אתר בנייה בהודו. פותחים אופקים חדשים לענף הבנייה. צילום: אי.אף.פי

קודחים על שקט: האם כך ייראה הדור הבא של ענף הבנייה?

בערים שונות בעולם העובדים והשכנים של אתרי בנייה כבר לא סובלים ממטרדי רעש • המעבר לשימוש בכלים כבדים חשמליים מפחית את ההשפעה הסביבתית והבריאותית של הענף • בקרוב גם אצלנו?

בשקט יחסי, המחפרה החשמלית מסוג Takeuchi TB20e חופרת ברחוב במזרח לונדון - זאת במסגרת ניסוי של חברת הבנייה הבריטית Falco ומפעילת הרשת החשמלית UK Power Networks. על פי דיווח באתר "בלומברג", במקום הרעש המוכר של מנוע דיזל, הכלי החשמלי משמיע רק זמזום קלוש. למעשה, רק כאשר הזרוע המתכתית פוגעת בבטון, ניתן לשמוע את הצליל מעל רעש התנועה הסואנת.

פועלי האתר מספרים כי באחד הפרויקטים הקודמים שבהם נוסו כלי העבודה החדשים, הם חפרו לצד בית קפה פעיל. רק לאחר שסיימו, פנו לעובדי הקפה ושאלו אם הרעש הפריע ללקוחות. לתדהמתם, העובדים כלל לא היו מודעים לכך שהתבצעה חפירה במקום.

אתר בנייה בלונדון, אנגליה. במקום טרטור - זמזום קלוש, צילום: אי.פי.אי

שקט, נוח ויעיל

מלבד השקט היחסי, המחפרה החשמלית נהנית מעוד יתרונות משמעותיים: היא אינה זקוקה לזמן חימום כמו מקבילותיה מבוססות הדיזל, ואינה גורמת לרעידות, מה שהופך אותה לנוחה יותר לתפעול. בנוסף, היא פולטת פחות זיהום אוויר ורעש, תכונות שהופכות אותה לאידיאלית לעבודה באזורים עירוניים צפופים.

מגמת החשמול בענף הבנייה תופסת תאוצה, בין היתר בשל תקנות סביבתיות מחמירות יותר וביקוש לציוד שפחות פוגע באיכות החיים של התושבים. למרות שהדיון על מעבר לחשמל מתמקד לרוב ברכבים פרטיים, דווקא בתחום הציוד הכבד עשויה להיות לכך השפעה מהותית על איכות החיים העירונית והבריאות הציבורית.

אוסלו מובילה את הדרך

העיר אוסלו נחשבת לחלוצה בתחום, לאחר שהוציא לדרך את אתר הבנייה הראשון בעולם ללא פליטות מזהמים כבר בשנת 2019. נכון להיום, 85 אחוז מאתרי הבנייה העירוניים פועלים ללא פליטות מזהמים, והיעד הוא להגיע ל-100 "בנייה שקטה" עד סוף 2025. ממשלת נורווגיה, שמובילה גם את מהפכת הרכבים החשמליים במדינה, העניקה לכל הערים את הסמכות להגדיר אזורי בנייה ללא פליטות פחמן.

אתר בנייה במיאמי, ארה"ב. מגמת החשמול בענף הבנייה תופסת תאוצה, צילום: אי.פי.אי

לונדון הצטרפה גם היא גם היא למגמה, עם ניסויים בציוד חשמלי שנמשכים כבר כמה חודשים ברחבי העיר, וייתכן כי תאמץ בעתיד חוקים שיקדמו את המעבר לחשמל.

השוק הגדול ביותר לציוד בנייה חשמלי נמצא בסין. על פי הערכות, רק 2% מכלי הצמ"ה הנמכרים כיום בסין הם חשמליים, אך השוק עדיין מגלגל למעלה ממיליארד דולר בשנה. באירופה ובארה"ב האחוזים נמוכים אף יותר – 1.5% ו-1% בהתאמה.

אתר בנייה בסין. רק 2% מכלי הצמ"ה הנמכרים כיום בסין הם חשמליים, צילום: אי.פי

כמו בכל מעבר לטכנולוגיה חדשה, גם כאן ישנם אתגרים. כלי צמ"ה חשמליים נחשבים יקרים יותר מכלים שמופעלים בדיזל, אם כי עלויות האנרגיה נמוכות יותר בטווח הארוך. גם סוגיות של אורך חיי הסוללה והטעינה מהוות אתגר. יש דגמים, כמו TB20e, שיכולים לפעול ישירות מחיבור לרשת החשמל, אך אחרים דורשים טעינה מחודשת אחרי חמש שעות שימוש רצופות.

רעש רע לבריאות

לשקט היחסי של הכלים החדשים יש יתרונות גם לתחום הבריאות. רעש סביבתי נחשב לגורם סיכון בריאותי משמעותי, עם קשר ישיר למחלות לב. באיחוד האירופי מעריכים כי חשיפה לרעש סביבתי אחראית לכ-48 אלף מקרים חדשים של מחלות לב מדי שנה.

בנוסף, הרעש גם עלול לעכב פרויקטים בגלל תלונות תושבים. בשכונות יוקרתיות בלונדון כמו קנזינגטון וצ'לסי, מספר התלונות על רעש בנייה גבוה פי שמונה מאזורים אחרים בעיר. במקרים מסוימים, התנגדויות כאלה אף עצרו פרויקטים לחלוטין.

עובדים באתר בנייה בנאנט, צרפת. ייתכן שבעתיד נראה עבודות שמתבצעות בשעות מאוחרות יותר - ללא הפרעה, צילום: אי.אף.פי

אם ציוד בנייה חשמלי יהפוך לסטנדרט בענף, ייתכן שבעתיד נראה עבודות שמתבצעות בשעות מאוחרות יותר, ללא הפרעה – שינוי שיכול להאיץ פיתוח עירוני ולהפחית עלויות בנייה. כפי שמציינת מריט ויאה, סגנית ראש העיר אוסלו לענייני סביבה ותחבורה: "בניגוד לשינויים אחרים שנוגעים לאקלים, כאן אין פולמוס ציבורי. אנשים אינם נדרשים לשנות את אורח חייהם – הם פשוט נהנים מסביבה שקטה ונקייה יותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...