פטור לישיבות? בכפוף לבחינת בקיאות

עם כינון הממשלה החדשה, יעלו מחדש לסדר היום יחסי דת ומדינה, ובעיקר סוגיית גיוס החרדים לצה"ל, מחלוקת המפלגת את החברה הישראלית זה עשורים רבים. 

מצד אחד, הדעת אינה סובלת את אי־השוויון בנטל, ומצב שבו קבוצה חברתית מקבלת פטור מלא מחובת השירות באופן שרירותי וגורף. מצד שני, שימור לימודי הקודש חשוב גם הוא לקיום המפעל התורני שהתפתח ושגשג במדינת ישראל. איש אינו מפקפק ברצינות תלמידי הישיבות, חלקם מסורים ללימודיהם ומשקיעים בהם את כל מרצם וזמנם. אך כתושב בני ברק אני פוגש גם צעירים המסתובבים ברחובות וסביב הישיבות, ואינם לומדים כלל. חלק גדול מאי־הנחת הציבורית נובע דווקא מכך שהפטור ניתן באופן גורף מבלי לייצר הבחנה בין לומדים למשתמטים, ומבלי להבטיח עמידה בקריטריונים מינימליים לצורך קבלת הפטור. 

האם אפשר ליצור קריטריונים מקובלים והגונים יותר להענקת הפטור משירות לבחורי הישיבות? להערכתי, גוף אובייקטיבי המתמחה במבחנים, לצד ועדת היגוי שתהיה מקובלת על ההנהגה החרדית, יכולים לייצר מעין מבחן סף אחיד לבחורי הישיבות, ולפקח על ביצועו, בדיקתו ופרסום תוצאותיו. המבחנים יבדקו את ידיעות המבקשים לקבל פטור מהצבא, ומי שיוכיח בקיאות מספקת בלימודי הקודש, לא יגויס אם לא יחפוץ בכך. המבחן יהיה אחיד, ושאלותיו ייכתבו על ידי רבנים ומלמדים בעלי סמכא שזהותם תיקבע בהסכמה. 

המבחנים יוגדרו כחובה וכתנאי לקבלת פטור משירות צבאי לבחורי הישיבות, וייתכן מאוד שמנהיגי החברה החרדית ונציגיהם בפוליטיקה יתנגדו ויתרעמו על פגיעה בהסדרים ובתנאים. אך לדעתי, גם לרבנים ולראשי הישיבות יהיה עניין בכך. מבחן אחיד יעניק להם אינדיקציה מהימנה על המצב במוסדותיהם, וכן על מצבם ביחס למוסדות האחרים. הוא יכניס משמעת לימוד ומחויבות לתרבות הלמידה. הוא אף עשוי להוסיף לעידוד החתירה למצוינות בישיבות, בידיעה שהמצטיינים במיוחד יזכו ביוקרה. מי שלא יוכיחו בקיאות מספקת, יאבדו את הזכאות האוטומטית לפטור.

מובן מאליו כי אין זה פתרון למחלוקת אי־השוויון בנטל, אך לפחות תוכל החברה הישראלית לדעת שהפטור אינו מנוצל לרעה, וייתכן שיהיה זה שלב נוסף לקראת גיוס חרדים לצה"ל. די אם נזכיר כי בעת כיבוש ירושלים אחז הרב הראשי לישראל בידו האחת בנשק ובשנייה בספר תורה. מובן שהמתגייסים החרדים יהיו זכאים לקבל בצבא את כל התנאים העולים בקנה אחד עם אורח חייהם. חז"ל משבחים את העובר על המצוות כדי להציל נפשות: "מפקחין פיקוח נפש בשבת, והזריז הרי זה משובח. ואין צריך ליטול רשות מבית דין" (תלמוד בבלי, מסכת יומא, פ"ד, ב'). 

ד"ר אורי אדלמן מתמחה בלימודים בינתחומיים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...