יציב לזעזועים ונפיץ מאוד: זה החומר ששימש למילכוד הביפרים

בלבנון אומרים כי תרכובת בשם PETN היא שהוכנסה לסוללות הליתיום של מכשירי הקשר והביאה לפיצוצן • מדובר באחד החומרים הנפיצים ביותר שידועים לאנושות, ששימש בעבר בין השאר גם לפיגועים מפורסמים • ויש לו גם שימוש מפתיע - ומועיל ביותר

"המוסד הצליח ליירט משלוח של מכשירי קשר עבור חיזבאללה לפני שהגיע אל הארגון". צילום: רשתות ערביות

כבר הלילה (בין שלישי לרביעי) ידעו גורמים בלבנון לספר כי מי שמילכד את הביפרים שהתפוצצו באלפיהם במעוזי חיזבאללה, השתמש בחומר נפץ המכונה PETN.

תיעוד של פיצוץ ביפר אצל מחבל חיזבאללה

"המוסד הצליח ליירט משלוח של מכשירי קשר עבור חיזבאללה לפני שהגיע אל הארגון", אמרו מקורות של רשת סקיי ניוז בערבית. לדבריהם, ישראל הצליחה להחדיר כמות מסוימת של החומר הנפיץ ביותר PETN לתוך סוללות הליתיום, והביאה לפיצוצן על ידי חימום מרחוק".

אז מהו אותו PETN – או בשמו הכימי המלא פנטאריתריטול טטרניטרט או פנתריט? מדובר באחד החומרים הנפיצים ביותר הידועים לאנושות, יעיל פי 1.66 מ-TNT. בניגוד לחומרי נפץ רבים אחרים, הוא יציב יחסית לחיכוך, ותכונה זו הופכת אותו לבטוח יחסית מפני פיצוץ אקראי.

בה בעת, כאשר נחשף PETN בכוונה לחום, הוא משחרר כמות אנרגיה עצומה. תכונות אלה הפכו אותו למבוקש במגוון רחב של משימות – מפעולות הריסה תעשייתיות ועד למתקפות טרור, מה גם שאפשר בקלות להטמין אותו במכשירי פלסטיק או בחפצים בשימוש יומיומי.

לא פלא של-PETN היסטוריה ארוכה של שימושים בפעולות חבלה. הנה רק כמה דוגמאות: ב-1980, כ-10 ק"ג של PETN שהוטמנו באופנוע ליד בית הכנסת ברחוב קופרניקוס בפריז הרגו ארבעה מתפללים ופצעו 46; שלוש שנים אחרי, 307 בני אדם נהרגו כאשר משאית עמוסת PETN התפוצצה במתקן הכוח הרב-לאומי בביירות; באותה השנה "בית צרפת" בברלין התמוטט כמעט כולו במתקפת טרור שבה השתמש טרוריסט מהשמאל הקיצוני ב-24 ק"ג של PETN; ובדצמבר 2001 ניסה מחבל אל-קאעידה לפוצץ מטוס בטיסה מפריז למיאמי באמצעות PETN שהיה מוטמן בסוליות נעליו.

ארבעה בני אדם נרצחו. הפיגוע בבית הכנסת בפריז ב-1980, צילום: אי.אף.פי

ב-2009 ניסה מחבל של אל-קאעידה בחצי האי ערב לפוצץ 80 גרם של PETN (מעורבבים עם חומר נוסף) שנתפרו לתחתוניו במהלך טיסה מאמסטרדם לדטרויט. ניסיון ההצתה כשל, ונוסעים השתלטו על המחבל, אולם לפי הערכות החבלנים אז, 50 גרם של PETN היו מספיקים כדי לפעור חור בדופן המטוס.

שנה לאחר מכן, מידע מודיעיני חשף שני משלוחי מחסניות למדפסות שהיו אמורים להתפוצץ באוויר בדרכן לארה"ב.

יעיל כמעט פי 2 יותר מ-TNT. חומר הנפץ PETN, צילום: אי.פי

מאחורי המצאת PETN עומדת יצרנית חומרי הנפץ RWS מקלן, שרשמה עליו פטנט עוד ב-1894. ייצורו החל ב-1912 ושימש את גרמניה במלחמת העולם הראשונה. דרך אגב, PETN מסוגל לגרום לא רק נזק: הוא משמש גם כחומר מרחיב כלי דם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר