בכמה צעדים פשוטים: כך תהפכו את הכלב שלכם למאושר

כלבים נראים כמו יצורים קלים יחסים לתפעול, אבל הם זקוקים לקצת יותר מאוכל וטיול קצרצר כדי להיות מאושרים באמת • איך תדאגו שהחבר הפרוותי שלכם יהיה מאושר ורגוע באמת?

כלב . צילום: Getty Images

בניגוד להרבה בעלי חיים אחרים, כלבים מקרינים כמעט מיד את הרגשות שלהם כלפי חוץ. אפשר לדעת בקלות מתי הם שמחים, עצובים, מפחדים או לא מרגישים טוב. גילויי השמחה שלהם לא באים לידי ביטוי רק בכשכושי זנב ויש התנהגויות נוספות שמסגירות אותם. 

בתור התחלה כמובן, נבחין בזנב שמונף אל על והכלב מכשכש בו בשמחה. לפי עמותת PDSA, שמסייעת לבעלי חיים במצוקה, כלב עליז ישמור על אוזניים רפויות וינסה לשחק איתכם. כשתרצו ללטף אותם, הם ירכנו לכיוון שלכם ולעיתים יתחבו את החוטם שלהם לכף ידכם. אז איך תגיעו לכל הטוב הזה אצלכם בבית?

כלב שמח, צילום: Getty Images

צרכים ונהנים

הדבר הראשון שכלב צריך כדי להיות מאושר, זה מילוי של הצרכים הבסיסיים שלו. לפי ד"ר קייט אנדרסון, וטרינרית התנהגותית שמלמדת באוניברסיטת קורנל, בעל חיים צריך להיות חופשי - ולא כמו שאתם חושבים.

לפי ד"ר אנדרסון, לכלב צריכות להיות חמש חירויות: חופש מרעב וצמא, חופש ממחלות ופציעות, חופש מכאב, חופש להפגין התנהגות נורמלית וחופש מפחד ולחץ. כמובן שבדומה לבני אדם, הכלבים צריכים יותר מזה כדי להיות מאושרים באמת, אבל זו התחלה ראויה.

כלב, צילום: Getty Images

איזו מן שלווה

לפי אנדרסון, "שפת הגוף של כלבים רגועים צריכה להיות רפויה מאוד, בלי טיפת מתח. האוזניים שלהם לא יהיו מתוחות לאחור, הבעלים לא יראו את החלק הלבן בעיניהם והזנב שלהם יהיה נפול, או בזווית נורמלית לגופם של 90 מעלות".

ד"ר קריסטי פלין, וטרינרית ראשית במרכז ללימודי וטרינריה במינסוטה, הוסיפה שמשקל הגוף של הכלב צריך להתחלק באופן שווה בין הגפיים שלו: "אפשר לקחת בתור דוגמה כלבים ששוכבים בחצר על צד הגוף, נהנים מהשמש ונרגעים. זו תנוחה שמאפיינת כלב מאושר".

כלב טוב, צילום: pexels

סודוקו, מישהו?

חשוב מאוד לספק לכלב דרכים שונות לפרוק אנרגיה ולעשות פעילות גופנית, אבל זה לא הדבר היחיד. על פי ד"ר פלין, החבר הפרוותי שלכם זקוק גם לגירוי מנטלי כמו פאזל, צעצוע שיאתגר אותו או אימון אילוף.

"אני משתמשת בשיטות אילוף בעלות ביסוס מדעי וממליצה לכולם לעשות את זה, כיוון שכך מפחיתים סטרס וקופליקטים בין הכלב לבעלים".

כלב רץ עם עצם צעצוע בפיו, צילום: Getty Images

בסטיז!

הדבר שישמור על נפשו של הכלב בצורה הטובה ביותר הם הבעלים שלו, כמובן. נכון, שפת הגוף של הכלב יכולה לספר לנו הרבה, אבל במקרה של מצוקה אמיתי אין לו דרך להביע את עצמו. כאן אתם נכנסים לתמונה. 

לכל כלב יש אופי שונה ואם אתם זכיתם בחבר שקט ומופנם, זה תפקידכם להיות הפה שלו בסיטואציות פחות נעימות. זה בסדר לומר לאנשים שהם לא יכולים ללטף אותו, למנוע מפגשים לא רצויים עם בעלי חיים אחרים ולתמוך בו כשהוא לחוץ או מבוהל.

"לאנשים יש כוונות טובות, אבל זה לא משהו שלומדים מיד. חשוב לתת לכלבים מקום ולכבד את הגבולות שלהם". בדיוק כפי שבני אדם יכולים להעדיף דברים מסויימים על פני אחרים, גם כלבים יכולים. אסור לנו להכריח אותם להתנהג בצורה שסותרת את האינסטינקטים שלהם, בעיקר בגלל שזה יהפוך אותם להרבה פחות מאושרים.

גור כלבים, צילום: Getty Images

על הפנים

אחרי שסקרנו את הגוף של הכלב, הגיע הזמן לדבר על הפנים שלו. לכלבים ולבני אדם יש מבנה שרירים דומה בפנים, כך לפי ד"ר פלין. כתוצאה מכך, אנחנו חולקים הבעות פנים עם החברים החמודים שלנו. "אם הם מאושרים, נראה את זה באיזור העיניים והפה שלהם", אמרה.

בדומה לבני אדם, כאשר האיזורים הללו קפוצים ומכווצים, נבחין מיד בחוסר שביעות רצון. אצל כלב רגוע, שרירי הפנים יהיו רפויים והוא ייראה נינוח.

כלבת מלטז, צילום: gettyinages

שגרה זה לגמרי לא רע 

מאפיין משותף נוסף לכלבים ולבני אדם הוא הצורך בשגרה. כלבים צריכים רוטינה קבועה כדי להיות מאושרים ולתפקד בצורה טובה. "הם אוהבים ריגושים והפתעות, אבל לא כל הזמן", אמרה ד"ר אנדרסון. לדבריה, כלבים חווים תקופות קשות כשחיי הבעלים שלהם משתנים, גם אם באופן זמני: חגים, חופשות ומעברי דירה ישפיעו על מצב רוחו של הכלב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר