X

6 מזונות שיכולים לסייע בהפחתת הסיכון לסרטן

בעידן המודרני, כאשר הסיכון לחלות בסרטן עולה בכל רחבי העולם, ישנם צעדים פשוטים שיכולים לשפר את התמונה. אחד מהכלים העוצמתיים ביותר במניעת הסרטן מצוי בצלחתנו. מה שאתם אוכלים מדי יום עשוי להיות המפתח לחיזוק הגנת הגוף ולשמירה על בריאות לאורך שנים

מחקר מ-2021 הראה כי צריכת כמות גבוהה של שום ובצל קשורה להפחתה משמעותית בסיכון לסרטן הקיבה

אחד הנושאים החשובים ביותר בתחום הבריאות כיום הוא המאבק בסרטן. מזונות שונים עשויים לשחק תפקיד במניעת התפתחות סוגי סרטן שונים בזכות רכיבים מזינים ואנטי-דלקתיים. הנה שישה מזונות שאתם יכולים לשלב בתזונה שלכם כדי לסייע בהפחתת הסיכון לסרטן.

ירקות עליים ירוקים

ירקות כמו קייל, תרד, כרוב וברוקולי מכילים כמויות גבוהות של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. חומרים כמו ויטמין C, ויטמין K ופיטוכימיקלים המצויים בירקות הללו יכולים לעזור להגן על תאי הגוף מפני נזקים הגורמים לסרטן. מחקרים מראים שצריכת ירקות עליים ירוקים עשויה להיות קשורה להפחתת הסיכון לסוגי סרטן מסוימים, כגון סרטן השד והמעי הגס.
מקור: TIME, "6 Things to Eat to Reduce Your Cancer Risk", 2024

כמויות גבוהות של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. ירקות עליים ירוקים, צילום: Alexei_Other / Pixabay

פירות יער

אוכמניות, פטל, תותים ופירות יער נוספים מכילים כמויות גבוהות של נוגדי חמצון כמו ויטמין C ואנתוציאנינים, המגנים על התאים מפני רדיקלים חופשיים. נוגדי החמצון מסייעים במניעת נזק לדנ"א שעלול להוביל להתפתחות תאים סרטניים. מחקר שפורסם ב-2019 מצא שצריכת פירות יער קשורה בהפחתת הסיכון לסרטן הפה, הגרון והוושט.
מקור: TIME, "6 Things to Eat to Reduce Your Cancer Risk", 2024; מקור נוסף: Journal of Cancer Prevention, 2019

הגנה על התאים מפני רדיקלים חופשיים. פירות יער, צילום: איתיאל ציון

עגבניות

עגבניות עשירות בליקופן, נוגד חמצון חזק במיוחד המעניק להן את צבען האדום. הליקופן נחשב כחומר יעיל במניעת סרטן הערמונית ומחלות נוספות. תהליך הבישול של העגבניות משחרר יותר ליקופן, מה שהופך את העגבניות המבושלות לרכיב מזון מועיל במיוחד. מחקר מ-2020 הצביע על כך שצריכת עגבניות יכולה לסייע בהפחתת הסיכון לסרטן הערמונית, הריאות והקיבה.
מקור: Journal of Nutrition Research, 2020

הליקופן נחשב כחומר יעיל במניעת סרטן הערמונית ומחלות נוספות. עגבניות, צילום: ד"ר אביה סלונר

שום ובצל

שום ובצל מכילים תרכובות גופרית פעילות אשר עשויות להאט את התפתחותם של תאים סרטניים. חומרים אלה נמצאו כמועילים במיוחד במניעת סרטן הקיבה, הוושט, השד והמעי הגס. מחקר שהתפרסם בשנת 2021 הראה כי צריכת כמות גבוהה של שום ובצל קשורה להפחתה משמעותית בסיכון לסרטן הקיבה.
מקור: TIME, "6 Things to Eat to Reduce Your Cancer Risk", 2024; מקור נוסף: Cancer Prevention Research, 2021

מכילים תרכובות גופרית פעילות אשר עשויות להאט את התפתחותם של תאים סרטניים. שום ובצל, צילום: המחשה - מידג'רני

אגוזים וזרעים

אגוזים כמו שקדים ואגוזי מלך, יחד עם זרעים כמו צ'יה ופשתן, מכילים חומצות שומן מסוג אומגה 3 ונוגדי חמצון חזקים. מחקרים הראו שחומצות שומן אלו יכולות להפחית את הדלקת בגוף, מה שעשוי לעכב התפתחות גידולים סרטניים. צריכת אגוזים וזרעים נקשרה במיוחד להפחתת הסיכון לסרטן השד וסרטן הלבלב.
מקור: TIME, "6 Things to Eat to Reduce Your Cancer Risk", 2024; מקור נוסף: British Journal of Cancer, 2020

אגוזי מלך וזקעי צ'יה, צילום: המחשה - מידג'רני

קטניות

שעועית, עדשים, חומוס וקטניות אחרות עשירות בסיבים תזונתיים ובפיטוכימיקלים, אשר נמצאו כמועילים בהפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס. הסיבים עוזרים לשמור על מערכת העיכול בריאה, בעוד שהפיטוכימיקלים פועלים כנוגדי חמצון. מחקר מ-2022 הראה שצריכת קטניות באופן קבוע יכולה לסייע בהפחתת הסיכון להתפתחות פוליפים במעי הגס, שהם גורם סיכון לסרטן.
מקור: Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention, 2022

עשירות בסיבים תזונתיים ובפיטוכימיקלים, אשר נמצאו כמועילים בהפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס. עדשים, צילום: המחשה - מידג'רני

לסיכום, למרות שמזון לבדו לא יכול למנוע לחלוטין את הסיכון לסרטן, בחירת מזונות נכונים יכולה לשחק תפקיד חשוב במניעת התפתחות מחלות שונות, כולל סרטן. שילוב ירקות, פירות, קטניות, אגוזים ושום בתזונה היומית הוא צעד חשוב לקידום הבריאות ולשמירה על גוף חזק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר