אורי ביטון. צילום: גיא הכט

להחזיר את כדור הבדולח לארון: ניבוי טרנדים צרכניים עתידיים אינו רלוונטי בעידן של שינויים בלתי פוסקים

במציאות הדינמית של היום, כשהשינוי הפך להיות הקבוע היחיד, נדרשות התאמות של כאן ועכשיו. “הגיע הזמן להפסיק לדבר על טרנדים צרכניים, ולהתחיל להתמקד בסדרי העדיפויות של הצרכנים כשהטכנולוגיה עומדת בחזית עולם העיצוב”, אומר אורי ביטון, מעצב פנים המתמחה בעיצוב חללים מסחריים

בשיתוף אורי ביטון

אחד המאפיינים העיקריים של המציאות העכשווית הוא הקצב המהיר של השינוי. טרנדים מופיעים ונעלמים במחי יד, והכללים הקמעונאיים הסטנדרטים אשר הכתיבו תכנון מקדים לשנתיים-שלוש קדימה - נעלמו יחד איתם.

המיקוד העיקרי והחדש בעולם הקמעונאות נוגע להעדפות הצרכנים, כשקמעונאים המשכילים להתאים את עצמם להעדפות העכשוויות הם אלו שזוכים להצלחה. “מה שחשוב היום יותר מכל הוא היכולת של הקמעונאי לשנות את הפעילות העסקית במהירות, ולייצר התאמות להעדפות הצרכנים המשתנות תוך הסתגלות זריזה לתנאי שוק בלתי צפויים. כפי שניסח זאת צ’ארלס דרווין: ‘זה לא החזק מבין המינים ששורד, וגם לא החכם ביותר; זה המתאים ביותר לשינוי’”. אומר אורי ביטון, מעצב פנים המתמחה בעיצוב חללים מסחריים. “קמעונאים אינם יכולים לחזות את הבלתי צפוי, במקום זאת, הם צריכים להתמקד בהרגלים של הצרכנים החדשים ובסדרי העדיפויות שלהם בטווח הקצר שנאמד בחודשים ולא בשנים קדימה”.

אורי ביטון הוא אחד המעצבים הבולטים לחללים מסחריים בישראל. הוא מוכר, בין היתר, בזכות פרויקטים גדולים ומובילים בעיצוב, בהם כל סניפי רשת פארם Be של שופרסל, קבוצת פקטורי 54 ורשת הקוסמטיקה רונית רפאל. המיקוד העיקרי שלו עבור לקוחותיו הוא ב”הוצאת הצרכנים מביתם”, השבתם לחנויות והארכת משך השהייה שלהם בחנות. הוא עושה זאת  בהצלחה באמצעות טכניקות עיצוב חדשניות, חכמות ופורצות דרך. אחת מהן, היא יצירת מיזוג בין הממד הפיזי לממד הווירטואלי והעצמת יתרונותיהן של החנויות הפיזיות.

“הכל מתחיל בעיצוב”, אומר אורי ביטון, “במיוחד בתקופת פוסט קורונה, בעידן של כוח ה-E-commerce ואינספור החנויות המקוונות שנפתחו בשלוש השנים האחרונות, הרגלי הצריכה מהבית שהשתרשו אצל לא מעט צרכנים”.

מהם האתגרים העיקריים של תעשיית הקמעונאות בתקופה זו, ומהם הפתרונות?

“האתגר העיקרי נובע מנכונות מופחתת של צרכנים לצאת מהבית למרכזי הקניות. בנוסף, בעיות בשרשראות האספקה ממשיכות להכביד על קמעונאים ולתסכל לקוחות, ולצד זה המחסור המתמיד בכוח אדם שניכר בתורים המייגעים בקופות בהמתנה לקבל שירות. מלבד כל אלו, הטרנדים המשתנים בקצב מהיר ותכוף”.

הפתרונות, לדברי ביטון, נעים בכמה מישורים: “הוספת קופות עצמאיות לעסק מאפשרות להתמודד באופן יעיל עם מחסור בכוח אדם ולצמצם תורים, מבלי לפגוע בחוויית הקנייה של הלקוח. תחרות החנויות הפיזיות ב-E-commerce היא בגישה האישית ללקוח ובהעצמת חוויית הקנייה למקסימום, וזה נעשה על ידי עיצוב חכם ונכון המותאם במדויק לכל עסק בפני עצמו. העיצוב החכם לוקח את הלקוח דרך המסדרונות והמדפים בדיוק לאן שבעל העסק מעוניין שהלקוח יגיע – דרך הדגשת המוצרים הייעודיים שהכי חשוב לו לשווק, ובאופן כזה שהלקוח ירצה להישאר בחנות יותר, להתנסות יותר ובסופו של דבר, לרכוש יותר ולחזור שוב ושוב.

“למרות שאני בטוח שכולנו נשמח להיכנס למכונת זמן ולקבל הצצה אל העתיד, קמעונאים צריכים להכין את עצמם לעובדה שהשינוי הוא בלתי נמנע ובלתי צפוי. עליהם להפסיק לנסות לחזות את הטרנדים הבאים, ובמקום זה לחקור את העדפות הצרכנים הנוכחיות בכל רגע נתון ולהתאים להן במהירות וביעילות”.

מהם גורמי ההשפעה העיקריים על עולם העיצוב כיום?

“אומרים שאנחנו מעצבים את הסביבה שלנו והסביבה מעצבת אותנו. כיום הטכנולוגיה היא מרכיב משמעותי בסביבה. הצרכנים החדשים, בעיקר ילידי שנות ה-80 ואילך, מרגישים נוח עם טכנולוגיה, ומעדיפים את חוויית הקנייה המקוונת. אנחנו עונים על כך גם בחנויות הפיזיות, ובין המהלכים החשובים שביצענו הוא שהבאנו את הסטודיו לעיצוב שלנו אל קדמת הטכנולוגיה. אנו משלבים טכנולוגיה מתקדמת בניתוח התנהגות צרכנים ושימוש אפקטיבי במידע לעיצוב נכון ומתקדם.

“חדשנות בתחום המסחרי סובבת סביב הרעיון של יצירת חווית קנייה הוליסטית המשתרעת הרבה מעבר לעסקה עצמה. השטח הקמעונאי המודרני התפתח לסביבה רב חושית שמעסיקה, מבדרת ומפתה. באמצעות עיצוב מתקדם, חדשני וחכם המשלב טכנולוגיה מתקדמת, תצוגות אינטראקטיביות ואלמנטים עיצוביים מתחשבים, אנו מאפשרים ללקוחותינו הקמעונאים לפנות לכל החושים של הצרכנים בחנויות שלהם, לעודד שהות ממושכת וביקורים חוזרים”.

איך עושים את זה?

“זה נעשה, בין היתר, באמצעות יצירת מרחבים סוחפים וחווייתיים החורגים מעסקאות רכישה בלבד. הטמעת חוויות טכנולוגיות המעשירות את מסע הלקוח ומספקות תובנות חשובות לקמעונאים לגבי העדפותיו, יצירת חללים מושכים ויזואלית וניתנים לשיתוף המצטלמים היטב לרשתות החברתיות, מעודדים לקוחות לבקר בחנויות הפיזיות ולהתעמק בנרטיב של המותג”.

הגדרה מחדש של מסע הקניות

ביטון מציין כי בעידן של פיתוח טכנולוגיה ותרבות מקוונת, תחום הקמעונאות העכשווי מאופיין בדמיון מחודש של חללים פיזיים כמוקדים חווייתיים. “המומחיות של הסטודיו שלי טמונה בעיצוב החללים הללו והפיכתם לסביבות סוחפות המרתקות, מעסיקות ומאריכות את שהות הלקוחות. באמצעות אינטגרציה חלקה של טכנולוגיה, חוויות מותאמות אישית, רגעים הניתנים ליצירת סטורי באינסטגרם ומעורבות קהילתית, קמעונאים מגדירים מחדש את מסע הקניות המסורתי. על ידי אימוץ החדשנות ומינוף הכוח של החללים הפיזיים, הם מצליחים למשוך לקוחות מבתיהם אל עולם קסום של גילוי וחיבור”.

כיצד ההצלחה שלכם מעניקה ערך מוסף לצרכן הישראלי?

“עיצוב נכון מבצע אופטימיזציה של מסחר, מושך קהל לחנויות ומניע את המסחר בארץ. בעשייה שלנו אנחנו חותרים ליישר קו עם המגמות שתופסות תאוצה בעולם – להחיות את המרכזים המסחריים הפיזיים, להעניק ערך מוסף ללקוחות ולהבין שהצרכן החדש מגיע מ’ספירה אחרת’. כלקוחות וצרכנים, אנחנו צריכים היום הרבה יותר טריגרים וערך, וקשר עם המותג שממנו אנחנו קונים. זאת כדי שתיווצר אצלנו חוויה במהלך הקנייה שלנו, שתשרת לא רק את הממד הפיזי הטכני, אלא תייצר לנו חוויה רגשית”.

אורי ביטון - מעצב פנים. בעלים של Ori Design Studio

תפקידים קודמים: מרצה לסטודנטים לעיצוב, מייעץ ומלווה גופים מסחריים בפיתוח קונספט עיצובי.

מצב משפחתי: אב לשני ילדים (איתן ודור).

תחביבים: קריאה, מדע בדיוני, ועולם הפנטזיה.

מוטו מוביל: #Be kind  #Design well #Stay alive.

חלום אישי שרוצה להגשים: “לכתוב ספר תובנות בעיצוב מסחרי”.

“העיצוב החכם לוקח את הלקוח דרך המסדרונות והמדפים בדיוק לאן שבעל העסק מעוניין שהלקוח יגיע – דרך הדגשת המוצרים הייעודיים שהכי חשוב לו לשווק, ובאופן כזה שהלקוח ירצה להישאר בחנות יותר, להתנסות יותר ובסופו של דבר, לרכוש יותר ולחזור שוב ושוב.”

 

ניהול והפקה עינת פרידמן 

בשיתוף אורי ביטון