אחרי תחקיר "ישראל היום": בכירים בנתב"ג מודאגים מתופעת זיופי הבדיקות

הגורמים גילו כי זיוף המסמכים הוא בהיקף של עשרות אחוזים מכלל הבדיקות • בכיר בענף התעופה: "יש מנכ"לים של חברות שעושים את זה"

מעבדת קורונה , צילום: יוסי זליגר

התחקיר שפרסמנו הבוקר (שלישי) ב"ישראל היום" עורר גל של תגובות, לרבות עדויות על היקפים גדולים מאוד של זיופים.

בכירים ועובדים בנתב"ג מסרו בשיחות עם "ישראל היום" כי תופעת הבדיקות המזויפות היא בהיקף של עשרות אחוזים מכלל הבדיקות, שמוצגות לפני העלייה למטוס לישראל. "אנשים מודעים לזה פה, אין לנו מה לעשות עם זה. הבדיקות מבוצעות בחו"ל, אין לנו בקרה ופיקוח על המעבדות והחברות שם וגם הם לא בודקים יותר מדי, פשוט מסתכלים ומעלים למטוס. אין דרך לדעת שהנוסע אכן נבדק. דף נייר עם חתימה שכל אחד יכול לזייף מספקים את דיילי הקרקע".

בכיר בענף התעופה פנה אלינו הבוקר עם עדות מכעיסה. "יש הרבה מאוד אנשים שעושים את זה, מנכ"לים של חברות, אנשים מכובדים מאוד, אנשים שלא הייתם מאמינים שעושים את זה. זה כבר לא מרגש אף אחד, זה חוסך זמן וכסף ואנשים יודעים שאין סיכוי שיעלו עליהם אז הולכים על זה. אנחנו יודעים שהתופעה הזאת קיימת, יודעים שמאוד קל לזייף ויודעים שמאוד קל להשיג את הזיופים. אין מה לעשות עם זה", אמר.

בדיקת קורונה לנכנסים לארץ בנתב"ג // צילום: יוסי זליגר, יוסי זליגר

בינתיים, ברשת מוצעות תוצאות לבדיקות ולטפסים שונים, וכמעט מכל הסוגים: תוצאות לבדיקות סרולוגיות, פטור ממסכה, תו ירוק וכאמור, תוצאות שליליות לבדיקות קורונה. בכל מדינה ממנה חוזרים ישראלים יש עשרות, מאות ולפעמים גם אלפי מעבדות. הפיקוח עליהן הוא לרוב מקומי ולכן בישראל לא יכולים לדעת עד כמה הבדיקה שנעשית בחו"ל היא אותנטית ולא מזויפת.

כפי שפורסם ב"ישראל היום", דיילים במדינה ממנה ממריאים לישראל בודקים את הטופס שמוצג להם במייל, או על דף נייר וכך בעצם רואים שמדובר בתוצאה שלילית עם שם הנוסע לצד מספר הדרכון. מכאן הנוסע עולה למטוס. אין מערכות מסונכרנות בין מכוני הבדיקה לבין משרדי הממשלה וחברות התעופה, ואין כל דרך לאכוף את הנושא.

"כמה חבר'ה שהיו איתי באירופה זייפו"

לאחר הפרסום, פנו אלינו גם לא מעט ישראלים שעשו בעצמם את הבדיקות. "חזרתי השבוע מאירופה, כמה חבר'ה שהיו איתי זייפו בדיקות", סיפר אחד מהם, "אף אחד לא עשה מזה עניין גדול, זה אפילו היה די מצחיק, עלינו על המטוס בקלות. אני באופן אישי פחדתי לעשות את זה, אבל הם עשו את זה והראו לי איך התהליך עובד. הכי קל ונוח, הרבה יותר נוח מללכת להיבדק, לשלם יותר. קיים סיכוי שתצא חיובי ותתקע במדינה אחרת. הם לא לקחו סיכונים מהבחינה הזאת, זייפו תוצאה שלילית וסיפרו שהם מכירים עוד הרבה מאוד שעושים את זה".

תורים בכניסה למתחם בדיקות הקורונה לנוסעים הנכנסים // צילום: קוקו, קוקו

סוכן נסיעות מוכר, שמעסיק תחתיו לא מעט עובדים, הודה שהוא מכיר את התופעה ומודע להיקפים הגדולים. "אין מה לדבר, זה ממש לא מזערי, זה ממש לא 'בקטנה', זה בהיקפים גדולים, חלק מהנוסעים שואלים אותי אם יש לי מישהו לחבר להם. כמובן שאין סיכוי שאני עושה דבר כזה אבל אני יודע שהם מוצאים במהירות ועושים את זה. יש קבוצה עם יותר מ-230 אלף חברים בטלגרם ועוד לא מעט קבוצות קטנות יותר. יש אישורים מכל המדינות ולצערי זו הבעיה האמיתית ולא שאנשים טסים לחו"ל. אם המדינה תחייב לבצע בדיקות מהירות בפיקוח לפני העלייה למטוס עם תוצאות בתוך רבע שעה, זה יהיה הרבה יותר יעיל מהדבר הלא מפוקח הזה שקיים היום".

כזכור, כל הנוסעים שחוזרים לארץ מחויבים לבצע בדיקת קורונה בנתב"ג, אך יש תלונות רבות על קבלת תשובות לאחר 48-24 שעות, זמן קריטי במהלכו יכול הנוסע להדביק את האנשים אותם פוגש.

נתב"ג עדיין פרוץ

כפי שחשפנו כאן ב"ישראל היום", יש עוד לא מעט פרצות וליקויים בכל מה שקשור לשערי הכניסה למדינה. כך למשל, ההפרדה בין טרמינל 1 לטרמינל 3 פרוצה לגמרי. מי שמסיים את התהליך בטרמינל 1 לאחר שחזר ממדינה אסורה, לוקח אוטובוס בחינם ונוסע ישירות לטרמינל 3, שם הוא נפגש עם החוזרים ממדינות בטוחות, עולה איתם לרכבת ונוסע איתם באוטובוסים לשאר חלקי הארץ.

לוקחים אוטובוס חינם לטרמינל 3 ונפגשים עם נוסעים ממדינות בטוחות // צילום: גדעון מרקוביץ',

במקביל, רבים אחרים נוסעים ליעדים אסורים ומחתימים בדרכונים הזרים שלהם במעברים בין המדינות. הם נכנסים לארץ עם דרכון ישראלי ללא חתימות. בנוסף, אין בדיקת דרכונים לצורך אכיפת בידוד בכניסה לארץ, מה שמשאיר את שער הכניסה לישראל פרוץ עוד יותר. 

"נוסעים עוברים מרוסיה לבלארוס, אין אפילו חתימה בדרכון בין המדינות, ומשם טסים לישראל, בלי בידוד ובלי כלום, הכל פה בדיחה", מספר נוסע שחזר ביום שני מרוסיה. לא מעט ישראלים רוכשים שני כרטיסי טיסה, אחד ליעד מותר והשני מהיעד המותר ליעד האסור, הם עושים את כל התהליך גם בחזרה לארץ וכך לא ניתן לעלות על עקבותיהם והם חוזרים לארץ בלי בידוד. כך נותר המצב שבו השערים למדינת ישראל פרוצים, האכיפה לקויה ומשרדי הממשלה מגלגלים אחריות.

ממשרד הבריאות עדיין לא נמסרה תגובה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר