קטאר עולמי: כך מסובבת האמירות את העולם על האצבע הקטנה

לא רק מאות מיליוני דולרים לטרור חמאס • קטאר מממנת תרומות עתק לאוניברסיטאות בארה"ב, משחדת מנהלים בפיפ"א ומזרימה תקציבים למוסדות האו"ם • הכספים הקטאריים מסביב לעולם

פגישת אמיר קטאר ומזכיר המדינה האמריקני || רויטרס

אף על פי שמימנה במאות מיליוני דולרים את חמאס בעזה, קטאר הצליחה לתפוס מרחק בטוח מאחריות לטבח 7 באוקטובר. באדיבות ישראל וארה"ב, האמירות הזעירה הפכה למתווכת הבלתי מעורערת במשא ומתן לשחרור החטופים, דוחקת לפינה את מצרים הגדולה ומקבלת מעמד של מעצמה אזורית.

אלא שהסיוע שמעניקה קטאר לחמאס ולארגוני הטרור האסלאמיסטיים מסביב לעולם לא מתמצה רק במענקים החודשיים והחשאיים שהעבירה לעזה לאורך השנים. באופן עקבי קטאר דאגה "לשמן" גורמי מפתח בעולם המערבי, כדי שייטו לצד האינטרסים שלה בבוא היום.

הכספים הקטאריים מסביב לעולם, צילום: ללא

הבית השני של חמאס

כך, היא אינה נדרשת לתת דין וחשבון על ההסתה הפרועה של רשת "אל־ג'זירה" נגד ישראל - המתבטאת בתיעודי רהב של פגיעה בלוחמי צה"ל, על האירוח של הנהגת חמאס בשטחה ועל העברת הכספים לזרוע של חמאס לאורך השנים. ככה מסובבים את העולם על האצבע הקטנה.

האו"ם: במארס אשתקד נפגש מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש עם סגן ר"מ קטאר דאז, מוחמד בן עבד אל־רחמן א־ת'אני, לטקס השקה נוצץ בלוסייל, קטאר. השניים חנכו את "בית האו"ם", מבנה ראוותני כמיטב המסורת הקטארית, שדרכו כל סוכנויות האו"ם יוכלו לעבוד מול קטאר.

מזכ"ל האו"ם עם ראש ממשלת קטאר, צילום: איי.פי

יתר על כן, יועץ מיוחד של מזכ"ל האו"ם, ד"ר אחמד בן מוחמד אל־מוראיקי, התגאה בראיון לסוכנות הידיעות הקטארית: "בשנים האחרונות חלה התפתחות משמעותית. קטאר היתה אחת המדינות הראשונות שתמכו באו"ם תוך חתימת הסכמים ומתן מימון לארגוני האו"ם בסכום של כ־500 מיליון דולר - וכן בפתיחת בית האו"ם שישמש כמה ארגונים שלו".

על רקע זה, קרן קטאר לפיתוח חתמה עם אונר"א (סוכנות הסיוע לפליטים פלשתינים) על תרומה רב־שנתית בהיקף כולל של 18 מיליון דולר לשנים 2024-2023, לרבות לרצועת עזה. לאחרונה הצהירה קטאר כי תמשיך לתמוך בארגון, שכמה מעובדיו השתתפו בטבח 7 באוקטובר והסתירו חטופים בביתם.

איסמעיל הנייה עם אמיר קטאר לשעבר. צילום: איי.פי, צילום: צילום ארכיון: אי.פי

עם סיוע כזה, קל להבין מדוע מזכ"ל האו"ם נעתר לכנס את מועצת הביטחון באופן חריג כדי להכריז על הפסקת אש במלחמה נגד חמאס - יוזמה שסוכלה.

ארה"ב: על פי מכון המחקר NCRI, ארגון לא ממשלתי שבסיסו באוניברסיטת ראטגרס בניו ג'רזי, בין 2014 ל־2019 קטאר, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות תרמו לפחות 4.4 מיליארד דולר למספר רב של מכללות בארה"ב.

יחד עם תרומות ממדינות אחרות במזרח התיכון, במהלך חמש השנים המדוברות נתרמו יותר מ־5 מיליארד דולר לאוניברסיטאות אמריקניות ממדינות מזרח־תיכוניות אוטוריטריות. חמש האוניברסיטאות המובילות שנהנו מהתרומות הללו כוללות את קרנגי מלון (פיטסבורג), שקיבלה 1.4 מיליארד דולר, קורנל (1.2 מיליארד דולר), הרווארד (894 מיליון דולר), MIT (כ־859 מיליון דולר) ו־A&M College Station בטקסס, שקיבלה כחצי מיליארד דולר.

תרומה של 894 מיליון דולר קמפוס אוניברסיטת הרווארד, צילום: אי.פי

פיפ"א: מדובר אמנם בסיפור ישן, אבל כזה ששווה להזכיר. ב־2014 חשף ה"טלגרף" הבריטי כי סגן נשיא פיפ"א לשעבר, ג'ק וורנר, קיבל שוחד מהאמירות במסגרת הליך בחירת המדינה המארחת למונדיאל ב־2022. בדיווח במגזין "פראנס פוטבול" נחשף כי שניים מראשי ההתאחדות באפריקה שוחדו גם הם בסכום של 1.5 מיליון דולר כל אחד. במונדיאל עצמו השקיעה קטאר 220 מיליארד דולר, שמיצבו אותה מבחינה תדמיתית כמעצמה.

להבקיע לאירופה

אירופה: עולם הכדורגל, כך נדמה, הוא המסלול המרכזי של קטאר להשיג "עוצמה רכה" מול המערב. ב־2011 קבוצת משקיעים קטארית רכשה את פריז סן ז'רמן, אחת מקבוצות הכדורגל המעוטרות בעולם. 70% ממניות הקבוצה נמכרו תמורת 130 מיליון יורו. במקביל, בקטאר גם נתנו חסות לברצלונה, בהסכם שהגיע ל־30 מיליון יורו בשנה.

אוהדים קטארים במונדיאל, צילום: רויטרס

אך לא רק בכדורגל הקטארים בוחשים. זה 30 שנה שצרפת וקטאר מנהלות קשר ביטחוני הדוק. על פי הערכות, 80% מהציוד הצבאי של קטאר מקורו בצרפת. ב־2015 נחתם חוזה שבמסגרתו רכשה קטאר 24 מטוסי רפאל מתוצרת חברת דאסו הצרפתית. החוזה כלל גם הכשרה של טייסים וטכנאים.

דרום אפריקה: על פי מסמכים שפרסם מכון ממר"י לחקר התקשורת במזרח התיכון, קטאר ניהלה יחסים חמים מאוד עם נשיא דרום אפריקה לשעבר תאבו מבקי, כששימש מתווך בסכסוך בסודאן בשנים 2018-2009. לפי אחד המסמכים, ב־2012 הצהיר השגריר הקטארי בדרום אפריקה, סלים עבדאללה אל־ג'אבר, כי נמסר "מענק של אמיר קטאר" למר מבקי בסך 2 מיליון דולר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר