X

לא, זה לא "מי שאתם" – אנשים מסוגלים להשתנות

התירוץ המוכר לחסרונות אישיים כבר לא בתוקף: המדע המודרני הולך ומגלה שלכל אחד מאיתנו יש יכולת לשנות את אישיותנו – לא באופן קיצוני, אלא הדרגתי – וכל מה שצריך הוא לרצות

למה הוא כועס? . צילום: Freepik / AI

רובנו נתקלנו לא פעם בביקורת ודחינו אותה בטענה ש"זה מי שאני". אבל מחקר חדש מגלה שזה לא בהכרח נכון. בניגוד לאמונה הרווחת, מחקרים מדעיים מהשנים האחרונות הגיעו למסקנה שאנשים יכולים לשנות את אישיותם באופן מכוון ומודע. ביקשנו מ-Claude להסביר לנו איך זה עובד.

מה זה בעצם אישיות?
לפי פסיכולוגים, אישיות היא הדרך האופיינית שלכם לחשוב, להרגיש ולהתנהג. זה לא כולל את ההעדפות, חוש ההומור או הערכים שלכם, אלא מתייחס לתגובות האופייניות שלכם למצבים שונים בחיים.

חוקרים זיהו חמש תכונות אישיות מרכזיות, הידועות כ"חמש הגדולות":

1. נוירוטיות
2. מוחצנות
3. מצפוניות
4. נעימות
5. פתיחות

האם אישיות יכולה להשתנות?
בניגוד לאמונה הרווחת, מחקרים מראים כי אישיות יכולה להשתנות לאורך זמן. למעשה, אנשים משנים את דרך החשיבה, הרגשות וההתנהגות שלהם כל הזמן. לפי מחקרים שונים, אישיות משתנה באופן טבעי לאורך החיים. ככל שאנשים מזדקנים, הם נוטים לחוות פחות רגשות שליליים ויותר רגשות חיוביים. אנשים גם הופכים למצפוניים יותר עם הגיל. התערבויות מכוונות יכולות להאיץ את תהליך שינוי האישיות התמידי הזה.

כיצד לשנות את האישיות שלכם
מדענים הסיקו כי ניתן לשנות תכונות אישיות מרכזיות בפחות מ-20 שבועות באמצעות טכניקות קוגניטיביות-התנהגותיות פשוטות:

1. שינוי דפוסי חשיבה: זהו את המחשבות שמשפיעות על התנהגותכם ובחנו אותן מחדש.
2. ניסוי התנהגויות חדשות: נסו תגובות חדשות למצבים ובחנו כיצד הן משפיעות על האינטראקציות שלכם.
3. התמדה: שמירה על שינויים אלה לאורך זמן יכולה להוביל להרגלים חדשים ולשינוי אישיותי משמעותי.

הבנה זו של שינוי אישיות פותחת אפשרויות חדשות. היא מאתגרת את תעשיית מבחני האישיות המסחריים, שאינם מבוססים מדעית; היא מעודדת אנשים לקחת אחריות על התפתחותם האישית; והיא מציעה תקווה לאלה שמרכישים ‘לכודים’ באישיות לא פופולרית ורוצים לשפר היבטים מסוימים בה. מדובר בבשורה משמחת ומעצימה עבור כולנו, ותזכורת לכך שכמעט שום דבר בחיים – אפילו האני הפנימי שלנו – אינו קבוע ומובן מאליו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר