יש לכם חתול פטפטן? זה מה שהוא מנסה להגיד לכם

חתולים רבים נוהגים להביט מהחלון ולהפיק קולות שנעים בין פטפוט לציוץ עדין • אז עם מי הם מנסים לדבר בעצם? המדע עדיין מנסה למצוא תשובות, אבל האפשרויות חמודות במיוחד

חתול. צילום: mugumogu

אם יש לכם חתול, בטח נתקלתם בתופעה הבאה: הוא יושב מול הטלוויזיה או החלון, צופה בציפורים בחוץ ומתחיל להפיק קולות שמזכירים ציוצים או סאונד של דולפין. 

מה פשר התופעה הזו ולמי הקולות מופנים? תלוי את מי שואלים. "קשה לדעת בדיוק מה עובר בראשו של החתול, אבל נראה שהוא לא מתקשר עם בני אדם או עם בעלי חיים אחרים", אמר מיקל דלגדו, מומחה להתנהגות חתולים לאתר "Live Science". כיוון שמדובר בחיה עצמאית להפליא, קשה לבחון את התנהגותו של החתול בתנאי מעבדה. עם זאת, יש מספר סברות לקולות המוזרים.

"השערה אחת היא שמדובר בקולות שנובעים מתסכול", אמר דלגדו. "החתול יכול לראות את הטרף, אבל יש ביניהם חוצץ. בדומה לבני אדם שמביעים תסכול באמצעות קול, ייתכן שזה מגיע מאותו המקום. עם זאת, לא בטוח שמדובר בחוויה שלילית עבור החתול וזו יכולה להיות גם התרגשות".

רעיון נוסף שעלה בתור הסבר אפשרי, טוען שחתולים פותחים את הפה כדי לשפר את חוש הריח שלהם. "על ידי פתיחה וסגירה של הפה, הם מעבירים אוויר לאיבר הרחה נוסף שנקרא 'איבר יעקובסון'. זה מאפשר לחתולים להריח כימיקלים נוספים, שלא נקלטים על ידי האף בלבד" הסביר ג'ונתן לוסוס, ביולוג אבולוציוני מאוניברסיטת וושינגטון.

שנפטפט?, צילום: Getty Images

להסבר האחרון לפטפוט החתולים יש קצת יותר ביסוס מדעי. "כמה חוקרים צפו במרגיי, חתול בר קטן ומנוקד מדרום ומרכז אמריקה, משמיע קול כשניסה לצוד קבוצה של קופים קטנים", סיפר לוסוס. "הם טענו שהצליל היה דומה לקולות שהקופים עצמם השמיעו ושהמקומיים אמרו שטורפים נוהגים להשמיע קולות כמו הטרף שלהם, כדי למשוך אותם".

הפטפוט של חתולים דומה במידת מה לציוץ של ציפורים קטנות, טרף טיפוסי לחתולי בית, כך שייתכן שהחתולים משתמשים ברעש הזה כדי למשוך את הציפורים.

שיחה צפופה, צילום: GettyImages

"רוב החתולים הקטנים לא נחקרו היטב ואין לנו הרבה מידע עליהם, כולל על אבות אבותיו של חתול הבית, חתול הבר הצפון אפריקאי. המפתח להבנת חתולי בית הוא להבין הרבה יותר טוב את חתולי הבר, כדי שנדע האם התנהגויות הן מורשות מאבותיהם, או שאולי הן התפתחו מאז הביות".

הסיבה המדויקת לפטפוט החתולים נשארת בגדר תעלומה, אבל דלגדו הציע שבעלי החתולים עצמם יכולים לספק מידע חיוני שיעזור לחשוף את הסיבה: "היינו צריכים להבין לאילו חיות או צעצועים חתולים מפנים את הפטפוט, ואם זה משהו שהם עושים גם מחוץ לבית וגם בתוכו. סקר של בעלי חתולים פטפטנים יהיה מעניין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר