אתמול כתבנו כאן כי יש לנו השערה פרועה באשר לסיבת היעלמותו של המטוס המלזי: שמדובר במין "תאונת עבודה", במטען נפץ שהתפוצץ בטרם עת. לפנות ערב התברר שהנסיבות דווקא עשויות לחזק את ההשערה הזאת. סוכן נסיעות תאילנדי חשף שאת כרטיסי הטיסה לשני נושאי הדרכונים הגנובים רכש איש עסקים איראני ששמו "מיסטר עלי" - שחי תקופה מסוימת בתאילנד ודאג להיעלם מהשטח יום לפני שהמטוס ביש המזל המריא מקואלה לומפור.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
מדובר ביותר מדי "צירופי מקרים" מכדי שיהיו אקראיים; נוסף על כך, ברקע מצוי מידע מודיעיני בדוק על רשתות איראניות לגניבת דרכונים ולזיופם, רשתות המנוהלות על ידי כוח "קודס" (האחראי, במקרה או שלא במקרה, גם לניסיון הברחת הטילים על הספינה KLOS C שתפס חיל הים בשבוע שעבר). עוד נמסר כי שני הנוסעים המסתוריים "אינם בעלי חזות אוריינטלית" ואחד מהם הוא שחום עור ו"דומה לשחקנה של קבוצת הכדורגל מילאן, מריו באלוטלי". אי אפשר לשלול חטיפה או תאונת עבודה טרוריסטית, הצהירו שלטונות מלזיה.
בתוך כך, הופכת תעלומת היעלמותו של הבואינג 777 המלזי למה שנראה כמו קדימון לסידרת הטלוויזיה הפופולרית "אבודים". אתמול התברר כי כל החפצים שנדמה שהיו שברים של המטוס - כולל כתמי השמן - אין ביניהם לבין המטוס הנעלם שום קשר. בתאונה (שכבר הוזכרה) שבה היה מעורב מטוס "אייר פראנס" שצלל לאוקיינוס האטלנטי ב־2009, ושיש בינה לבין המקרה הנוכחי קווי דמיון, לקח חמישה ימים עד שצצו השברים הראשונים - ושנתיים עד שנמשו הקופסאות השחורות של המטוס. גם במקרה הנוכחי אין להעלות על הדעת שהמטוס נעלם בלי להותיר שום עקבות. לכן יש לצפות שחוקי הפיזיקה יעשו את שלהם, ושברים או חלקים של המטוס ותכולתו - יצופו בימים הקרובים.
* * *
היעלמות המטוס המלזי: עדות לקשר איראני
דיווח: "עלי" האיראני קנה את כרטיסי הטיסה עבור בעלי הדרכונים המזויפים שהיו על המטוס • ה־FBI יבדוק את טביעות אצבעותיהם • טרם נמצאו שרידי המטוס
יותר מ־72 שעות חלפו בלי אות חיים מהמטוס המלזי שנעלם בשבת בדרכו מקואלה לומפור לבייג'ין, ו"התעלומה חסרת התקדים", כפי שמכנים אותה ברחבי העולם, מסתבכת. עתה מסתבר כי אזרח איראני היה זה שרכש את כרטיסי הטיסה עבור שני הנוסעים בעלי הדרכונים המזויפים שהיו על המטוס.
נראה כי במקרה הזה יש יותר שאלות מתשובות: האם המטוס התפוצץ בגובה השיוט ושרידיו נפלו לים? האם היתה תקלה טכנית? בינתיים האפשרות שהמטוס נחטף נשללה לחלוטין, לאחר שנבדקו חתימות האלחוט והתשדורות מהמטוס.
לפי "הפייננשל טיימס" הבריטי, החקירה מתמקדת עתה בשני הנוסעים שהחזיקו דרכונים מזויפים, והבולשת הפדרלית האמריקנית ממתינה לקבל את טביעות האצבע שנלקחו מהשניים בנמל התעופה של מלזיה כדי להשוותן במאגר האמריקני ואולי כך לגלות את זהותן. גורם מלזי מסר אתמול כי לפי צילומי האבטחה במקום, השניים אינם אסיאתים, וכי אחד מהם "נראה כמו שחקן הכדורגל האיטלקי שחום העור באלוטלי".
עוד מחפשים אחרי "מיסטר עלי", אזרח איראני, שרכש את הכרטיסים עבור בעלי הדרכונים הגנובים. מנהלת סוכנות הנסיעות Grand Horizon Travel בתאילנד, בנג'פורן קרוטניט, סיפרה כי ב־1 במארס ביקש האזרח האיראני, שהיה לקוח של החברה במשך שלוש שנים, לרכוש כרטיסי טיסה מוזלים לאירופה. לאחר מכן נעלם איש המסתורין, עד שתוקפם של הכרטיסים פג. בשבוע שעבר יצר "עלי" קשר עם החברה והזמין מחדש כרטיסים לטיסה של מלזיה איירליינס דרך בייג'ין. חבר של "עלי" שילם במזומן עבור הכרטיסים. עם זאת, אין הוכחה ש"עלי" הכיר את בעלי הדרכונים המזויפים.
בינתיים נמשכים החיפושים אחרי המטוס בהשתתפות 34 מטוסים, 40 ספינות ומאות חיילים ומתנדבים משמונה מדינות. בדרך כלל התרסקות מטוסים מתרחשת במצבים של מזג אוויר גרוע, טעות של טייסים חסרי ניסיון ובעיות אוויר. אולם, תנאי מזג האוויר בזמן הטיסה היו טובים ומאחורי הטייס בן ה־53 כבר יותר מ־18 אלף שעות טיסה. כמו כן, ההיסטוריה הבטיחותית של מלזיה איירליינס היא מצוינת.
אילן גטניו ואלי לאון