X

מגעיל: נוסע מצא בטיסה משהו שהוא לא ציפה לו

נוסע שעלה למטוס של חברת דלתא מצא ריסים מלאכותיים דבוקים לקיר המטוס. משתמשי טיקטוק היו בהיסטריה מהגילוי, והגיבו במאות תגובות

ריסים מלאכותיים. צילום: Oleg Gekman / Shutterstock

משתמש טיקטוק מהעיר טמפה שבפלורידה, המפרסם תחת השם @g_buser, שיתף סרטון קצר המציג תגלית מצחיקה בטיסת דלתא. בסרטון בן שש השניות, שזכה ליותר מ-1.2 מיליון צפיות, כתב המשתמ: "אם טסת לאחרונה עם דלתא וישבת בשורה 27 – שכחת משהו". בישיבה בשורת יציאת החירום, יוצר התוכן צילם זוג ריסים מלאכותיים שנדבקו לקיר המטוס.

@g_buser#flight#airplane#fyp♬ Chopin Nocturne No. 2 Piano Mono - moshimo sound design

התגלית יוצאת הדופן עוררה שעשוע רב בקרב הצופים, שהציפו את התגובות. משתמש אחד התלוצץ: "ששש, המטוס ישן". אחר הגיב: "הייתי מתרסק אם הייתי משאיר את הריסים שלי מאחור". צופה סקרן כתב: "כאילו הם הונחו שם? האם היא נרדמה והתעוררה ובום, היא עזבה? אני חייב לדעת". אחר הוסיף: "אתם יודעים שחלק ממני נשאר בניו יורק".

גם מותגים הצטרפו לתגובות הקלילות. חברת מוצרי הנקוי "מיסטר קלין" הגיבה: "אוי לא, ידעתי ששכחתי משהו". ספורה כתבו: "זה רמה חדשה לגמרי של אדישות". אולטה הוסיפה: "אז זה איפה שהשארתי אותם". אורבן דיקיי הצטרפה עם "רגע, אלה שלי". דת' וויש קופי העירו: "ידעתי שמשהו חסר לי". סאלי ביוטי הגיבה: "כולנו היינו שם...".

התקרית העלתה שאלות לגבי ניקיון המטוסים והיגיינת התא. אחדים הדגישו שהימצאות הריסים הדבוקים לקיר מעידה שהמטוס אולי לא נקי כפי שצוות הטיסה אומר. משתמש אחד התלונן: "זה גם אומר שהם כבר לא מנקים את המטוסים בין טיסות".

ג'וש קנדי, סגן נשיא בכיר לתפעול ב-Unifi, התייחס לחששות אלה. "ל-FAA יש מדריך תחזוקת תעופה, הכולל הנחיות וחשיבות ניקיון התא", אמר. הוא הסביר ש"לכל חברת תעופה ומטוס יש צרכים ונהלים שונים וייחודיים". Unifi פועלת ביותר מ-200 שדות תעופה ברחבי העולם, ונכון לקיץ שעבר, העסיקה וניהלה צוותי ניקיון תא לחברות תעופה גדולות בארה"ב, כולל דלתא, יונייטד, ספיריט ואלסקה איירליינס.

קנדי ציין שינויים בפרוטוקולי הניקוי בעקבות מגפת הקורונה. "לאחר המגפה, אנחנו מבצעים ניקוי מפורט יותר מבעבר", הוא ציין, והסביר שנקודות מגע כמו שולחנות, משענות יד, צלונים, פתחי אוורור, מתגי תאורה, כפתורי קריאה לדיילים וידיות תאי המטען העליונים מנוקים "בכל סבב" מאז תחילת המגפה.

למרות אמצעים אלה, התקרית מדגישה חששות מתמשכים לגבי תקני ניקיון בחברות תעופה. ביולי האחרון, מגזין Afar דיווח כי "אין תקנות פדרליות המחייבות כיצד או באיזו תדירות" יש לבצע ניקוי תא מטוס. Afar ציין שמרכזי בקרת המחלות ומניעתן בארה"ב מציעים הנחיות כלליות לדיילים, "אבל לכל חברת תעופה ומטוס יש צרכים ונהלים שונים וייחודיים".

רשימת "חברות התעופה הנקיות בעולם" של Skytrax לא כללה השנה אף חברת תעופה אמריקאית ב-20 המקומות הראשונים. ברמה העולמית, המקום הראשון הוחזק על ידי קתאי פסיפיק מהונג קונג, ואייר קנדה דורגה כחברת התעופה הנקייה ביותר מצפון אמריקה. Afar ממליץ לנוסעים לשאת איתם מסכות פנים ומגבונים משלהם, כדי לשמור על היגיינה בכל טיסה.

לוריאל מסבירה שברוב הריסים המלאכותיים ניתן להשתמש לפחות חמש פעמים. ריסים מלאכותיים באיכות גבוהה יותר, העשויים מחומרים כמו פרוות מינק, אף ניתנים לשימוש עד 20 פעמים. לוריאל ממליצה לנקות ריסים מלאכותיים בין השימושים עם חומרים כמו מים מיצלריים, מים רגילים ואלכוהול.

מכיוון שריסים מלאכותיים באים במגע עם ריסים אמיתיים, סביר להניח שהם באים במגע עם קרדית דמודקס. ע”פ מומחי בריאות מבית הספר לרפואה באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג’לס, קרדית דמודקס היא סוג של טפיל בעל שמונה רגליים החי ליד זקיקי שיער. "זה אולי מטריד, אבל לכולנו יש מספר קטן של קרדיות אלו החיות בקפלים ולאורך שולי העפעפיים שלנו. הן מסתתרות בזקיקי השיער במהלך היום, ויוצאות בלילה כדי לאכול, להטיל ביצים ולהפריש פסולת. הקרדיות הן חלק מהמיקרוביום הטבעי של גופנו, ועל ידי ניקוי תאי עור מתים ועודף שומן, הן למעשה מעניקות לנו שירות”.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר