על כביש גלי יורגש מעט חוסר ריסון. מי שתהה איך יתפקדו שני הגלגלים הקדמיים על מהמורות, ישמח לגלות שכל אחד מהם יושב על בולם נפרד ומטפל בפני הכביש אינדיבידואלית. פעולת המנגנון מלפנים יעילה מאוד, אבל דווקא על מהמורות רוחביות אחידות המתלה הקדמי מתקשה יותר ויעביר רעד אל ידי הרוכב.

עוד עניין שידרוש הסתגלות היא התנהלות בפקקים צפופים מאוד. זוויות הצידוד מצוינות ואפשר להשחיל את הקטנוע הגדול הזה בפינות שנראות בלתי אפשריות. עם זאת, כאן מתגלה המשקל שלו (236 ק"ג) ומציג מעט סרבול. לוקח זמן להבין איך להתנהג עם המשקל הזה ולהבין את אופי ההיגוי במהירות זחילה. מה שבולט בכל רגע בקטנוע הזה הוא העובדה שהשלדה הזו יכולה לטפל במנוע גדול וחזק משמעותית. כך יוצא שה־MP3 עבד אצלנו קשה מאוד, ולמעשה מרגע ההנעה ועד רגע הכיבוי שלו הוא נמצא במצב של מצערת פתוחה לרווחה. גם בתנאים הללו הוא מציג צריכת דלק של 18.4 ק"מ לליטר.

קטנוענות – הדור הבא

זה שנים שעולם הדו־גלגלי מנסה לפנות לקהל חדש. יתרונות הדו־גלגלי בכל הקשור ליעילות תנועה, לזיהום ולצריכת דלק מוכרים. לצד אלו ידועה לכל גם הסכנה הטמונה בין שני גלגלים. פיאג'ו לא המציאו את הגלגל מחדש, אבל הם כן המציאו את הקטנוע מחדש. הם עשו זאת בצורה מרשימה מאוד עם שלל יתרונות וכמעט ללא חסרונות. הפתרון הזה יקסום לא רק למי שרצה לחוות את יתרונות הדו"ג וחשש, אלא גם לרוכב המנוסה שיבין את האפשרויות המונחות בין גלגלי ה־MP.

*   *   *

פיאג'ו MP3 | תעודת זהות

 

דגם: פיאג'ו MP3 LT300

מנוע: 1 ציל', 278 סמ"ק

הספק/סל"ד: 22 כ"ס/ 7500

מומנט/סל"ד: 2.3 קג"מ/ 6500

בסיס גלגלים: 149 ס"מ

מהירות מירבית: (יצרן) לא נמסר קמ"ש

תאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש: (יצרן) לא נמסר שנ'

מחיר: 45,367 שקלים

יתרון: ממציא את הגלגל מחדש

חיסרון:  למה בלי ABS?

*   *   *

יותר בפחות

מורידה את הכפפות. וולוו          צילום: יח"צ

וולוו החלה בשיווק ה־S60 המחודשת. חיצונית, מדובר באבולוציה שהולכת בקו החדש של וולוו, מרעננת את המראה ומוסיפה לו יוקרתיות עם חרטום חדש ובולט. ואולם הבשורה הגדולה נמצאת מתחת למכסה המנוע. ה־S60 מצוידת במנוע בנזין מורגש, המייצר 245 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית חדשה עם שמונה הילוכים, והביצועים בהתאם (6.3 שניות ל־100 קמ"ש). לצד השיפור בביצועים נלווה שיפור מורגש לא פחות בצריכת הדלק, דבר שיסייע לוולוו לשדרג את מיקום דגמיה בדירוג הירוק. מחירה של ה־S60 נמוך מבעבר ועומד על 199,000 ש' לרמת גימור קינטיק הבסיסית.

מיני ג'יפ

היישר לקטגוריה החמה. ג'יפ רנגייד           צילום: יח"צ

ג'יפ מתכננים לנגוס בסגמנט רכבי הפנאי הקטנים ומציגים את הרנגייד, ששיווקו בעולם יתחיל במהלך 2015. המיני־ג'יפ משתמש בפלטפורמת 500L מבית פיאט, והוא יצויד במנועי ארבעה צילינדרים ובהנעה כפולה. נתוני הרנגייד הקטן (420 ס"מ), בניגוד למקובל בקרב מתחריו, מרמזים על יכולת שטח. ג'יפ מצהירים על מרווח גחון של 22 ס"מ ועל יכולת לצלוח מעברי מים בעומק של חצי מטר. אם מביאים בחשבון שהוא מצויד בהנעה כפולה ובהילוך כוח, אפשר להעריך שהוא יציג יכולת שטח בסגמנט שבו המראה עולה על היכולת.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...