פי שבעה מליבת השמש: תוצאות מדהימות בדרך אל "הגביע הקדוש" של עולם האנרגיה

כור ההיתוך החדשני של מכון קוריאה לאנרגיית היתוך (KFE) הצליח להגיע לראשונה בעולם לטמפרטורות שעד כה נשמעו בדיוניות • מאחורי ההישג המרשים עומדת מתכת מעניינת במיוחד • "אור ירוק לתחילת היישום של הטכנולוגיה בכורים נוספים"

כור ההיתוך החדשני של מכון קוריאה לאנרגיית היתוך (KFE) . צילום: KFE

כור ההיתוך החדשני של מכון קוריאה לאנרגיית היתוך (KFE) הגיע לראשונה לטמפרטורה הגבוהה פי שבעה מליבת השמש. התוצאות הלא פחות ממדהימות הושגו במהלך ניסויים שבוצעו בין חודשי דצמבר 2023 לפברואר של השנה, כאשר מדובר בשיא חדש עבור פרויקט כור היתוך.

החוקרים שהובילו את הניסויים בכור הצליחו להגיע לטמפרטורות שנעו סביב ה-100 מיליון מעלות צלזיוס ולהחזיק אותן למשך 48 שניות. לצורך ההשוואה, הטמפרטורה של ליבת השמש שלנו היא 15 מיליון מעלות צלזיוס "בלבד". במקביל, הכור הצליח לשמור על "מצב בטיחות גבוה" (הקרוי "מצב H") במשך למעלה מ-100 שניות.

תחנת חשמל, ארכיון. המטרה - כורי היתוך יחליפו את הצורך בחשמל מבוסס פחמן המזהם את הסביבה., צילום: אורן בן חקון

חום גבוה פי 7 מהשמש

היתוך הוא תהליך המחקה את התהליך שמתרחש בכוכבים בו נוצרים חום ואור, וכולל מיזוג של מימן עם אלמנטים נוספים היוצרים שחרור של אנרגיה אדירה. מומחים ומדענים מקווים לרתום תהליך זה ליצירת חשמל בלתי מוגבל ונקי מפחמן מזהם. 

מציאת הדרך לשחזר את תהליך ההיתוך גרעיני נחשבת לגביע הקדוש של עולם הפיזיקה הגרעינית. שחזור זול של תהליך התכה גרעינית, יוכל לספק לעולם את האנרגיה הנחוצה לו (ומעבר לכך) לזמן רב, ללא סיכונים ובצורה משתלמת במיוחד.

מכון קוריאה לאנרגיית היתוך, הישג מרשים., צילום: KFE

"הרוטב הסודי": טונגסטן

לפי ה-NST, הסוד מאחורי ההישג הגדול של כור ההיתוך הוא טונגסטן (Tungsten) - מתכת בעלת נקודת ההיתוך הגבוהה ביותר מכל המתכות. לטענת המדענים, טונגסטן היא גם הסיבה להצלחת הצוות בשמירה על מצב H לפרקי זמן ארוכים יותר.

טונגסטן הוא רכיב חיוני הממוקם בתחתית כלי הוואקום במכשיר ההיתוך המגנטי בכור, והוא ממלא תפקיד מכריע בהוצאת גזי הפסולת וזיהומים אחרים מהכור, תוך עמידה בעומסי חום הכבדים הנוצרים על פני השטח.

טונגסטן (Tungsten) - מתכת עם נקודת ההיתוך הגבוהה ביותר, צילום: מתוך ויקיפדיה

"בהשוואה לחומרים קודמים בהם השתמשנו ומבוססים על פחמן, טונגסטן הראה עליה של 25 אחוזים בלבד בטמפרטורת פני השטח בעומסי חום כבדים, מה שמספק יתרונות משמעותיים עבור פעולות חימום גבוהות למשך זמן ארוך יותר", הסבירו ב-NST.

סוק ג'ה יו, נשיא מכון KFE, הודיע ​​כי המחקר הנוכחי והצלחתו מהווים "אור ירוק" לתחילת היישום של הטכנולוגיה והפעלתה בכורי היתוך נוספים, בדרך אל עתיד שבו הטכנולוגיה תוכל להיות מיושמת גם באופן תעשייתי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר