ביקורת הגבולות בנתב"ג (למצולמים אין קשר לכתבה) | צילום: ללא קרדיט

תופעה מדאיגה בנתב"ג: תורי ענק לתיירים בלבד

מחדל התיירים: תורי ענק שנמשכים שעתיים ויותר - ורק לתיירים הנכנסים • רשות האוכלוסין: "יש מחסור בבקרי גבול" • גורמים בענף בטוחים שהסיבה אחרת: "רוצים להראות למבקר המדינה מה קורה כשבודקים כראוי את התיירים"

מי שחזר לארץ בימים האחרונים נחשף לתופעה עצובה: מאות רבות של תיירים עומדים בתורי ענק וממתינים לביקורת הדרכונים, כשעתיים ולפעמים גם יותר - כך סיפרו לנו תיירים שנחתו לאחרונה בישראל.

בביקור שערכנו לאחרונה בנתב"ג גילינו תורי ענק שמתחילים אי־שם בשרוולים ונמשכים לאורך כל המסלול הארוך, עד לביקורת הדרכונים. התורים נפרסים גם לרוחב, והתיירים לא עומדים רק זה אחר זה אלא גם בקבוצות של חמישה-שישה אנשים לרוחב התור.

התופעה החלה ממש לאחרונה, ובניסיון לברר מה הגורם לתורים הארוכים נתקלנו בכמה קולות מעניינים מגורמים שעובדים במקום. בדוברות רשות האוכלוסין אמרו ל"ישראל היום" כי מדובר במחסור בכוח אדם, אולם מה השתנה מלפני כחודשיים, אז היו התורים קצרים מאוד? מדוע לפתע התארכו פי כמה? לא ברור.

"מחדל נוראי". יוצאים מהשרוול, צילום: ללא קרדיט

גורמים המעורבים בנושא מספרים על ההתנהלות הפנימית ברשות האוכלוסין: "לאחרונה היתה ביקורת של מבקר המדינה בכל מה שקשור לתיירים הנכנסים, על כך שייתכן שהם לא נבדקים כראוי", הם אומרים, "אז יש מי שרוצה להראות למבקר מה קורה כשבודקים את התיירים כראוי. אין ספק שהם מחכים לכתבה הזאת - הם רוצים שיראו איזה תורים ארוכים נגרמים כתוצאה מבדיקות קפדניות".

מבוכת התיירים

התיירים מבולבלים ולא מבינים מה הסיבה לכך שהתורים התארכו כל כך, ובשיחה עם "ישראל היום" הם מתלוננים: "זה לא הגיוני, לא ראינו דבר כזה בשום מקום בעולם. אנחנו יודעים שיש תורים ארוכים יחסית בחלק מהמדינות, אבל תסתכל מה קורה כאן - זה מחדל נוראי! למה אנחנו צריכים לעבור דבר כזה בחוויה הראשונה שלנו בישראל?".

חשוב להדגיש שהתורים הבלתי נגמרים הם רק לתיירים הזרים. ישראלים שנוחתים בארץ יכולים להשתמש במכונות האוטומטיות ביציאה מהשרוולים, שם אין תורים ארוכים והכל מתנהל במהירות וביעילות.

נתב"ג, צילום: קוקו

עם זאת, יש לציין כי התורים הארוכים קיימים כבר שבועות, עוד מימיה של איילת שקד כשרת הפנים, המשרד שאחראי לרשות האוכלוסין - אך הם לא הבעיה היחידה של משרדה: בשנתיים האחרונות ישראלים רבים לא מצליחים להנפיק דרכונים. אם תנסו להשיג תור ללשכות השונות ברחבי הארץ, רוב הסיכויים שלא תמצאו תור לחודשים הקרובים.

כמענה לכך, מאפשרים ברשות האוכלוסין להנפיק דרכון זמני באחת מ־28 הלשכות הגדולות בארץ (ורק בזו שאליה אתם שייכים) וללא צורך בקביעת תור, אך כאן תידרשו לשלם פעמיים - גם עבור הדרכון הזמני וגם עבור הדרכון הרגיל שיונפק בהמשך, וזאת אף שהשרה היוצאת הבטיחה בזמנה כי מי שינפיק דרכון זמני לא יצטרך לשלם תשלום כפול.

גם המוניות במוקד

מעבר לחוויה הלא נעימה המתוארת כאן, התיירים הנכנסים נאלצים להתמודד עם מערך מוניות שפועל בצורה מפוזרת, ועם נהגים שחלקם פועלים בניגוד לחוק.

כך, ביציאה מאזור המכס מחכים נהגי מוניות ומציעים לנוחתים הסעה בניגוד לחוק, שכן אסור להם להיכנס לשטחי הטרמינל ולהציע את שירותיהם. הם עושים זאת למרות שילוט חדש שהוצב באולם הנכנסים, כאשר תיירים רבים לא יודעים שנהגים אלו עוברים על החוק.

יתרה מכך, ישראלים רבים שנחתו לאחרונה בישראל מדווחים כי חלק מנהגי המוניות ממשיכים בסירובם להפעיל מונה, וגובים מחירים גבוהים מאוד - גם מישראלים וגם מתיירים זרים.

שרת התחבורה החדשה־ישנה מירי רגב תצטרך למצוא במהרה פתרון מקיף לנושא המוניות בנתב"ג וזאת תהיה אחת המשימות הגדולות שעימן יהיה עליה להתמודד. שר הפנים, אריה דרעי, יצטרך מצידו למצוא פתרונות מהירים לסוגיות הדרכונים והתורים הארוכים לתיירים הזרים - מחדלים שלא נפתרו בממשלה הקודמת ועוברים בירושה למחליפתה.

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "המצב ידוע לנו ונובע ממחסור בבקרי גבול, שאותם אנו מתקשים לגייס מאז תקופת הקורונה. לאחרונה מונה צוות מיוחד, בראשות סגן ראש מינהל ביקורת גבולות, שיבחן שיפור של תנאי הבקרים אשר יסייעו בגיוס עובדים נוספים ויצמצמו את זמני ההמתנה בגבול".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...