מבקר המדינה מותח היום (שלישי) ביקורת חריפה משרד התיירות בשל כך שלא נאסף מספיק מידע הנוגע לתעשיית התיירות, מה שפגע באופן הפיצוי וההתנהלות מול הרשויות בזמן הקורונה.
בדו"ח מבקר המדינה נכתב בין היתר: "הביקורת הנוכחית הצביעה על פערים בפעילותו של משרד התיירות בעת שגרה בתחום איסוף המידע הנוגע לתעשיית התיירות ועדכונו העיתי, היערכות המשרד למצבי חירום והתייחסות המשרד רק לחלק מהענפים בתיירות. פערים אלה פגעו ביעילות הסיוע לתעשיית התיירות במשבר הקורונה משום שהם הגבילו את יכולת המשרד לאמוד את הנזקים שנגרמו לענפים שונים המרכיבים את תעשיית התיירות ולהעריך את היקף הסיוע ואת סוג הסיוע שנדרשו".
בדו"ח התייחס המבקר גם לסיוע לבתי המלון שלא בטוח שהיה הכרחי, לעומת הסיוע למורי הדרך שהסתכם בסופו של דבר בכמה מאות שקלים בחודש בלבד: "אומנם הקריטריון לקבלת סיוע ייחודי מושפע משינויים במחזור הפעילות, אולם לנוכח היקף הרווחים או ההפסדים השנתיים, שיעורם ממחזור הפעילות, יחסי הנזילות שנבדקו והיקף יתרת הרווחים הצבורים, ועל רקע תכלית הסיוע הייחודי: מניעת סגירתם של בתי מלון בארץ, עולה בדיעבד ספק בדבר נחיצות הסיוע הייחודי שהעניקה המדינה באמצעות מענק מוחלט שאינו תלוי בהתפתחויות עתידיות לרשתות מלונות א', ב' ו-ג' שהסתכם בכ-60 מיליון ש"ח.
"היקף הסיוע האפקטיבי הכולל למורי הדרך (6.2 מיליון ש"ח), סכום הסיוע החודשי הממוצע ששולם לכל מורה דרך (כ-300 ש"ח כולל מע"ם) ושיעור מורי הדרך שהשתתפו בפרויקט הסיורים (כ-16%) בחודשים נובמבר 2020 עד דצמבר 2021 מעלים ספק בנוגע להשגת מטרת הסיוע, ויעילותו. כמו כן, נתוני הביצוע הנמוכים של תוכנית ההסבות וההכשרות המקצועיות לעובדים בתיירות (כ-39% מהתקציב הכולל של התוכנית נוצל) מעלים ספק בנוגע ליעילות ולמועילות השימוש בהן ככלי סיוע לעובדים בתעשייה", נכתב בדו"ח.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו