Loading...

השימפנזות והגורילות מתנסות במתקנים החדשים שהקימו תלמידי ביה"ס // דוברות הספארי

לסקרן את הגורילה: תלמידים בנו אטרקציות מיוחדות לבעלי החיים בספארי

התלמידים תכננו ובנו שידות ייחודיות המיועדות לאתגר את הגורילות, השימפנזים וחיות נוספות בגן החיות • "פרויקט זה מדגים את ההשפעה המשמעותית של העשרה סביבתית על חיות הבר, ואת החשיבות של שילוב מחקר מדעי עם יצירתיות חינוכית", אומרת המורה האחראית על המיזם

במסגרת פעילות מיוחדת של מגמת חקר ותצפית בבית הספר בית אקשטיין בספארי, בנו התלמידים מתקני העשרה חדשניים, שנועדו להעשיר את רווחת חיות הבר המתגוררות בספארי ברמת גן.

כחלק מהפרויקט, התלמידים תכננו ובנו שידות ייחודיות המיועדות לאתגר את הגורילות, השימפנזים וחיות נוספות.

"העשרה סביבתית" הוא מושג מרכזי בתחום רווחת בעלי החיים בגני חיות. בטבע, חיות הבר עוסקות רוב זמנן בחיפוש אחר מזון, הימנעות מטורפים או ציד, אך בגני חיות, המזון מוגש להן והן מוגנות לחלוטין, מה שיוצר זמן פנוי רב הדורש תעסוקה. לכן, גני חיות מודרניים משקיעים ביצירת מתקנים ואתגרים שונים שנועדו לשמור על היכולות הטבעיות של החיות ולשפר את רווחתן.

תלצידה צופה בגורילות עם מתקני ההעשרה שהקימו התלמידים, צילום: שי פרי

תלמידי מגמת חקר אימון וטיפול בחיות בר בכיתה י' לקחו על עצמם אתגר יוצא דופן: לתכנן מתקני העשרה המבוססים על מחקר ותצפיות מעמיקות בהתנהגותם של בעלי החיים. מטרת הפעילות הייתה לאתגר את הגורילות והשימפנזים מבחינה פיזית וקוגניטיבית, לעורר את סקרנותן ולנצל באופן מרבי את החצרות שלהן.

בסיוע מיטל פייגה, רכזת במחלקת החינוך של הספארי, ודודו מורד, מנהל מחלקת הגינון, הכינו התלמידים ביצירתיות רבה את המתקנים.

במהלך התהליך, התלמידים ערכו תצפיות ומחקרים מעמיקים על הרגלי ההתנהגות של הגורילות והשימפנזים, תכננו שרטוטים מפורטים ובנו את המתקנים בנגריית בית הספר, בסיוע נגרית מקצועית מטעם תוכנית “שיר וצבע” העובדת בשיתוף עם ביה”ס. לבסוף, לאחר אישור מקצועי של צוות הספארי, הותקנו השידות בחצרות בעלי החיים.

השידה שנבנתה עבור הגורילות כללה מערכת של מגרות נסתרות ובהן ירקות ופירות טריים. הגורילות ניגשו אל השידה בסקרנות רבה, שלפו את המגרות בזו אחר זו וגילו את המטעמים שהוסתרו בתוכן, חוויה שעוררה אצלן עניין ופעילות אינטנסיבית.

השימפנזים בוחנים את המתקנים החדשים, צילום: שי פרי

גם השימפנזים נהנו מהשידה החדשנית שנבנתה עבורן, שכללה שש קוביות שונות, שכל אחת מהן נפתחת באופן אחר - באמצעות חבל, מקל, דלת הנפתחת כלפי מעלה ועוד. כל שימפנזה פיתחה שיטה ייחודית משלה לפתיחת המגרות ושלפה את הפירות והירקות שהוסתרו בהן.

בניגוד לתחזיות, השימפנזים גילו עדינות ומיומנות רבה בעת התמודדותן עם האתגר, והמשיכו לחקור את השידה שעות רבות לאחר שהאכילה הסתיימה.

"פרויקט זה מדגים את ההשפעה המשמעותית של העשרה סביבתית על חיות הבר, ואת החשיבות של שילוב מחקר מדעי עם יצירתיות חינוכית", אמרה יפית הורוביץ, סגנית מנהלת בית ספר בית אקשטיין בספארי ורכזת מגמת חקר אימון וטיפול בחיות בר. "הפעילות לא רק תרמה לשיפור חיי החיות, אלא גם העניקה לתלמידים חוויה ייחודית ובלתי נשכחת בתחום החקר והטיפול בבעלי חיים".

"כיף לראות את התעניינות, הסקרנות והלמידה של התלמידים לאורך השנים וכיצד היא מניבה תוצרים כאלה יצירתיים ומיוחדים", אמרה מיטל מרקוביץ, מורה במגמת חקר אימון וטיפול בחיות הבר בבית הספר בית אקשטיין בספארי. "התוצרים הללו יישארו אצל מחלקות הטיפול וימשיכו לשמש ולהעשיר את בעלי החיים עוד תקופה ארוכה - והכל בזכות החיבור הכל כך מיוחד שיש לנו, הספארי, עם בית הספר והתלמידים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...