X

מה לעשות אם אתם מתעוררים עייפים כל יום?

אתם מתעוררים בכל בוקר ומרגישים כאילו לא ישנתם כלל? למרות שעות השינה הנכונות, העייפות מלווה אתכם לאורך היום? תופעה זו משפיעה על רבים, והיא יכולה לנבוע מסיבות – החל מאיכות השינה ועד מתח נפשי. אז איך להתעורר רעננים ולהחזיר לעצמכם את האנרגיה?

תחושת עייפות מתמשכת עלולה להשפיע על כל תחומי החיים. צילום: המחשה - מידג'רני

להתעורר בבוקר עם תחושת עייפות, למרות לילה של שינה לכאורה מספקת, היא תופעה שמטרידה רבים. תחושת עייפות מתמשכת עלולה להשפיע על כל תחומי החיים, החל מריכוז בעבודה ועד יכולת לתפקד במשימות יומיומיות. אם אתם מוצאים את עצמכם קמים כל יום עייפים, יש כמה גורמים שכדאי לשקול וצעדים שיכולים לעזור.

איכות השינה

לאורך זמן, שינה לא איכותית עלולה להשפיע על הגוף והנפש. חשוב לשים לב לכמה שעות אתם ישנים, אך גם לאיכות השינה. האם אתם מתעוררים בלילה מספר פעמים? האם אתם מתעוררים מתוך חלומות או תחושות אי נוחות? מחקרים מצביעים על כך ששינה עמוקה ואיכותית היא המפתח להתחדשות פיזית ומנטלית. מגזין TIME מציין ששימוש באמצעי מדידה כמו מכשירי ניטור שינה יכולים לסייע להבין את איכות השינה ולהציע שיפורים.

שינה לא איכותית עלולה להשפיע על הגוף והנפש,

שגרת השינה

שינה טובה לא מתחילה ברגע שבו אתם סוגרים את העיניים. יצירת שגרת שינה מרגיעה ומסודרת היא קריטית לשינה איכותית. מחקרים מראים שקריאה, מדיטציה, או כל פעילות מרגיעה אחרת לפני השינה יכולה לסייע בהרפיית הגוף והנפש ולהכין אתכם לשינה טובה יותר (Harvard Health, 2023). בנוסף, חשוב להימנע מחשיפה למסכים כחצי שעה לפני השינה, שכן האור הכחול הנפלט ממסכים עשוי לשבש את ייצור המלטונין – ההורמון האחראי על השינה.

תזונה והתייבשות

מה שאתם אוכלים ושותים לפני השינה עשוי להשפיע באופן ישיר על איכות השינה שלכם. תזונה כבדה, שתיית אלכוהול או קפאין סמוך לשינה עלולים לגרום לשינה מקוטעת ולעייפות בבוקר. מחקרים ממליצים לשתות מים במהלך היום ולהימנע ממשקאות ממריצים בשעות הערב המאוחרות (Cleveland Clinic, 2022). כמו כן, שתיית תה קמומיל או חלב חם יכולה לסייע להרגעה ולהשגת שינה עמוקה.

משקאות אלכוהול וקפה סמוך לשינה עלולים לגרום לשינה מקוטעת ולעייפות בבוקר,

ניהול מתחים

מתח וחרדה הם גורמים שכיחים לעייפות כרונית, גם אם השינה עצמה נראית מספקת. אם אתם מתעוררים עייפים למרות שעות שינה נאותות, ייתכן שהמוח שלכם לא מקבל את המנוחה הנדרשת. תרגילי מדיטציה ותרגולי נשימה עמוקה לפני השינה יכולים לסייע בהורדת רמות המתח ולהשיג שינה מרעננת יותר. מגזין TIME מדווח שמחקר מצא כי תרגול מדיטציה קבוע משפר את איכות השינה ומפחית עייפות במהלך היום.

בדיקות בריאותיות

אם שיפורים בשגרת השינה, התזונה וההרפיה אינם פותרים את הבעיה, ייתכן שהבעיה נובעת ממצב רפואי. בעיות כמו דום נשימה בשינה, אנמיה, או תת-פעילות בלוטת התריס יכולות לגרום לעייפות מתמשכת. אם אתם חושדים שמשהו אינו תקין, מומלץ לפנות לרופא לבדיקות מתאימות. דום נשימה בשינה, למשל, היא תופעה נפוצה שגורמת לקטיעות נשימה במהלך הלילה ולתחושת עייפות כרונית בבוקר (Cleveland Clinic, 2021).

חשיפה לאור השמש בבוקר מסייעת להגדרת השעון הביולוגי, מה שעשוי לשפר את איכות השינה בלילה,

חשיפה לאור טבעי

חשיפה לאור השמש בבוקר מסייעת להגדיר את השעון הביולוגי שלכם, מה שעשוי לשפר את איכות השינה בלילה. מחקרים מראים כי חשיפה לאור טבעי בשעות הבוקר המוקדמות תורמת לשינה טובה יותר ומסייעת לקום רעננים יותר. כך, אם מתאפשר, צאו החוצה בשעות הבוקר לספוג קצת שמש ולהתחיל את היום באנרגיה חדשה (National Sleep Foundation, 2023).

לסיכום, אם אתם קמים עייפים יום אחרי יום, חשוב לבחון את שגרת החיים שלכם, החל מאיכות השינה ועד ניהול המתחים. כדאי לשים לב להרגלים כמו תזונה נכונה, שגרת שינה מסודרת ופעילות גופנית שיכולים לתרום לשינה עמוקה ומרעננת. במקביל, כדאי להתייעץ עם מומחים רפואיים אם המצב נמשך, על מנת לשלול בעיות בריאותיות.

בהכנת הכתבה שימשו מקורות אלו אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

  1. TIME - "What to Do if You Wake Up Tired Every Day", 2023.
  2. Harvard Health - "The importance of a good night’s sleep", 2023.
  3. Cleveland Clinic - "How Your Sleep Is Impacted by Stress and Anxiety", 2022.
  4. National Sleep Foundation - "Bright Light and Sleep", 2023. 
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר