X

האריות של ליאור רז: גם לגלדיאטורים היתה "לה פמיליה"

ללוחמים הרומאים היו שמות במה, מעריצים שרופים שהלכו מכות מחוץ לזירה ונשים שהיו מוכנות להיפרד מקיסרים בשבילם

ליאור רז ב"גלדיאטור 2". צילום: באדיבות פורום פילם

הסרט "גלדיאטור 2" הוא פצצת אקשן עם גאווה ישראלית, אבל גם הזדמנות ללמוד קצת על הספורט הקדום והאכזרי שמצליח לכבוש את דימיוננו שוב ושוב. הפעם, מספרת לנו Claude על תרבות האוהדים השרופים בתקופת רומא העתיקה – תופעה שקדמה בהרבה לבית"ר ו"לה פמיליה", אך דומה לה במידה מפתיעה.

לפי מחקרים היסטוריים, הגלדיאטורים זכו למעמד של ידוענים ומשכו מעריצים לא רק בזכות כישורי הלחימה שלהם: רבים נודעו בשמות במה שהדגישו את מראם החיצוני. כך, למשל, "פרל" ו"אמרלד" נקראו על שם הברק היהלומי שלהם; "קלימורפוס" התהדר בגופו המושלם; ואילו "כריסומלוס" ו"קסנתוס" נודעו בשיערם הבלונדיני המתולתל.

מעבר למראה וליכולות, גם סיפורי הרומנטיקה של הגלדיאטורים העסיקו את הציבור הרומי. המשורר יובנליס כתב על אפיה, אשת סנאטור שנטשה את בעלה לטובת גלדיאטור; פאוסטינה, אשת הקיסר מרקוס אורליוס, התוודתה על תשוקתה לגלדיאטורים; עם זאת, מצבות קבורה שונות מספרות סיפור מתון יותר של זוגיות מכובדת.

תרבות אוהדי הגלדיאטורים חדרה לכל תחומי החיים: בפומפיי התגלתה טברנה שקירותיה קושטו בתיאורי קרבות גלדיאטורים, כוסות יין רומיות עוטרו דרך קבע בדמויות גלדיאטורים ובסאטירה "הסטיריקון" מתוארות שיחות ערות על גלדיאטורים בארוחות ערב.

אוהדי הגלדיאטורים הגיעו מכל שכבות החברה: קיסרים כמו אוגוסטוס הפגינו התלהבות בפומבי מהקרבות
- טיטוס אהד את לוחמי "המגן הקטן", בעוד דומיטיאנוס העדיף את לוחמי ה"מורמילונס" בעלי קסדות דמויות הדג; במקביל, כתובות גרפיטי בפומפיי חושפות את תשוקת האוהדים הפשוטים, “מהרחוב" (פומפיי נודעה כעיר מגוריהם של בני המעמד הבינוני-גבוה שהחל להיווצר באותה תקופה). הם עקבו אחר ביוגרפיות, ספרו ניצחונות וחנינות והתאחדו בשמחה או בצער סביב גורל מושאי אהדתם.

תשוקת ההמונים לגלדיאטורים אף הגיעה לשיאים מסוכנים: בשנת 27 לספירה, קרסה זירה בפידנאה וגרמה למותם או פציעתם של 50,000 צופים; בפולנטיה (האי המוכר כיום בשם מיורקה), הקיסר טיבריוס נאלץ לשלוח חיילים להרגעת מהומות שפרצו כשגלדיאטורים לא הופיעו בהלוויה של מכובד מקומי; ב-59 לפנה"ס, סכסוך בין אוהדים הוביל לאלימות קטלנית בין תושבי פומפיי לשכניהם מנוקריה, מה שהוביל לאיסור על קיום קרבות בפומפיי.

למרות הדימוי הפופולרי בתרבות המודרנית, הגלדיאטורים לא היו הספורט הפופולרי ביותר – מרוצי מרכבות עוררו תשוקה גדולה אף יותר. אוהד אחד אף השליך עצמו למדורת השריפה של נהג מרכבות אהוב. פלקציות של מרוצי מרכבות איימו על הסדר הפוליטי יותר מאשר זירת הקרבות.

כמובן שהתרבות הזו מהדהדת בתופעות מודרניות, כמו אלימות אוהדים בספורט, פולחן סלבריטאים והשפעת הספורט על החיים החברתיים והפוליטיים. התגליות הארכיאולוגיות והטקסטים העתיקים חושפים שהשילוב בין בידור, פוליטיקה ותשוקת ההמונים אינו המצאה מודרנית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר