מצפה הכוכבים במכתש רמון. צילום: אלרואי דויד

צפו: ה"כוכבים" החדשים בשמיים שמדאיגים מאוד את האסטרונומים

לאחרונה ניתן לראות בלילה "כוכבים" חדשים ובהירים במיוחד שנעים במהירות לאורך השמיים. למה הקהילה המדעית זועמת ואיך אילון מאסק רוצה לעזור לטפל בתופעה?

בחודשים האחרונים צץ "כוכב" חדש בשמי הלילה, שמשך את תשומת לבם של צופי כוכבים ואסטרונומים כאחד. הכוכב החדש והנוצץ במיוחד אינו גוף שמימי טבעי, אלא מעשה ידי אדם – לוויין תקשורת בשם BlueWalker 3. על הסיבות שהוא מדאיג רבים על בני האדמה נסביר בסיוע ChatGPT.

בלו-ווקר 3 שוגר על ידי הסטארט-אפ AST SpaceMobile מטקסס בספטמבר 2022, ושואף לחולל מהפכה בתקשורת העולמית על ידי הצבת אנטנות סלולר בחלל. למרות החזון החיובי הזה, שמבטיח קליטה בכל מקום על פני כדור הארץ, הוא מגיע גם עם ‘תופעת לוואי’ מדאיגה.

לבלו-ווקר 3 מערך אנטנות מרשים בשטח של 64 מ”ר – גודל של דירת שניים וחצי חדרים בגוש דן – וכל הגודל הזה מחזיר את אור השמש אל כדור הארץ, מה שהופך אותו לאחד האובייקטים הבהירים ביותר בשמי הלילה. על פי מחקר עדכני, הוא זוהר יותר מכל הכוכבים מלבד הירח, נוגה, צדק ושבעה כוכבים אחרים. התופעה הזו עוררה דיונים וויכוחים על תופעות הלוואי של הצבת לוויינים במסלול סביב הכוכב שלנו.

החשש העיקרי הוא הפרעה לתצפיות אסטרונומיות. זאת מפני שהאור הרב שמחזיר בלו-ווקר 3 עלול לגרום ל’שריפת’ תמונות של טלסקופים בפסים בהירים, מה שמפריע לאיסוף נתונים מדעיים. יתרה מכך, לוויינים כאלה עלולים גם להחמיר את תופעת הפרעות גלי הרדיו ההולכות וגוברות בתדרים שבהם משתמשים אסטרונומים.

בלו-ווקר הוא אמנם רק לוויין אחד, אך הוא מייצג בעיה שהולכת ומתהווה מול עינינו: בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מבחינים ב’כוכבים’ שזזים במהירות בשמיים, ומתבררים עד מהרה כלווייני שירות האינטרנט Starlink של SpaceX. בסרטון המשולב למעלה ניתן לראות שיירה שלמה של הלוויינים הללו חוצה את השמיים מימין, כשמשמאל מגיח הלוויין הסלולרי הענק. החברה של אילון מאסק כבר חטפה ביקורת על ההפרעות שהלוויינים שלה גורמים לטלסקופים, ומנסה לעצב אותם מחדש כך שיחזירו פחות אור שמש.

AST SpaceMobile, החברה שמאחורי בלו-ווקר 3, מכירה בחששות שהעלו אסטרונומים. לדבריה, היא משתפת פעולה עם נאס"א וקבוצות אסטרונומיה כדי למצוא פתרונות ספציפיים לתעשייה, כולל התערבויות מבצעיות. החברה גם נוקטת בצעדים להפחתת גודלו הנראה של הלוויין על ידי הטייתו לזוויות שונות תוך כדי טיסה, ונמנעת משידורים בטווחי תדרים הסמוכים לתקן ה’גל השקט’ של ארה"ב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...