עבר חלק: SpaceX של מאסק הטיסה בהצלחה את החללית סטארשיפ

שלוש טיסות הניסוי הקודמות והכושלות של סטארשיפ, יצאו בחודשים אפריל 2023, נובמבר 2023 ומרץ 2024 - כאשר טיסת הניסוי הרביעית צלחה • "כל הפיתוח והעבודה סביב סטארשיפ הוא לא פחות ממדהים", אומר ד"ר עידו ענתבי, מנכ"ל SpaceIL לשעבר

קהל שהגיע לצפות בשיגור של Starship בטקסס, ארה"ב.. צילום: רויטרס

חברת החלל והתעופה SpaceX של איל ההון והיזם אילון מאסק, שיגרה היום (חמישי) בהצלחה את החללית סטארשיפ (Starship) לטיסת הניסוי הרביעית שלה מאתר השיגור בדרום מדינת טקסס.

סטארשיפ היא סדרת חלליות רב-שימושיות כבדות מאוד שפותחו על ידי חברת SpaceX. החללית עצמה היא הגדולה ביותר שנבנתה אי פעם, והמשגר שלה,Super Heavy, הוא הראשון שפותח אי פעם הניתן לשימוש חוזר באופן מלא.

שלוש טיסות הניסוי הקודמות של סטארשיפ יצאו באפריל ובנובמבר של השנה שעברה, ובחודש מרץ האחרון. טיסת הבכורה של החללית הסתיימה רק ארבע דקות לאחר השיגור, בעקבות כשל של החללית והמשגר להתנתק זה מזה כמתוכנן. בעקבות כך, SpaceX נאלצה להורות על פיצוץ מבוקר של החללית.

אילון מאסק. ניסוי טעייה ולמידה., צילום: אי.פי

בטיסת הניסוי השנייה, שנמשכה כשמונה דקות, החללית והמשגר כבר הצליחו לבצע את ההיפרדות. בטיסת הניסוי השלישית הושגה ההתקדמות המרשימה ביותר, כאשר החללית הצליחה לצאת מהאטמוספירה של כדור הארץ ולשהות מספר דקות בחלל. יחד עם זאת, החללית לא הצליחה לחזור בחזרה והתפרקה בעת כניסתה החוזרת לאטמוספרה.

מטרת טיסת הניסוי הרביעית, הייתה להצליח היכן שהניסוי הקודם נכשל, ולהחזיר את החללית בחזרה לכדור הארץ בהצלחה, ולהנחית אותה במפרץ מקסיקו. מבחינת SpaceX ונאס"א, השותפה לפרויקט, העובדה כי מדובר בחללית הניתנת לשימוש חוזר היא משמעותית מאוד ומהווה חלק בלתי נפרד מהתוכנית של סוכנות החלל להנחית בני אדם על הירח ועל מאדים.

"שיטת עבודה מדהימה של מאסק"

לדבריו של ד"ר עידו ענתבי, ראש התוכנית לתואר שני בהנדסת מערכות במכללת אפקה ולשעבר מנכ"ל SpaceIL, "כל הפיתוח והעבודה סביב סטארשיפ הוא לא פחות ממדהים. מדובר על חללית עצומה שאמורה לקחת לא רק בני אדם, אלא גם מעל 100 טון של מטען עליה, כשהמטרה הסופית היא להגיע איתה גם לירח וגם למאדים".

עידו ענתבי. "שיטת העבודה של מאסק היא מדהימה בפני עצמה", צילום: דוד פרתי

"התכנון של נאס"א הוא לשלוח איפשהו בסוף שנת 2026 משימה מאוישת ראשונה של סטארשיפ לירח, אבל בשביל שסטארשיפ תוכל באמת לעשות את זה, היא צריכה לעמוד בתנאים של סוכנות החלל ולהוכיח 'רהיטות גבוהה' של תהליכי השיגור והנחיתה שלה – משמע להוכיח שהיא מספיק בטוחה בשביל שצוות אנושי יוכל להמריא עליה", מספר ד"ר ענתבי.

"שיטת העבודה של מאסק בפן הזה היא מדהימה בפני עצמה – ניסוי, טעייה, למידה, וחוזר חלילה. הגישה הזו מאוד נכונה ומוכיחה את עצמה, כל העולם לומד ממנה. יש דברים שאי אפשר ללמוד או לצפות אותם רק על הנייר, אז משיגור לשיגור אנחנו רואים הרבה תיקונים, למידה, שיגורים חוזרים וחוזר חלילה", הוא טוען.

תחנת החלל הבינלאומית על רקע כדור הארץ, צילום: רויטרס/NASA

"הניסוי הזה הוא מאוד מתקדם, המטרה היא לתקן את הבעיות שהיו בניסוי הקודם ולבדוק איך המשגר, רכב החלל והמטען יצליחו להתמודד עם הכניסה בחזרה לאטמוספירה, כשהכוונה הפעם היא להנחית את שני המכלולים בחזרה על כדור הארץ באופן מבוקר ומוצלח. אמנם איש לא מצפה שרמת הדיוק וההצלחה תהיה כמו עם משגרי הפאלקון של החברה, אבל גם חזרה ונחיתה יהיו בגדר הצלחה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר