העתיד כבר כאן: בעוד פחות משבועיים ינחתו בבסיס חיל האוויר בנבטים שני מטוסי קרב ראשונים מדגם F-35, "אדיר" בשמם העברי, שיציבו את חיל האוויר בקדמת הטכנולוגיה. "חיל האוויר נמצא בפתחו של השינוי הגדול ביותר מזה 40 שנה", אמר בכיר בחיל, "ה-F-35 יאפשר לחיל האוויר לעשות משימות שהמטוסים שלו היום לא יודעים לעשות, בכמות ובאיכות. בעומק שטח האויב, באזור מרובה איומים, בכמות מסוימת של מטוסים שהיא נמוכה בהשוואה להיום".
שני המטוסים שיגיעו ארצה ב-12 בדצמבר בשעה 14:00, יוטסו לישראל על-ידי טייסים מחיל האוויר האמריקני. רק עם נחיתתם בארץ יעברו המטוסים, לראשונה, לידי חיל האוויר הישראלי. הפעם הראשונה בה יטיס טייס ישראלי מטוס מסוג F-35 תהיה ב-13 בדצמבר, בשעה 12:15. הטייס שנבחר למשימה הוא מפקד טייסת "האדיר", סגן-אלוף יותם, שחזר לפני כשבועיים מהסבה בת ארבעה חודשים בארה"ב.
"קליטת האדיר בחיל האוויר זו קפיצת מדרגה ביחס למטוסי הקרב שיש לנו היום", אמר סא"ל יותם. "עברנו הדרכה מאוד מתקדמת ומאוד מקיפה כדי לדעת איך מתפעלים ומטיסים את מטוס האדיר. כל שנותר לחכות זה שהמטוסים יגיעו. מניסיון טיסה בסימולטור אני יכול להגיד שזו חוויה מדהימה כטייס קרב".
עושה עבודה של ארבעה מטוסי קרב
לפי בכיר בחיל האוויר, "מטוס F-35 אחד יוכל לעשות מה שארבעה מטוסים אחרים עושים, והכל בצורה יעילה, ממוקדת ומדויקת. יש במטוס משהו כל-כך מתקדם שאני לא בטוח שאנחנו עוד מבינים מה הוא יכול לעשות". לדבריו, "יכול להיות שגם הטיסה למטרה תהיה אחרת – לא באותו גובה, לא באותו נתיב. וגם תקיפת המטרה תהיה אחרת – בשעה אחרת, במקום אחר".
בחיל האוויר מונים כמה יתרונות משמעותיים למטוס החדיש. ראשית, ישראל צפויה להיות המדינה הראשונה באזור המצטיידת במטוס הקרב המתקדם, ולהיות המדינה השנייה לאחר ארצות הברית שתכריז על המערך כמבצעי. אין להתעלם מהמסר המרתיע הטמון בכך לשכנותיה של ישראל באזור, המקבע את שימור יתרונה האיכותי ועליונותה האווירית של ישראל לעשרות שנים קדימה.

"קפיצת מדרגה ביחס לשאר מטוסי החיל" // צילום: בת' סטיל
שנית, לא ניתן להתעלם גם מיתרונותיו הטכנולוגיים של המטוס החדיש, שמביא עמו יכולת חתימה נמוכה מאוד (גם אם לא 'חמקנות' מלאה), באופן שמאפשר למטוס להגיע למקומות שמטוסים אחרים הנמצאים ברשות חיל האוויר, אינם יכולים להגיע אליהם. המטוס מסוגל לשתק מערכות הגנה אווירית של האויב ולפרוץ את הדרך למטוסי הקרב האחרים בחיל. עוד מציינים בחיל את יכולתו של המטוס להגן על עצמו ולבצע "היתוך מידע" מסנסורים רבים, לתקוף, לאסוף ולייצר מטרות לבדו.
מטוס שנוי במחלוקת
יחד עם זאת, חשוב לזכור כי פרוייקט ה-F-35 שנוי במחלוקת קשה, ולעיתים קרובות נשמעת עליו ביקורת נוכח התקלות המתגלות בו חדשות לבקרים. "אנחנו הולכים על פרוייקט מטורף, אי אפשר לבנות פרוייקט מטורף ללא תקלות", ציינו בכירי החיל. "העניין הוא איתור התקלות וטיפול בהן".
במהלך השנה הבאה צפויים לנחות בארץ 7 מטוסי F-35 נוספים, ובחיל האוויר מתכוונים להכריז בתוך כשנה על טייסת ה-F-35 ראשונה כמבצעית. "אנחנו צריכים להתאים את חיל האוויר לF-35, וההתאמה הזו תיקח זמן, אבל יכולות מבצעיות יהיו כבר תוך שנה", אמר ראש מטה חיל האוויר, תת-אלוף טל קלמן. בחיל האוויר הסבירו עוד כי רק בשנת 2019 תושלם התקנתן של מערכות התקשורת והחימוש הישראליות על המטוסים, באופן שיאפשר קישוריות טובה בין המטוסים המתקדמים לבין מטוסי הדור הרביעי בחיל.
עוד באתר:הפיצויים על השריפות: "מדובר בנזק מלחמה כהגדרתו בחוק"כרבע מהתלונות נגד קופ"ח מאוחדת - מוצדקות"חוק ההסדרה ימנע פתרון זמני לעמונה"
לקראת הגעתם של המטוסים המתקדמים ארצה, נבנו בבסיס חיל האוויר בנבטים תשתיות ייחודיות, ובין השאר דירים תת-קרקעיים ייחודיים ומבנה בו ימוקמו ארבעה סימולטורים למטוס. בניגוד לתפיסה האמריקנית, לפיה למטוסי הF-35 צריכה להיות אחזקה גלובאלית בנקודות שירות ברחבי העולם, בחיל האוויר הישראלי סרבו לפגוע בעצמאות החיל. מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, קבע כי מטוס ישראלי יעזוב את שטח הארץ רק לפעילות מבצעית, ולא לפעילות אחזקה. לצורך כך, עתיד חיל האוויר, בשיתוף התעשיות הביטחוניות, להקים יכולת אחזקה עצמאית למטוסים בישראל.
מחיר דומה לזה של ה-F-15
נזכיר כי בתחילת השבוע, החליט הקבינט המדיני-ביטחוני על רכישת 17 מטוסים נוספים מסוג F-35 למערך הקרב של חיל האוויר. בכך, יגיע מספר המטוסים החמקנים שתרכוש ישראל מארצות הברית ל-50, והם ישלימו שתי טייסות מבצעיות. בחיל האוויר מציינים כי העלות הממוצעת של המטוס תהיה למעלה מ-90 מיליון דולר.

שתי טייסות חמקנים מבצעיות // צילום: יששכר פרץ
בחודשים הקרובים תדון ישראל ברכישתה של טייסת קרב נוספת, שלישית. נדמה כי האופציה המועדפת כעת על חיל האוויר היא רכישת מטוסים נוספים מדגם F-35A, אך במהלך הדיונים תיבחן האפשרות לרכוש גם את תת הדגם F-35B) STOVL), הממריא ממסלול קצר ומסוגל לנחות אנכית. בכיר בחיל האוויר אמר השבוע כי החסרונות של תת-הדגם B גוברים על יתרונותיו, שכן יכולותיו הייחודיות באות על חשבון כמות הדלק שהוא יכול לשאת, טווח הטיסה שלו והרעש שהוא מייצר. נדגיש עוד כי מערכת הביטחון טרם פסלה את האפשרות לרכוש מטוסי F-15 נוספים. בחיל האוויר טוענים כי אין הבדל משמעותי בין מחיר F-35 בעסקה החדשה לבין מחירו של ה-F-15.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו