X

אם אתם מבחינים בשבע התופעות הללו, זה המינרל שחסר לכם

מרגישים שמשהו בגוף שלכם לא מתפקד כרגיל – פצעים לא מחלימים כמו פעם, השיער נושר יותר מהרגיל, אתם עייפים כל הזמן – ייתכן שמדובר במינרל אחד קטן אך חיוני שהגוף שלכם זקוק לו נואשות. כן, זהו האבץ. מינרל שקט אך משמעותי. 7 סימנים שאתם פשוט לא מקבלים מספיק ממנו

אחד מסימני מחסור באבץ. נשירת שיער. צילום: המחשה - מידג'רני

אבץ אומנם לא זוכה ליחסי ציבור של ויטמין C או ברזל, אבל ההשפעה שלו על הבריאות שלכם משמעותית. המינרל שמצוי בכמויות קטנות בגוף, ממלא תפקידים רבים וחשובים לתפקוד התקין של מערכות הגוף השונות, כולל מערכת החיסון, ייצור חלבונים, סינתזה של DNA, ריפוי פצעים, צמיחה והתפתחות תאים. בנוסף, האבץ תורם לתפקוד התקין של חושי הטעם והריח ומשפיע על התפקוד הקוגניטיבי והנפשי.

הגוף אינו מסוגל לייצר או לאגור אבץ בעצמו, ולכן חשוב לקבל אותו דרך התזונה. מזונות עשירים באבץ כוללים בשר אדום, עוף, פירות ים, דגנים מלאים, אגוזים וקטניות. במקרים של מחסור תזונתי או מצבים בריאותיים מיוחדים, ייתכן שיהיה צורך בתוספי אבץ כדי לשמור על רמות תקינות של המינרל בגוף. 

רוצים לדעת אם זה המינרל שחסר לכם? הנה שבעה סימנים שיכולים לרמוז על כך.

החלמה איטית מפצעים

אם שמתם לב שהפצעים שלכם לוקחים זמן רב מהרגיל להחלים, ייתכן שאתם סובלים ממחסור באבץ. מינרל זה חיוני לתהליך הריפוי של פצעים והגוף בכלל, שכן הוא תומך בייצור תאי עור חדשים, מסייע במאבק בזיהומים וביכולת של תאים להתרבות ולהתפתח.

נשירת שיער

נשירת שיער יכולה להיות סימן למחסור באבץ. האבץ מסייע לתיקון ולצמיחה של תאים חדשים, כולל תאי שיער. מחסור במינרל זה יכול להוביל להיחלשות השיער ולנשירה מוגברת. אנשים עם התקרחות ונשירת שיער נרחבת מראים לעיתים קרובות רמות אבץ נמוכות יותר בדם.

מערכת חיסון מוחלשת

אבץ משחק תפקיד חשוב בתפקוד מערכת החיסון, וכאשר חסר אותו, הגוף עלול להיאבק ביעילות פחותה נגד זיהומים. אנשים עם מחסור באבץ עשויים לחוות יותר הצטננויות ומחלות חורף. אבץ חיוני לתפקוד תקין של תאי T, המסייעים להילחם בזיהומים.

אובדן תיאבון

תחושת רעב מופחתת ואובדן תיאבון יכולים להיות סימנים נוספים למחסור באבץ. האבץ תורם לתחושת הטעם והריח, ולכן כאשר הוא חסר, יכולה להיות לכך השפעה על התיאבון. בנוסף, ירידה בחוש הטעם עלולה להוביל להעדפה נמוכה יותר לאוכל, ובכך להשפיע על כמות המזון הנצרכת ולגרום לאי הנאה מאוכל באופן כללי.

פצעי עור ובעיות עור אחרות

מחסור באבץ עלול להוביל להופעת פצעי עור, אקנה, או פריחות. מינרל זה נחוץ לשמירה על בריאות העור והמאבק בזיהומים. מתן תוספי אבץ יכול לשפר את מצב העור אצל אנשים עם אקנה.

שינויים במצב הרוח

אבץ קשור גם לבריאות הנפש, ומחסור בו עשוי לגרום לתסמינים כמו דיכאון, חרדה או מצבי רוח משתנים. האבץ מעורב בתפקוד המוח ובהפרשת נוירוטרנסמיטורים המסייעים לוויסות מצב הרוח. רמות נמוכות של אבץ בדם קשורות לשכיחות גבוהה יותר של דיכאון.

בעיות בתפקוד החושי

האבץ חיוני לתפקוד התקין של החושים כמו טעם וריח. מחסור בו עשוי לגרום לשינויים בתחושת הטעם והריח. תסמין זה יכול להקשות על אנשים לזהות טעמים וריחות מסוימים, דבר שעלול להשפיע על התיאבון ועל הנאה מהמזון.

בהכנת המאמר שימשו המקורות להלן אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

  • Dermatology Research and Practice - המאמר "Zinc in Wound Healing: A Review"  מ-2012.
  •  Annals of Dermatology - מחקר שהתפרסם ב-2013 בשם "Serum Zinc Status and Alopecia Areata: A Systematic Review and Meta-analysis".
  • Journal of Immunology Research - מאמר מ-2014 בשם "Zinc and Immune System: The Biological Basis of Altered Response to Zinc Deficiency and
  • Journal of Clinical and Aesthetic Dermatology - מחקר שפורסם ב-2009 בשם "The Role of Zinc in the Treatment of Acne: A Review of the Literature". Biological Psychiatry - מאמר משנת 2013 בשם "Zinc and Depression: A Systematic Review and Meta-Analysis".

חשוב לציין: אם אתם חווים תסמינים אלו, מומלץ להתייעץ עם רופא או דיאטנית לפני נטילת תוספי תזונה. אבחון עצמי עלול להוביל לטיפול שגוי או להחמצת אבחנה נכונה של בעיות בריאות אחרות

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר