תופעת ‘גניבת המושבים’, בה נוסעי מטוסים תופסים מושבים שלא הוקצו להם, הופכת לנפוצה יותר לפי דיווחים, ומובילה למתיחות גוברת בטיסות. בשבועות האחרונים, רשתות חברתיות כמו טיקטוק ורדיט מלאות בדיווחים מנוסעים מתוסכלים המשתפים את חוויותיהם על ‘גנבי מושבים’ חצופים.
אחת הדוגמאות הבולטות ביותר כוללת את משתמשת טיקטוק שאנון אלה, שפרסמה סרטון על חווייתה על ‘גנב מושב’. בטיסתה מטורונטו לשרלוט-טאון, גבר תפס את מושב החלון ששילמה עליו, וסירב לפנותו. כאשר אלה ציינה שזה המושב שלה, הגבר ענה: "אני לא חושב כך". בסרטון, היא שאלה: "האם זה דבר שאנשים עושים במטוסים עכשיו? הם פשוט יושבים במושב שלך ואומרים 'לא, זה שלי, ישבתי כאן ראשון אז זה שלי’?".
@shannonella_#flying#plane#airplane#travel#traveltiktok♬ original sound - Shannon Ella
באופן דומה, משתמשי רדיט סיפרו על מקרים של ‘גניבת מושבים’: משתמש אחד שיתף חוויה בפורום של חברת דלתא, תחת הכותרת "עלייתם של 'גונבי המושבים'", בה הוא מעיד על שלושה מקרים נפרדים בטיסת דלתא אחת – הראשון כלל גבר שהיה אמור להיות במושב 28C אך נמצא ב-12B והתעקש שזה המושב שלו; הגנבת השנייה הייתה אישה ב-18A שהתעקשה עם בעל המושב שהיא חייבת להיות ליד החלון ולא באמצע; והשלישי כלל זוג שהיה אמור להיות ב-24C ו-D אך החליט לתפוס את 24A ו-B במקום.
משתמש רדיט אחר פרסם בסאברדיט של אמריקן איירליינס סיפור על "גנב Main Extra". הנוסע הזמין מושב סמוך להמראה, בתקווה לנצל שורה ריקה. בעת העלייה למטוס, אדם אחר התיישב במושב שהנוסע הניח שהיה ריק. משתמש רדיט חשב תחילה שהמושב הוזמן ברגע האחרון, אך כאשר הדיילת חזרה, הם שאלו את השכן לשמו וחשפו אותו על היותו "10 שורות קדימה מהיכן שהוא אמור להיות".
מומחה הנסיעות גארי לף אמר לדיילי מייל: "המושב תמיד שייך לאדם שכרטיס הטיסה שלו מציין אותו". הוא ממליץ שנוסעים יבקשו בנימוס להחליף מושבים במקום פשוט לתפוס מושב. "יש לכם סיבה משכנעת שתהדהד אצל האדם שאתם מבקשים ממנו, ויש לכם משהו הגון להציע בתמורה – כך שזה לא יהיה קשה מדי לאדם לתת לכם את מה שאתם רוצים", הוא אמר.
גם דיילי אוויר מתמודדים עם המגמה. דיילת בשם אוליביה הגיבה לסרטון בטיקטוק: "אני דיילת, וברגע שנוסע אומר שמישהו במושב שלו, אני 100% גורמת להם לעבור למושב המוקצה שלהם". עם זאת, היו מקרים בהם דיילי אוויר אפשרו ל’גנבים’ להישאר. במקרה אחד, משתמש רדיט שיתף: "באופן מפתיע, הדיילת עצרה ואמרה, 'אה, אתה יכול פשוט להישאר שם’, והלכה".
נציגי חברות תעופה התייחסו גם הם לסוגיה. דובר חברת התעופה Swiss אמר שמקרים כאלה נדירים מאוד, ובדרך כלל לא מכוונים. "אני לא יכול לזהות מגמה", הוא אמר, והסביר שאם מישהו יושב במושב הלא נכון, צוות התא יצביע בנימוס על הטעות ויראה לאדם את המושב שלו.
נוסעים דנו כיצד להתמודד עם פולשי מושבים. מומחית הנימוסים רוזלינדה רנדל מקליפורניה אמרה ל-Fox News Digital: "זה אף פעם לא בסדר לפלוש למושב על המטוס. בסופו של דבר, הנוסע שהמושב הזה הוקצה לו יתבע אותו". היא יעצה שכאשר מתמודדים עם פולש מושב, הכי טוב לטפל במצב ברוגע ובתום לב. "הוציאו את כרטיס העלייה למטוס שלכם – לא רק כדי לבדוק שוב שאתם צודקים, אלא גם כהוכחה אם פולש המושב יתנגד", היא אמרה. "אם פולש המושב מסרב לזוז – אל תתעמתו; אל תגייסו נוסעים אחרים להתקהלות; בקשו מיד עזרה מדיילת הטיסה", היא הוסיפה.
גולשים הביעו את תסכולם ומבוכתם מאירועים אלה. משתמש טיקטוק אחד הגיב: "הייתי כל כך מתבייש להיתפס על משהו כזה במרחב הסגור של מטוס בטיסה ארוכה". משתמש אחר הוסיף: "המחשבה על עימות בגלל זה גורמת לי לחרדה".
מומחים מדגישים שמושבים ריקים במטוס אינם הפקר. ייתכנו סיבות לכך שחברת התעופה לא מכרה את המושבים הללו, כולל בעיות בטיחות כמו חגורות בטיחות או שקיות חמצן פגומות. בנוסף, חברות תעופה מנסות לאזן את משקל המטוסים, ולכן נוסעים לא אמורים לשבת בכל מקום שהם רוצים. דיילות בדרך כלל עוקבות אחר מיקום הנוסעים, כדי להבטיח בטיחות וסדר במהלך הטיסה.
באשר לפתרונות, חלק מהנוסעים הציעו למכור את מושביהם לפולשים, או למנוע מהם לעלות למטוס לחלוטין. משתמש רדיט אחד ציין: "אני פשוט מציע למכור להם את המושב שהוקצה לי... אתה יכול לקבל את מושב המעבר תמורת 500 דולר במזומן". אחרים תומכים באכיפה מחמירה יותר מצד חברות התעופה. "להוריד אותם ולהושיב נוסעים בהמתנה במקומם. זה כנראה יפתור את זה", הציע משתמש אחר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו