אחרי שזיעזע את המערכת עם ההודעה על ביטול מבחני המיצ"ב החיצוניים, שר החינוך שי פירון לא מתכוון לעצור. על הפרק: ביטול חלק ממבחני הבגרויות. "מי שאומר שאם לא יהיו בגרויות, התלמידים לא ילמדו, ממשיך במסורת האי אמון", כך אמר אתמול פירון בעת ביקור שערך לקראת פתיחת שנת הלימודים בבאר שבע.
פירון נימק את דעתו בכך שהבגרויות למעשה לא מעודדות למידה: "כולם יודעים שהתלמידים קונים תקצירים לפני הבחינה, ואף אחד מהם לא קרא ספר". יצוין כי ועדה מקצועית במשרד החינוך בוחנת בימים אלה את סוגיית צמצום בחינות הבגרות, ובמשרד החינוך אף שקלו לאחרונה לבטל את בחינות הבגרות בהיסטוריה ובספרות.
ובשעה שהוא מתייחס בחוסר אמון לשיטת הציונים המסורתית, מה שמטריד במיוחד את שר החינוך הוא הערכים שעליהם מבוססת המערכת, אשר אותה הוא מגדיר "חסרת זהות". לדבריו, "מערכת החינך הממלכתית מוגדרת כיום מה היא 'לא', ולא מוגדרת מה היא 'כן'. אף אחד לא יודע מהי. מערכת החינוך המרכזית של מדינת ישראל היא ללא זהות".
השר פנה למנהלי בתי הספר שנכחו במפגש של מחוז דרום במשרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים הבאה, וביקש מהם לאמץ את הסלוגן החדש של המשרד: "להאמין, לאהוב, להצטיין".
ואי אפשר בלי התייחסות לביקורת הרבה שהושמעה כלפי השר על המהלך של ביטול בחינות המיצ"ב. פירון התגונן בטענה ולפיה, "באין חזון, מערכת החינוך אימצה את המדידה וההערכה. זה חשוב, אני לא נגד מדידה והערכה, חייבים את זה, אבל לא כשזה הופך להיות הזהות של המערכת".
השר גם ניסה להרגיע את המורים בבתי הספר השש־שנתיים, החוששים כי שתי הרפורמות בבתי ספר אלה - אופק חדש ועוז לתמורה - ייצרו התנגשויות ויקשו את עבודתם.
הוא הדגיש כי "אני מחויב לכך שבבתי הספר לא יהיו שתי רפורמות. בשלב הביניים אנחנו נעשה הכל כדי להתאים את שתי הרפורמות לשפה אחת גם בתגמול".
לדבריו, "לקראת פתיחת שנת הלימודים הפערים יהיו מצומצמים. אני מסכים שהמציאות לא בריאה, אבל צריך לזכור שארגוני המורים נבחרו על ידיכם".
עוד ציין שר החינוך כי הוא עושה מאמצים רבים אל מול משרד התמ"ת במטרה להעביר את מערכת החינוך המקצועי לאחריות משרד החינוך. כמו כן, לדבריו הוא פועל גם להעביר את מערכת החינוך לפעוטות עד גיל 3 לאחריות המשרד.