X

למה אתם מזיעים כל כך הרבה? 9 סיבות אפשריות

כולנו מזיעים, אבל מה קורה כשהזיעה יוצאת משליטה, ומשאירה אתכם נבוכים באמצע פגישה או אירוע חברתי? הזעת יתר היא תופעה שכיחה שיכולה להיגרם ממגוון סיבות – חלקן פשוטות ויומיומיות, ואחרות מורכבות יותר. הנה 9 סיבות שיסבירו למה אתם מזיעים כל כך הרבה

מנגנון טבעי והכרחי שהגוף מפעיל כדי לשמור על טמפרטורה יציבה ולמנוע התחממות יתר. הזעה. צילום: freepik

הזעה היא מנגנון טבעי שהגוף מפעיל כדי לשמור על טמפרטורה תקינה ולמנוע התחממות יתר, במיוחד בזמן פעילות גופנית או במזג אוויר חם. למרות שמדובר בתהליך חיוני, ישנם אנשים הסובלים מהזעת יתר, גם במצבים בהם הגוף לא זקוק לכך. מצב זה העלול להיות מטריד כמובן. 

הסיבות להזעת יתר מגוונות וכוללות גורמים סביבתיים, שינויים הורמונליים או מצבים רפואיים. הבנת הסיבות להזעת יתר חשובה כדי למצוא פתרונות, בין אם באמצעות שינויים באורח החיים או בטיפול רפואי. בכתבה זו סקירת הגורמים השונים להזעת יתר. 

1. פעילות גופנית ואקלים

פעילות גופנית מאומצת מגבירה את קצב הלב וגורמת לגוף להתחמם, ולכן הגוף מזיע כדי להתקרר. בנוסף, מזג אוויר חם ולח יכול להגביר את ההזעה. במצבים אלו ההזעה היא תקינה, אך מומלץ להקפיד על שתייה מספקת של מים כדי למנוע התייבשות.

2. מצבים נפשיים כמו לחץ וחרדה

הלחץ והחרדה משפיעים על מערכת העצבים הסימפתטית, שמגבירה את ההזעה. אנשים הסובלים מחרדה חברתית למשל, עשויים להזיע בצורה מוגברת במצבים חברתיים מלחיצים. אנשים עם חרדה חברתית נוטים להזיע יותר במצבים מאתגרים חברתית.

3. שינויים הורמונליים

שינויים ברמות ההורמונים יכולים לגרום להזעת יתר. גיל המעבר, לדוגמה, מלווה בגלי חום שמובילים להזעה מוגברת. גם שינויים הורמונליים אחרים, כמו אלו המתרחשים במהלך גיל ההתבגרות או הריון, עשויים לגרום לתופעה.

גלי חום בגיל המעבר יכולים להוביל להזעת יתר | storyblocks

4. היפרתירואידיזם (יתר פעילות של בלוטת התריס)

היפרתירואידיזם הוא מצב בו בלוטת התריס מייצרת כמות יתרה של הורמונים, מה שיכול להאיץ את קצב חילוף החומרים ולהגביר את ההזעה. תסמינים נוספים יכולים לכלול ירידה במשקל, דפיקות לב מואצות וחרדה. 

5. מצבים רפואיים כמו סוכרת וזיהומים

סוכרת בלתי מאוזנת עלולה לגרום להזעה מוגברת, במיוחד במצבים של היפוגליקמיה (רמת סוכר נמוכה בדם). בנוסף, זיהומים מסוימים יכולים לגרום להזעת לילה כתגובה למערכת החיסון המתמודדת עם הזיהום.

הזעת לילה, צילום: המחשה - מידג'רני

6. השמנת יתר

משקל עודף יכול לגרום להזעה מוגברת משום שהגוף צריך לעבוד קשה יותר כדי לקרר את עצמו. שכבת השומן הנוספת מונעת מהגוף לשחרר חום ביעילות, מה שגורם להזעה מוגברת.

7. תרופות מסוימות

תרופות רבות, כולל נוגדי דיכאון, תרופות ללחץ דם ומשככי כאבים מסוימים, יכולות לגרום להזעת יתר כתופעת לוואי. חשוב לעדכן את הרופא אם יש חשד כי התרופה היא הגורם להזעה.

תרופות מסוימות יכולות לגרום להזעת יתר כתופעת לוואי, צילום: המחשה - מידג'רני

8. היפרהידרוזיס ראשוני

היפרהידרוזיס ראשוני הוא מצב רפואי שבו הגוף מייצר כמויות מוגברות של זיעה ללא סיבה נראית לעין. מצב זה אינו נגרם כתוצאה ממחלה אחרת או תרופות, והוא משפיע על אזורים כמו כפות הידיים, כפות הרגליים, בתי השחי והפנים. היפרהידרוזיס ראשוני היא תופעה נפוצה יחסית, המשפיעה על כ-3% מהאוכלוסייה.

9. תזונה חריפה או עשירה בתבלינים

מאכלים חריפים או מתובלים במיוחד יכולים לגרום להזעת יתר, שכן הם מעלים את טמפרטורת הגוף ומעודדים את בלוטות הזיעה לעבוד יותר.

מעלים את טמפרטורת הגוף. תבלינים, צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

 

כיצד ניתן לטפל בהזעת יתר?

הטיפול בהזעת יתר מותאם לגורם הבסיסי ולמידת ההשפעה על איכות החיים של המטופל.

במקרים קלים, ניתן לטפל בתופעה באמצעות שינויים באורח החיים, כמו הימנעות ממאכלים חריפים או מתובלים יתר על המידה, אשר עלולים לגרום להגברת ההזעה.

ניהול מתח בעזרת טכניקות הרפיה כמו יוגה, מדיטציה, או תרגילי נשימה יכול גם לסייע בהפחתת ההזעה.

ניהול מתח בעזרת טכניקות הרפיה כמו יוגה, צילום: @tonodiaz / Freepik

שימוש בדאודורנטים אנטי-פרספירנטיים, המכילים חומרים פעילים החוסמים את בלוטות הזיעה, הוא גם דרך יעילה.

במצבים חמורים יותר, במיוחד כשמדובר בהיפרהידרוזיס ראשוני, ניתן לשקול טיפולים מתקדמים יותר, כמו הזרקות בוטוקס, טיפולי לייזר להרס בלוטות הזיעה, או ניתוח להסרתן.

בהכנת הכתבה שימשו מקורות אלו אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

Why Do I Sweat So Much? - Cleveland Clinic, 2024.

Social Anxiety Disorder and Sweating - Journal of Anxiety Disorders, 2017.

Hyperthyroidism and SweatingThyroid Research, 2018.

Primary Hyperhidrosis - Dermatologic Clinics, 2014.

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר