"כל מה שהכרנו בעולם התעופה ישתנה"

איך יראו הטיסות, מתי נחזור לטוס וכמה זה יעלה? בכירי ענף התעופה בישראל משיבים לכל השאלות • "השמיים ישתנו בצורה שלא הכרנו - חיסון ישנה הכל"

צילום: קוקו // הכל עומד להשתנות

בכירי ענף התעופה בישראל וביניהם טייסים, כלכלנים ואנשי תקשורת התקבצו הבוקר לשיחת זום במסגרתה עלו לא מעט מסקנות בנוגע לעתיד התעופה, איך היא תיראה, מתי היא תחזור ומה יהיה עם החברות הישראליות?

אבי בניהו, דובר איגוד הטייסים פתח את הישיבה כשאמר כי, "יהיו הסכמים בין מדינות ורק הן יוכלו לטוס ביניהן בשלב הראשון. יהיו בדיקות שמוודאות שהנוסעים בריאים ורק ככה נוכל לטוס בתקופה הקרובה". דבריו של בניהו מתכתבים עם לא מעט דיווחים לאחרונה על פיתוחים של בדיקות מהירות, הצהרות בריאות שיצטרכו הנוסעים להביא עמם לנמל התעופה לפני הנסיעה ואישורים שיהיו מוסכמים על קבוצת המדינות שיאפשרו מעבר ביניהן.

אז איך אמור לעבוד המעבר בין אותן מדינות ומתי זה יקרה? קובי זוסמן, מנכל ארגון חברות התעופה הבינלאומי התייחס בדבריו בישיבה לתקופה שבה אנחנו אמורים לראות את המטוסים חוזרים לשמיים, "טיסות בינלאומיות באופן מסודר יחזרו בקיץ, לקראת חודש אוגוסט. הן יתחילו במספרים קטנים יותר ממה שהכרנו ובצורה שונה כיוון שיהיו דרישות כאלה ואחרות, חזרה לשגרה מלאה ולמספרים שהכרנו תימשך עוד לא מעט זמן. הטיסות יהיו שונות בכל התהליך ובנוסף לדרכון הרגיל, מדברים גם על מעין דרכונים רפואיים שיצליחו להוכיח שהנוסע בריא. ההסכמים והסטנדרטים הללו יהיו בין מדינות מסוימות בהסכמים בילאטרליים, הטיסות יהיו מנקודה אחת לשנייה".

ממשלת איטליה הצילה את אליטליה // צילום: אי.אף.פי
ממשלת איטליה הצילה את אליטליה // צילום: אי.אף.פי


לאחר המשבר נראה לא מעט חברות תעופה שאמנם לא יולאמו באופן רשמי, אך חברות תעופה רבות וביניהן האמריקניות, הסינגפורית, הטורקית, הצרפתיות, הגרמניות ומעוד רשימה ארוכה של מדינות, יקבלו סיוע משמעותי מאוד ממשלותיהן. המשמעות של אותם כספים שיוזרמו מהמדינות לחברות היא סוג של הפרה של מדיניות השמיים הפתוחים. למדינות יהיו ככל הנראה אינטרסים בחברות מה שישנה את מפת התעופה בעולם וישפיע על מחירים, אינטרסים ונתיבים.

אנדי רקובר, כלכלן בכיר בתחום התעופה והתיירות התייחס גם הוא למצב התעופה בעולם ואמר כי, "אף אחד לא באמת יכול לחזור מתי נחזור לטוס, חיסון ישנה את כל התמונה ויכול לשלול את כל התחזיות של כל המומחים. עם זאת, מחירי הטיסות עשויים לעלות אם כי לא ברור בכמה, המחירים עשויים לעלות בעקבות עלויות התפעול הצפויות בכל השלבים, מהרגע שנכנסים לנמל התעופה ועד היציאה ביעד. אנשים יהיו לחוצים יותר מבחינה כלכלית ופחות יוכלו להרשות לעצמם לטוס ולטייל בעולם, כך לפי ההערכות".

חיסון יעיל עשוי לשנות את התמונה // צילום: קוקו
חיסון יעיל עשוי לשנות את התמונה // צילום: קוקו


נכון לעכשיו, אל על עדיין לא קיבלה סיוע מהמדינה ולא ברור איך זה יקרה ומתי. לפי המסתמן, כמאתיים טייסים יפוטרו וזאת כחלק מהחלטה רחבה הרבה יותר במסגרתה יפוטרו כאלפיים עובדי אל על. קווים פחות רווחיים של החברה לא יפתחו ובמקביל, קווים שהיו אמורים להיפתח עשויים להתבטל. צי מטוסי החברה יקטן כפי שפורסם לראשונה כאן ב"ישראל היום" ובחברה ישארו רק מטוסי בואינג 737-900 ודרימליינרים. 

במקביל, התקיימה הבוקר הפגנה של כמה מאות מעובדי אל על בבת ים וזאת בשל "כוונת החברה להוציא כספים מקופות פנסיה של העובדים כדי להציל את החברה", כך לטענת העובדים. במקביל, פועלים בוועד עובדי החברה לבלום חלק מסעיפי תכנית ההתייעלות במסגרתה כאמור יפוטרו אלפי עובדים. חשוב לציין כי לפני עידן הקורונה, אל על הייתה במצב כלכלי לא טוב ונכנסה למשבר במצב בעייתי. כמות העובדים הגדולה ביחס לצי מטוסי החברה ומספר היעדים אליהם היא טסה היה הראשון שעלה לדיון במסגרת התייעלות החברה.

  טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר