הדרמה הגדולה באל על: החרדי הצעיר, הטייסים וההנהלה

המאבק בין הצדדים מחריף: הטייסים רואים הזדמנות פז להחליף את קודקודי החברה • בינתיים, ההסתדרות חתמה בשמם על הסכם מול ההנהלה הנוכחית

צילום: אי.אף.פי // כל מטוסי אל על נותרו על הקרקע

אל על צפויה לעבור בשבועות הקרובים מהפך. החברה שהפעילה טיסות לכ-60 יעדים כשבצי שלה 45 מטוסים ומעסיקה יותר מ-6,000 עובדים עומדת להשתנות באופן משמעותי. בחברה החליטו לקבל את ההצעה של משרד האוצר ולבקש הלוואה של 250 מיליון דולרים בערבות מדינה של 75%, את שאר 150 מיליון הדולרים, כפי שכבר פרסמנו בשבוע שעבר, החברה תשיג באמצעות הנפקת מניות שלציבור תהיה הזכות לרכוש אותן, אם לא – המדינה תהיה זאת שתרכוש ותהיה בעלת השליטה בחברה.

לאחר תקופה ארוכה במהלכה התקיימו מגעים בין טייסי החברה להנהלה, החליטו בהסתדרות העובדים לחתום על הסכם מול ההנהלה מאחורי גבם של הטייסים וזאת במטרה להציל את החברה לטענתם ואת כל שאר אלפי העובדים שכבר חתמו על הסכמים מול ההנהלה הנוכחית. בשיחה עם אבי אדרי, מי שניהל את המשא ומתן מטעם ההסתדרות הוא מסביר מדוע בחרו לפעול כך, "לא יכולנו לעמוד בצד ולראות את המצב הזה. היינו חייבים לקחת אחריות על אלפי העובדים של החברה ולעשות את מה שנכון לעשות עבורם ועבור החברה". לוועדי עובדים תחת ההסתדרות אין סמכות משפטית ולכן ההסתדרות היא היחידה שיכולה להפעיל צעדים שכאלה. לשאלה האם הוא חושש שהטייסים יחלו בשביתה איטלקית הוא השיב, "אני לא חושש מזה ואני בטוח שהם יודעים מה נכון לעשות. יש פה חברה גדולה וחשובה ואין מקום לפעול בצורה כזאת. יש חוק במדינת ישראל ואי אפשר לפעול בניגוד לחוק והם יודעים את זה".

כל העובדים חתמו על הסכם - ההסכם נכפה על הטייסים // צילום: אורן בן חקון
כל העובדים חתמו על הסכם - ההסכם נכפה על הטייסים // צילום: אורן בן חקון

המגעים בין הטייסים להנהלה נראו כמיותרים מההתחלה. ההנהלה דרשה שהטייסים יקצצו בשכרם במטרה לחסוך מהמקום הזה כ-105 מיליון דולרים בשנה, אך הפערים בין הצדדים עמדו על כמה עשרות מיליוני דולרים, מה שהיה נראה עד אתמול בשעות אחר הצהריים כנושא שלא ניתן לגישור. ההתערבות של ההסתדרות שהפתיעה מאוד את הטייסים קבעה כי הטייסים יקצצו בשכרם בגובה של 105 מיליון דולרים בשנה, בניגוד לרצונם וכך בעצם יקוצץ שכרם בכ-30%. כמה עשרות טייסים צעירים שעובדים בחברה שנים בודדות צפויים לקבל מכתבי פיטורים. האש"ל אותו קיבלו במהלך שהיות בחו"ל יקוצץ בכמעט 40% ומקורבים לטייסים מספרים כי "היו טייסים שקיבלו 10,000 שקלים בחודש רק עבור אש"ל" - סכום שכאמור יקוצץ בכמעט חצי בהסכם החדש.

הטייסים לא היו צפויים לחתום מרצונם על ההסכם מול ההנהלה, כל עוד הנהלת אל על הנוכחית ומשפחת בורוביץ' עומדים בראשות החברה. הטייסים כבר חברו לאלי רוזנברג, איש העסקים שנמצא במגעים מתקדמים לרכישת החברה. הרצינות של רוזנברג גדולה, הוא שכר משרד יחסי ציבור, כינס את אנשיו באחד הימים השבוע בשעות הערב והודיע כי הוא מתכוון לרכוש את החברה. רכישת החברה לא תהיה כדאית עבורו בכל מצב, במיוחד לא אחרי שהחברה תחת ההנהלה הנוכחית תוציא לפועל את התכנית שנבחרה, אך בגזרתו של רוזנברג כבר גיבשו כמה תכניות והכל כדי לרכוש מידיהם של משפחת בורוביץ' את אל על.

מי שעומד מאחורי אלי רוזנברג הוא אביו קני נפתלי רוזנברג שלא מחזיק באזרחות ישראלית ולכן השם היחיד שאמור להיות בבעלות החברה במידה והעסקה תצא לפועל הוא של אלי רוזנברג. שני גורמים נוספים שפועלים מטעם נפתלי רוזנברג הם הראל לוקר שצפוי לשמש כנאמן ותת אלוף במיל', רואה החשבון ראם עמינח שפועל לקידום העסקה מטעם משפחת רוזנברג.

ראם עמינח // צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ראם עמינח // צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בתחילת המשא ומתן נדמה היה כי רוזנברג הוא בסך הכל עוד מתעניין, אך ככל שעוברים הימים מתברר כי רוזנברג רציני מאוד ומגיע עם כוונות ברורות – לרכוש את אל על למרות המצב הקשה בו נמצאת החברה. במשפחת רוזנברג מוכנים לרכוש את החברה כמו שהיא למרות החובות הרבים, כך לפי מקורבים לעסקה שמוסיפים כי רוזנברג מעוניין לרכוש את החברה גם ממניעים ציוניים לצד ההחלטה הכלכלית. התפתחות משמעותית בנושא צפויה בימים הקרובים ואנשיו של אלי רוזנברג פועלים כדי לקדם את העסקה כמה שיותר מהר.

אל על כאמור נמצאת במצב בעייתי מאוד, חברת התעופה חייבת ללקוחותיה החזרים בגובה של יותר ממיליארד שקלים על כרטיסי טיסה שלא מומשו בעקבות התפשטות הנגיף וחובות מצטברים שאת מרביתם צברה החברה בתחילת תקופת הקורונה בה החברה עדיין העסיקה רבים מעובדיה למרות הפעילות הדלילה. נכון להיום כ-95% מעובדי (כ-6,100) החברה נמצאים בחל"ת, אך באל על כבר חתמו על הסכמים עם כל המגזרים בחברה, למרות שמול הטייסים מדובר בהסכם שנחתם בניגוד גמור לרצונם. בחברה צפויים לפטר כ-2,000 עובדים וביניהם כמה עשרות טייסים ובכך להפוך לחברה רזה ויעילה יותר. לפי דיווחים, במידה ונפתלי רוזנברג ירכוש את אל על, ייתכן כי גם פעילות חברת הבת "סאן דור" בימי שבת תופסק. לצד החלטה זו, ייתכן כי חברה בבעלות אלי רוזנברג ואביו נפתלי צפויה לעבור עוד לא מעט שינויים מבניים כאלה ואחרים. נכון להודעה שפורסמה הבוקר, אל על לא תחזור לפעילות לפחות עד ה-31 באוגוסט.

לא ברור מתי נוכל לראות שוב מטוס אל על באוויר // צילום: קוקו
לא ברור מתי נוכל לראות שוב מטוס אל על באוויר // צילום: קוקו

מטעמו של אלי רוזנברג נמסר: "בעקבות התמשכות המו"מ, והכרזת הדירקטוריון כי הוא עשוי לקיים דיון על כינוס נכסים לאל על, כינס אלי רוזנברג את צוותו – יחד עם יועצים משפטיים מהשורה הראשונה אליהם הצטרף גם משרד עורכי הדין שיבולת ושות', תאל' במי״ל ראם עמינח וגורמים מקצועיים משוק ההון – וקיימו התייעצויות אינטנסיביות שנמשכו לתוך הלילה. במטרה למנוע  את קריסת החברה רוזנברג מוביל מהלך אסטרטגי של רכישת השליטה והבראת החברה, בהשתלבות עם מתווה המדינה שפורסם, כאשר על השולחן מספר אופציות".

מטעם ועד טייסי אל על נמסר: "התפקיד היחיד של ההסכם שנחתם הערב הינו השגת ההלוואה מטעם המדינה. אנחנו מאחלים לחברה ולבנקים הצלחה בכך. הסכם ההפעלה האמיתי ייחתם בין טייסי אל על לבין הבעלים החדשים של החברה, ולהסכם הזה אנו נכונים ומצפים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר