אנחנו כל הזמן שומעים על התקדמות בתחום הסוללות, כאשר המטרה היא למצוא תחליף לסוללות הליתיום הקיימות. כעת, סטארט אפ בריטי בשם "ניובולט", המתבסס על עשור של מחקר מתקדם באוניברסיטת קיימברידג', חושף טכנולוגיה מהפכנית העשויה לשנות מן היסוד את עולם הרכבים החשמליים.
הסוללה החדשנית שפיתחה ניובולט מציגה ביצועים מרשימים שלא נראו כמותם עד כה: היא מסוגלת להיטען מעשרה אחוזים ל-80 אחוזים בתוך 4.5 דקות בלבד - זמן הקרוב מאוד למשך התדלוק של רכב בנזין רגיל.
מעבר למהירות הטעינה המדהימה, החוקרים טוענים כי הסוללה מגיעה עם "סיבולת" של כ-4,000 מחזורי טעינה, המתורגמים למרחק מצטבר של כמעט מיליון קילומטרים, וכל זאת מבלי לאבד מיעילותה.
שימוש במתכת נדירה
המפתח לביצועים יוצאי הדופן האלו טמון במתכת נדירה יחסית בשם "ניאוביום" (Niobium) המתווספת לסוללת הליתיום-יון המסורתית. תוספת זו מחוללת שינוי משמעותי בתכונות הסוללה: היא מפחיתה באופן דרמטי את ההתחממות שלה, מקטינה את הפחת ומצמצמת את הסיכון להתפוצצות, שהוא אחד החששות המרכזיים בסוללות ליתיום-יון רגילות.
ד"ר סאי שיווארדי, המייסד והמנכ"ל של ניובולט, תיאר את הפוטנציאל העצום של הטכנולוגיה החדשה: "השימוש בניאוביום מאפשר לנו לפרוץ את מחסום הטעינה המהירה מבלי לפגוע באורך חיי הסוללה. זוהי פריצת דרך שפותחת בפנינו אפשרויות חדשות לחלוטין, לא רק בתחום הרכב החשמלי, אלא גם במגוון רחב של מוצרי חשמל ושירותים שעד כה נחשבו בלתי אפשריים".
סיכון מופחת
מעבר למהירות הטעינה המרשימה, הסוללה החדשה מציעה שורה של יתרונות נוספים, הבולט בהם הוא הקטנה משמעותית של הסיכון להתלקחות או התפוצצות, זאת בהשוואה לסוללות המסורתיות שכידוע מאוד בעייתיות בפן הזה.
בנוסף, היעילות האנרגטית של הסוללה גבוהה יותר, זאת הודות להפחתת ההתחממות שמובילה לניצול טוב יותר של האנרגיה. לבסוף, הסוללה הציגה עמידות גבוהה לחלודה (קורוזיה), מה שמבטיח אורך חיים משופר.
אבל למרות ההבטחה והפוטנציאל הגדולים, הדרך לייצור המוני של הסוללה החדשה עדיין רצופה אתגרים משמעותיים. לדבריו של וויליאם קפרט, מומחה בכיר בתחום האלקטרוניקה והסוללות מחברת הייעוץ P3 Group, "המחסור היחסי בניאוביום הוא המכשול המרכזי בייצור בקנה מידה גדול".
"בשנה שעברה נכרו בעולם רק כ-94,500 טון של ניאוביום," מסביר קפרט, "זוהי כמות זניחה בהשוואה ל-1.8 מיליון טון של חומרים המשמשים בסוללות ליתיום רגילות. האתגר המרכזי הוא להגדיל את אספקת הניאוביום באופן משמעותי כדי לענות על הביקוש הפוטנציאלי העצום שצפוי להיווצר".
כך או כך, ההשלכות של טכנולוגיה פורצת דרך זו עשויות להיות מרחיקות לכת ולהשפיע על מגוון רחב של תחומים, כמו גם להאיץ אימוץ רכבים חשמליים אצל צרכנים החוששים מטעינות ארוכות וטווחי נסיעה לא מספקים