מלחמת "חרבות ברזל" פרצה לפני שנה ושלושה חודשים, ומאז היו לא מעט שינויים בענף התעופה. חברות תעופה רבות עדיין לא חזרו לפעילות בישראל והסיבות לכך מגוונות. אחת הסיבות שברורה לכולם, היא המצב הביטחוני. החשש של לא מעט חברות תעופה גורם להן לדחות את החזרה לישראל, אך לא מדובר בסיבה היחידה.
חלק מחברות התעופה מתמודדות עם קשיים מצד חלק מאנשי הצוות שחוששים לטוס לישראל בתקופה הנוכחית, כך לפי בכירים בענף התעופה. משיחות עם גורמים בענף, הם מסבירים כי ישנם אנשי צוות בתפקידים שונים, בחלק מחברות התעופה הזרות, שמביעים חשש לטוס לישראל ומערימים קושי נוסף בחידוש הטיסות.
סיבה נוספת שגורמת לחלק מחברות התעופה להמשיך לבטל טיסות לישראל היא חוסר היציבות באזור. חברות תעופה רבות מחפשות ודאות, תנאי חשוב מאוד לפעילות סדירה של חברת תעופה. חוסר הוודאות באזור גורם לחלק מחברות התעופה להבין שייתכנו שינויים בלוח הטיסות המתוכנן, מה שעשוי לגרום להם לפגיעה בסדר העבודה ולהוביל לפגיעה כלכלית.
ואכן, גם הפן הכלכלי הוא שיקול בביטולי הטיסות - פיצויי נוסעים במסגרת חוק טיבי, לצד עלויות ביטוח גבוהות בחלק מתקופות המלחמה וסיבות נוספות שעשויות לייקר את הפעלת הקווים. בשיחות עם גורמים המקורבים לחלק מחברות התעופה, הם מסבירים כי תשלומי הפיצויים במסגרת חוק טיבי גורם להוצאות משמעותיות לחברות התעופה. בכך, הן נאלצות לפצות נוסעים בעקבות שינויים שלפעמים נגרמו כתוצאה מהלחמה. עם זאת, החוק צפוי לעבור תיקון בקרוב, מה שעשוי להקל על חלק מהחברות לחזור לפעילות בארץ.
ישנה חזרה זהירה ואיטית של חלק מחברות התעופה. אג׳יאן, וויז אייר, לוט, בולגריה אייר ואייר סיישל, לצד חברות שפעלו בישראל עוד לפני כמו פליי דובאי, טוס איירווייז, בלו בירד, אתיחאד, ואתיופיאן. כל אלה כבר פועלות בישראל וההערכה היא שבקרוב, ככל שהמצב יאפשר, חברות תעופה נוספות יחזרו לארץ.
אתמול הודיעו בחברת ITA על חזרה צפויה בתחילת פברואר. בקבוצת לופטהנזה עדיין לא האריכו את ביטולי הטיסות מעבר לסוף ינואר ולא ידוע מה תהיה החלטת הקבוצה. בכיר בראינאייר הודיע על צפי לחזרה לקראת הקיץ, כאשר החברה מוכרת כרטיסים כבר לסוף חודש מרץ. חשוב לזכור כי חוסר יציבות באזור עשוי לגרום לשינויים בהחלטות של חברות התעופה השונות וכדאי להתעדכן בזמן אמת.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו