X

9 סימנים לכך שיש לכם אמא רעילה

לגדול במשפחה בטוחה ואוהבת הוא דבר שכולם ראויים לו, אבל לא תמיד זה קורה. ילדים רבים מטופלים בידי הורים בלתי בשלים היוצרים דינמיקות רעילות במשפחה. דינמיקות אלו לא בהכרח נעלמות בבגרותם של הילדים. הנה כמה סימנים להכיר אם רעילה

אמא רעילה היא אמא שמעדיפה את צרכיה ורצונותיה על פני אלו של ילדיה. צילום: freepik

ד'ר קרול ליברמן (76), מומחית לפסיכיאטריה בבוורלי הילס, קליפורניה, ובעלת ניסיון של למעלה מ-48 שנים בתחום הרפואי, מסבירה כי באופן בסיסי אמא רעילה היא אמא שמעדיפה את צרכיה ורצונותיה על פני אלו של ילדיה. היא מרוכזת בעצמה ואינה מסוגלת להבין באמת מי הם ילדיה ומה הם צריכים. "התנהגות של אמא רעילה משפיעה לרעה על הבריאות הנפשית, הפסיכולוגית ולעיתים גם הפיזית של ילדיה. דפוסי מניפולציה, שליטה, הזנחה או התעללות יכולים להשפיע משמעותית על הדימוי העצמי, תחושת הביטחון, מערכות היחסים והבריאות הנפשית של הילד", אומרת ד"ר ליברמן.

למרות שזה יכול להיות כואב לזהות, ישנם מספר סימנים ברורים שד"ר ליברמן מונה ומצביעים על אמא רעילה, להלן הם בסיוע ChatGPT:

ביקורת ממדת

אחת מהסימנים המובהקים של אמא רעילה היא ביקורת מתמדת. הביקורות יכולות לנוע מהערות על מה שהזמנתם לארוחת צהריים ועד לאופן בו אתם מגדלים את ילדכם. ביקורת מתמדת מהורה יכולה ליצור רמות גבוהות של ספק עצמי אצל הילד, ולגרום לקושי בקבלת החלטות בריאות עבור עצמם.

תיארה את אמה כאישה ביקורתית מאוד, והשתיים נתקו את הקשר למשך שנים רבות. ג'ניפר אניסטון, צילום: רויטרס

השוואות מתמידות

אמא רעילה עשויה להשפיל אתכם בעדינות באמצעות השוואות מתמידות לאחים, חברים או אפילו זרים. השוואות אלו נעשות באופן שמקטין את ערככם וגורם לכם להרגיש שעליכם להתחרות כדי לקבל תשומת לב חיובית.

חוסר הקשבה

אם יש לכם אמא רעילה, תגלו שאין לכם הרבה הזדמנויות לדבר על עצמכם. היא מדברת ומדברת בשיחות ולעולם לא מקדישה זמן להקשיב לכם. אמהות אמורות להיות סקרניות לגבי חוויות ילדיהן ולנסות כמיטב יכולתן לעמוד בצרכיהם.

ביטול רגשותיכם

אמא רעילה היא לעיתים קרובות בלתי זמינה רגשית, אדישה או מבטלת את רגשותיו וצרכיו של ילדה. לדוגמה, אם תשתפו אותה בעניין קושי מסוים ותגובתה תהיה של ביטול או זלזול, היא מעבירה את המסר שרגשותיכם ופחדיכם אינם תקפים.

הצהירה פעמים רבות כי היא חשה שאמה לא תמכה בה מספיק במהלך תקופות קשות בחייה. בריטני ספירס, צילום: רויטרס

מניפולציה רגשית

אמא רעילה משתמשת בטקטיקות כמו האשמת רגשות, התנהגות פסיבית-אגרסיבית או משחק תפקיד הקורבן כדי לשלוט במעשיכם ורגשותיכם. לדוגמה, היא עשויה לגרום לכם להרגיש אשמה על כך שאתם מבלים עם חברים במקום להיות איתה.

תנודות מצב רוח בלתי צפויות

תנודות מצב רוח בלתי צפויות ועזות הן סימן נוסף לאמא רעילה. הילד מתקשה לדעת איך היא תגיב בנסיבות שונות, מה שמוביל לחרדה ולתחושת ערנות קיצונית.

התערבות במערכות היחסים שלכם

אמא רעילה מתערבת במערכות היחסים של ילדיה, כמו התחלת ויכוחים עם בני הזוג שלהם, השפלה או דרישת תשומת לב בזמנים בלתי מתאימים. התנהגויות אלו נעשות במאמץ לשמור על שליטה ובעלות על ילדיה.

שליטה יתרה בחיים

אמא רעילה לא רק מנסה לשלוט במערכות היחסים האישיות שלכם, אלא גם משפיעה באופן מוגזם על בחירות החיים הגדולות שלכם, כמו קריירה. שליטה זו יוצרת חרדה מתמדת ותחושת חוסר יכולת לקבל החלטות עצמאיות.

מערכת היחסים עם אימה הייתה טעונה בסכסוכים משפחתיים, בעיות כלכליות והתמודדות עם פרסום רב. לינדזי לוהן, צילום: איי.פי

אהבה על תנאי

אמא רעילה מעניקה אהבה רק כשאת עומדת בציפיותיה או מבצעת התנהגויות מסוימות, מה שמוביל לתחושות של חוסר ערך וביטחון עצמי נמוך.

כיצד להתמודד עם אמא רעילה?

זיהוי הסימנים לכך שיש לכם אמא רעילה הוא הצעד הראשון לקראת ריפוי. חשוב לקבוע גבולות ברורים ולחפש תמיכה מקצועית במידת הצורך. טיפול פסיכולוגי יכול לעזור לך לעבד את החוויות, לפתח אסטרטגיות התמודדות וללמוד מהן מערכות יחסים בריאות. במקרים חמורים, ייתכן שצריך לשקול צמצום קשר עם האם כדי לשמור על בריאותך הנפשית והפיזית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר