מיכאלי ברקע התחנה המרכזית | צילום: אורן בן חקון, דני מרון

בדרום ת"א זועמים: "מיכאלי רוצה להציג הישג לכהונה לא מוצלחת – על חשבון הבריאות שלנו"

שרת התחבורה צפויה לחתום היום על תוכנית הפינוי של התחנה המרכזית בת"א למתחם פנורמה • תושבי השכונות הסמוכות חוששים מפני זיהום אוויר כבד ותחלואה גבוהה • "עם סיום קדנציה לא מוצלחת במיוחד, כזכור חוק המטרו נפל, זה נראה כמו ניסיון של מיכאלי לקושש הישג: 'פיניתי את התחנה המרכזית'"

פירוק התחנה המרכזית בתל אביב יוצא לדרך? שרת התחבורה מרב מיכאלי צפויה לחתום היום (רביעי) על תוכנית הפינוי של התחנה למתחם פנורמה בדרום העיר, ותושבי השכונות הסמוכות מלינים על כך שלא שותפו וחוששים מההשלכות: תחלואה גבוהה בעקבות זיהום האוטובוסים, רעש ומטרד סביבתי.

"השבוע אנחנו חותמות על מזכר עם עיריית תל אביב שמוציא את תוכנית הפינוי של התחנה המרכזית בתל אביב לפועל בשתי פעימות, הראשונה בשנת 2024 והשנייה ב-2026. הפעימה הראשונה כבר יוצאת לדרך, בספטמבר כבר יהיו דחפורים במתחם פנורמה לבניית המסוף החדש", כך אמרה מיכאלי השבוע בכנס הוועידה הכלכלית שבו השתתפה.

"העברת המפגע למקום אחר": התחנה המרכזית, צילום: יהושע יוסף

תושבי השכונות הסמוכות – נווה עופר, תל כביר ותל גיבורים – חוששים מההשלכות של העברת התחנה סמוך לבתיהם: על פי נתונים של משרד הבריאות, אחוזי התחלואה בסרטן, סיבוכי ריאות ואסטמה גבוהים עד פי שניים בנווה שאנן (מיקום התחנה הנוכחי) מהממוצע העירוני בתל אביב. בנוסף, התושבים בנווה עופר מלינים על כך שאיש לא פנה אליהם או יידע אותם בכוונה להקים תחנה מרכזית למטרופולין הגדול במדינה דווקא בצמוד לבתיהם, ועל כך שהשרה מתעלמת מהם ומהבקשות שלהם להיפגש איתה.

שמחה טללייבסקי, תושב נווה עופר ומוביל המאבק נגד פינוי התחנה לשכונה, מספר: "הבעיה המרכזית היא שאין שקיפות לגבי התוכנית. עם מיכאלי הדברים לא ברורים, היא פשוט מתעלמת מאיתנו. אין שום תוכנית איפה האוטובוסים הולכים לחנות, כמה הולכים לעבור שם ביום. האם נעשה סקר סביבה? האם היה שיתוף ציבור? אני לא בטוח. פנינו לשרה בכל צורה אפשרית, כל פעם מורחים אותנו. שלחנו מכתבים רשמיים, דיברנו עם היועצים שלה, היא עצמה לא פוגשת אנשים".

"שיתוף ציבור? לא בטוח": מיכאלי, צילום: אורן בן חקון

"גם אם לא יבנו מבנה סגור (כלומר גם אם המסוף יהיה פתוח) – עדיין הולכים להעביר 5,000 אוטובוסים ביום, שהולכים לעבור פה ולצאת מפה. זה זיהום מאוד כבד. התחנה לא עומדת בתקנות משרד הבריאות של חוק אוויר נקי, אז מה, יעבירו את ה-5,000 אוטובוסים ביום לכאן?".

עוד הוא מוסיף: "תיק התחבורה הוא אחד המורכבים בישראל, ואני לא יודע מה מישהו אחר היה מספיק לעשות בשנת כהונה, אבל נראה שעכשיו עם סיום הקדנציה מיכאלי חייבת להציג הישגים לכהונה לא מוצלחת במיוחד. כזכור חוק המטרו נפל, ועכשיו זה נראה כמו ניסיון שלה לקושש הישג - "פיניתי את התחנה המרכזית".

אחוזי תחלואה גבוהים בקרבת התחנה, צילום: דני מרון

אז מה התושבים של נווה עופר רוצים? שישאירו את הזיהום בנווה שאנן?

"לא. אנחנו תומכים באופן חד משמעי בפינוי התחנה המרכזית החדשה מנווה שאנן – אבל לא "בחצר האחורית" שלנו. זה מהלך שכל תכליתו לזרוק את המפגע הסביבתי והחברתי הנ"ל על שכונה אחרת. צריך להביא מתכננים מקצועיים, עושים סקירה של סוגיות התחבורה, החברה, הסביבה ואז נותנים חלופות", מסביר שמחה.

בתוכנית העירייה הקובעת מתחמי תחבורה ראשיים, עולה כי התכנון הוא להקים מסוף תחבורה עתידי בצומת חולון. בעבר דובר גם על מסוף בגלילות. "פיזור" התחנה למספר מסופים יקטין את העומס והזיהום, במקום שיתנקזו למקום אחד.

מפגינים נגד פינוי התחנה, ארכיון,

ממשרד התחבורה נמסר: "כחלק מתכנית המסופים הלאומית, יוקמו בחמש השנים הקרובות למעלה מ-40 מסופי אוטובוסים חדשים, בסטנדרט גבוה ובאיכות הדואגת לחוויית הנוסעים והסביבה. בכל מרחב תל אביב מקודמים כיום כ-8 מסופים חדשים או מחודשים, אשר רוב העמדות בהן תהיינה חשמליות - כדי שיתאפשר לחשמל את צי האוטובוסים באופן נרחב ככל הניתן, ולצמצם את הזיהום הצפוי. המסוף המקודם בפנורמה הוא על חלק מהשטח האמור, ורובו ישמש אוטובוסים חשמליים, וישמש כמוקד תחבורתי אשר יפחית את נסיעת הרכבים הפרטיים ויאפשר קישוריות גבוהה יותר לכלל התושבים באזור - ובכך יתרום משמעותית להפחתת הזיהום באזור".

"יצוין כי היקף הנסיעות שיפעל במתחם פנורמה, לא צפוי להביא לגידול משמעותי בנפח האוטובוסים החולפים במילא באזור ברחובות בן צבי ותל גיבורים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...