פנחס צרויה (פינו). צילום: גיא הכט

“שילוב הרפואה הפרטית ברפואה הציבורית הוא המפתח לבריאות טובה יותר, שלנו וגם של המערכת”

פינו צרויה, מנכ”ל רשת “מדיקה מרכזים רפואיים” פועל להנגשת הרפואה הפרטית, האישית והמתקדמת - בכל הארץ, לכולם ולכולן - ומאמין שהיא יכולה לסייע לרפואה הציבורית להפחית עומסים ולהיות טובה יותר לכולנו

בשיתוף מדיקה מרכזים רפואיים

אישי יותר. גמיש יותר. זמין יותר. בריא יותר. אלו הפרמטרים המרכזיים שכל אחד ואחת מאיתנו כמטופלים פוטנציאליים - היינו רוצים לקבל בכל הליך רפואי. בשנת 2023 מותר לישראלים לבקש ממערכת הבריאות שלהם יותר. אולם, לצד ההתקדמות המרשימה בעולם הרפואה שמציג פתרונות חדשניים ופורצי דרך – למערכת הבריאות בישראל יש נקודת תורפה משמעותית אחת - איכות השירות. לא בדיוק גמיש, לא בדיוק זמין, לא בדיוק אישי – וכולנו “מרגישים” את זה: זמינות נמוכה של תורים, ביקושים הולכים וגדלים, מחסור בשירותים קריטיים והיעדר קשר אישי שהוא גורם משמעותי בחוויה שלנו בכל הליך רפואי.

אך האם זו באמת גזרת גורל? האם רפואה אישית יותר שמורה לעשירים בלבד? אם תשאלו את פינו צרויה, מנכ”ל רשת “מדיקה מרכזים רפואיים” – אחת השחקניות המובילות בתחום אספקת שירותים רפואיים בישראל – התשובה היא לא. הרשת שהוקמה בשנת 2015 על ידי קבוצת משקיעים בהובלת צביקה בארינבוים, עם חזון ברור שמבוסס על “איכות הטיפול” ו”שירות בהתאמה אישית” מבקשת לשלב: חדשנות עם שירות, “אישי” עם “מהיר”, מרכז עם פריפריה ורפואה ציבורית עם רפואה פרטית – ובכך לספק מענה הולם ומתקדם לכלל האוכלוסייה.

היצע טיפולים רחב

כדי להגשים את החזון, מציעה הרשת מגוון פתרונות במתקנים רפואיים מתקדמים בפריסה ארצית - ברמת החייל, בביה”ח אלישע בחיפה ובעפולה. במקביל, היא ממשיכה להתרחב ולאחרונה רכשה את בית החולים “רפאל” בתל אביב ובית החולים “משגב לדך” בירושלים ובקרוב היא תתרחב גם לבאר-שבע. היצע הטיפולים שמציעה הרשת גדול וכולל תחומי התמחות מגוונים כגון עיניים, אורתופדיה, כירורגיה כללית וילדים, א.א.ג, כלי דם, גינקולוגיה, אורולוגיה, כירורגיה פלסטית, IVF, מכוני בדיקות ודימות, מרפאות כאב וספורט ועוד. כל אלו מתבססים על טכנולוגיות חדשניות, חדרי ניתוח מתקדמים וחשוב מכל - רפואה מותאמת ואישית לכל מטופל ומטופלת, הנגישה לחברי כלל קופות החולים.

המודל שמציעה הרשת והערכים המנחים אותה, משתקפים היטב בדברים שאומר לנו פינו: “היתרון שלנו ב”מדיקה” - הרבה מעבר לכך שהיא עומדת בקדמת הרפואה  - טמון ביחס האישי ובתשומת הלב הייחודית שאנו מעניקים לכל מטופל. המטופלים שלנו לא ‘הולכים לאיבוד’ במערכת וזוכים לאורך כל הדרך לקשר אישי עם הרופאים, האחיות וצוות המטפלים – גם בגלל שהמרכזים שלנו קטנים יותר מבתי החולים הציבוריים הגדולים. המטרה שלנו הייתה ועודנה, להעניק לכל אחד ואחת את החוויה הרפואית הטובה ביותר שניתן – ותוך כדי, לאפשר למערכת הציבורית להקטין את העומסים הבלתי-נסבלים”.

אילו מהלכים חשובים ופורצי דרך ביצעתם בשנה האחרונה?

“התרחבות הרשת למרכזים נוספים בת”א ובירושלים - ובהמשך גם לבאר-שבע. בנוסף, הקמנו מעבדה חדשנית ביותר לפתולוגיה אבחנתית שתבצע מגוון רחב של בדיקות ואבחונים, הוספנו שיטות טיפול חדשניות בסרטן הערמונית, טיפול בתא לחץ, רובוט לניתוחים אורטופדיים ועוד. בנוסף, יצאנו למהלך אסטרטגי לחיזוק המודעות למותג ולסטנדרט השירות הייחודי שהוא מספק”.

מהם ההישגים המשמעותיים ביותר של מדיקה?

“מדיקה” היא היום שחקן משמעותי במארג השירותים הרפואיים בארץ ומספקת פתרון לכל קופות החולים. הרשת ממשיכה לצמוח, להרחיב את הפתרונות עבור מטופליה ולייצר סטנדרט חדש של רפואה שמשלב חדשנות טכנולוגית עם שירות אישי, זמין ומכיל. אנחנו מחנכי שוק. השם מדיקה הפך להיות שם נרדף לאיכות בתחום הרפואה והשירות בישראל וזה הישג שאנו מאוד גאים בו”.

כיצד הגעת לתפקידך כמנכ”ל רשת מדיקה?

“די במקרה. התחלתי את דרכי בתחום ההייטק כסמנכ”ל כספים וקיבלתי הצעה לנהל את הכספים באסותא. שם, התאהבתי בתחום הבריאות המאתגר והייחודי שמעניק משמעות וערכים של נתינה ועשייה. לאחר 6 שנים כסמנכ”ל באסותא מוניתי לתפקיד מנכ”ל הרשת וכיהנתי בתפקיד ארבע שנים. לאחר מכן, מינכ”לתי חברת קנאביס. בתום התקופה, קיבלתי הצעה לנהל את רשת מדיקה. כאמור, אני מאוד אוהב את התחום, אז כמובן שנעניתי בחיוב והשאר היסטוריה”.

מהן ההזדמנויות והאתגרים הניצבים בפני הענף שלכם בימים אלו?

“האתגר המרכזי העומד בפני ענף הבריאות טמון בעיקרו בביקוש הגובר לשירותי בריאות הולכים וגדלים - שנובע בעיקר מהעלייה בתוחלת החיים ומהיצע הטכנולוגיות המתקדמות שמאפשרות יותר פתרונות רפואיים. האתגר טמון בפער הגדול שבין היצע הפתרונות המדהים הזה ליכולות המימון והמגבלות התקציביות ועולה השאלה “מי ישלם”? בכל העולם ממשלות מתקשות לממן את ההוצאות על בריאות. לכן, עלינו למצוא דרך יעילה יותר להנגיש את שירותי הרפואה המתקדמים לכלל הציבור, כדי לאפשר לכולם איכות חיים טובה, בריאות ואריכות ימים - וכל זה עולה כסף.

לזה צריך להוסיף אתגר נוסף של מצוקת משאבים ותשתיות שמתבטא במחסור בבתי חולים, מיטות אשפוז, רופאים, צוותים רפואיים ועוד. כל אלו מייצרים תורים ארוכים ובסופו של דבר פגיעה בבריאות האוכלוסייה. כדי להתמודד עם האתגרים האלה - ולתת לציבור יותר, בתקציב מוגבל - נדרשת חשיבה יצירתית. אחד הפתרונות, למשל, הוא לאפשר לשוק הרפואה הפרטי לשמש ספק של שירותים ציבוריים, דבר שיסייע למדינה בביצוע השקעות בתשתיות רפואיות מתקדמות, רכישת טכנולוגיות חדשות וכמובן הפעלה ואספקת שירותים רפואיים באופן יעיל יותר לטובת כלל האוכלוסייה. זה בדיוק מה שאנחנו עושים, עם הרבה גאווה”.

אילו כישורים מיוחדים נדרשים כיום ממנהלים בסביבה העסקית הדינמית המאתגרת?

“בעולם המודרני והתזזיתי של היום, כשהכל משתנה ומתעדכן כל הזמן, חייבת להיות למנהל יכולת לנתח את המציאות ולזהות מגמות ושינויים בזמן אמת, כשהם מתרחשים. הוא צריך לדעת להתגמש ולהתאים את עצמו ואת הארגון אותו הוא מנהל, לשינויים בשוק בו הוא פועל. זו תכונה קריטית, שבלעדיה קיימת סכנה שהארגון יהפוך מהר מאוד ללא רלוונטי. תכונה נוספת קריטית בעולם המשתנה היא לא לפחד לטעות, אך גם לדעת לתקן את הטעות מהר ברגע שמזהים אותה. בקיצור, גמישות ומהירות תגובה הם שם המשחק”.

מהם הקווים המנחים שלך בניהול?

“המוטו שלי הוא לתת לעובדים ולמנהלים לנהל ולפרוח בעבודה ולבטא את עצמם. התפקיד של המנהל המודרני לתפיסתי הוא לעזור לעובדים להצליח, לסייע להם לבצע את המשימות ולתת להם את הכלים הנדרשים לכך”.

פנחס (פינו) צרויה - מנכ”ל רשת “מדיקה מרכזים רפואיים”

השכלה: רואה חשבון, תואר שני במשפטים ותואר שני במנהל עסקים.

תפקידים קודמים: מנכ”ל אסותא, מנכ”ל חברת בטר קאן פרמצבטיקה.

תחביבים: קריאה, כתיבה, ספורט.

מוטו מוביל: “להשתפר כל הזמן וללמוד”.

חלום אישי שרוצה להגשים: “לעשות את חוצה ישראל”.

“המטרה שלנו הייתה ועודנה, להעניק לכל אחד ואחת את החוויה הרפואית הטובה ביותר שניתן – ותוך כדי, לאפשר למערכת הציבורית להקטין את העומסים הבלתי-נסבלים”

 

ניהול והפקה עינת פרידמן 

בשיתוף מדיקה מרכזים רפואיים