נפש האדם היא דינמית. עצב ושמחה, אהבה ושנאה, כעס והכלה משמשים בה בערבוביה. מתברר שהתשובה לשאלה "מי אני?" אינה פשוטה. הפסיכולוגיה הדינמית בנויה על ההנחה שאדם בריא יכול להכיל את הכיוונים השונים האלה בנפשו. ועדיין, איך יוכל אדם לממש את עצמו אם בתוכו שונות כה גדולה?
התרגלנו לקרוא את סיפור ארבעת הבנים בהגדה בצורה דיכוטומית. ארבעה בנים שונים - חכם, תם, רשע ושאינו יודע לשאול. רוב מפרשי ההגדה, ובעיקר כל המאיירים של ההגדה, שיקפו לנו את החלוקה הזו. אולם קיימת גם אפשרות אחרת: כל אחד מהבנים מייצג כוח בנפש האדם. כוח בסיסי שאי אפשר בלעדיו. מארג הכוחות יוצר מבוכה? אז הנה, בליל הסדר, הזדמנות לעשות קצת סדר בדברים.
החכם מייצג את הרצון לטוב ואת המעשים הטובים. לכאורה, הוא מושלם. אלא שאדם שמחזיק מעצמו, ייפול בחטא הגאווה (היבריס) ויתקשה לראות את האחר. את החכם מלמדים את הלכות הפסח, ובמילים אחרות אומרים לו: אתה בכיוון הנכון, אתה אפילו מודל לחיקוי לפעמים, אבל לא כל האמת נמצאת אצלך.
הרשע, לכאורה, הוא תמצית הרע. ממנו יש לסלוד. אבל עצם העובדה שהוא מנסה להיות חלק מהשיח ולא פורש ממנו לגמרי, זו הזדמנות פז לשקף שגם לו יש מה לתרום לכלל. חברה שלא מכירה במקומם של הרשעים בתוכה, תמצא עצמה מתמודדת מול הרוע המתפרץ באופן לא מווסת. רוע לא נעלם, כי הוא מבטא גם יסוד חיובי בשורשו. לכן מזכירים לרשע שגאולה נעשית לכלל ולא רק לפרטים, והוא חלק מהכלל.
התם, המבקש להציג סוג של שלמות בנאלית, יכול להוביל לפסיביות מחויכת ללא התקדמות. בשביל להתקדם צריך להט, שכל כך חסר אצלו. לו נזכיר שיציאת מצרים היתה בחוזק יד, באקטיביות.
ושאינו יודע לשאול, זה שכלל לא מודע לסערות הנפש שבקרבו, אותו אנו מעודדים לשים לב לדינמיות ולמורכבות. אמנם יש כאן סכנה: ייתכן שהוא יתחיל לשאול שאלות ויגלה דברים קשים, ועדיין: אל תחיה בסרט. תשאל שאלות ותכיר בעוצמת אישיותך.
• • •
ההכרה בכך שלכל אדם יש מה לתת לכל העולם ולתיקונו, ושבמקביל הכוחות של כולם מהולים בתוך נפשנו במינונים שונים, מאפשרת להציג מודל חברתי. לא מספיקה ההשלמה עם הכוחות, ויש צורך להתחבר לאמונה שכולם יחד מכילים פוטנציאל עצום של התקדמות לטוב. אחרי הכל - דיאלוג כן מוביל לאיזון.
כאשר בליל הסדר יושבים ליד השולחן כל ארבעת הבנים, זו הכרה בכוחו של העם להתקדם מתוך הכרה באחר. אם נזהה את הכוחות האלה גם בעצמנו פנימה, ולא נעסוק רק בתהליכים של השלכה של הקשיים על החבר, נגלה בתוכנו ריבוד נפלא, מערך כוחות שמינוף נכון שלו ידריך אותנו בתהליך המוביל אל מחוזות של חירות אמיתית, מאוזנת. חירות שיש בה אחריות ואין בה הטיות. או אז נוכל לסמוך על כך שבמקום שבו אני נופל יוכל האחר למלא את החסר.
הכותב הוא ראש אולפנת או"ת נווה חנה, מבית אור תורה סטוןטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו