מחאת נהגי האוטובוסים | צילום: יהושע יוסף

נהגי האוטובוסים מאיימים בשביתה: "לא שמים עלינו"

שכר נמוך, עבודה מסביב לשעון ואלימות שהם סופגים מהנוסעים • רפורמת התחבורה הציבורית אמנם דואגת לכיס האזרח, אך שמה בצד את מי שעל ההגה

בתחילת השבוע, כפי שדיווחנו בהרחבה, הודיעו שרת התחבורה ושר האוצר על הרפורמה העתידית במחירי התחבורה הציבורית, שצפויים לטענת קובעי הרפורמה להיות שוויוניים לכולם בהתאם לחמשת אזורי הנסיעה בכל הארץ.

לצד ביקורת בעיקר מתושבי הפריפריה, נשמעו תגובות חיוביות לצעד. אלא שציבור אחד שבירך, זה של נהגי התחבורה הציבורית, לא יכול שלא להרגיש מקופח. לטענתם, בשל היעדר מענה לקריאה לחיזוק מעמד הנהג, הקווים ימשיכו להיות צפופים ויותר נהגים יפרשו. לא מעט נהגים וגם בכירים בארגונים המייצגים אותם, מאיימים שוב במאבק. "עד שלא תהיה שביתה, כנראה לא ישימו עלינו", הם אומרים.

ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מסר, לאחר הודעת השרים על רפורמת המחירים, כי "במהלך זה מדינת ישראל משווה עצמה לרוב מדינות העולם המערבי, המאפשרות נסיעות חינם לבני הגיל השלישי", אבל הוסיף בנשימה אחת: "אנו מקווים כי מהלך זה יפתח גם את הדרך לשיפור שכר ותנאי הנהגים".

גם איגוד ועדי התחבורה היה בתמימות דעים: "מברכים על החלטת השרה שתקל על כיסם של האזרחים. עתה הגיעה השעה לפעול להשלמת 4,000 הנהגים החסרים".

בארגון "15 דקות" - עמותה הפועלת לקידום תחבורה נגישה וצודקת לכלל אזרחי ישראל, בירכו וציינו כי "התוכנית החדשה היא צעד בכיוון הנכון, אך כדי להעביר נוסעים מהרכב הפרטי לתחב"צ ולהפחית את הפקקים יש לקצר את זמני הנסיעה, להגדיל תדירות ולקדם הקצאת נתיבי תחבורה ציבוריים גם בכבישים בין־עירוניים".

וזו עיקר הבעיה. כשאזרחים מתלוננים על שירות לקוי של חברות התחבורה הציבורית, עם דגש על איחורים בתנועת הקווים, הנהגים ממשיכים להצביע על הסיבה האמיתית: חסרים בחברות אלפי נהגים.

נהגים פורשים גם בגלל גיל ומחלות שלא מוכרות כמחלות מקצוע, אבל בעיקר בשל שכר נמוך, שעומד היום על 43 שקלים לשעה ברוטו, כשהדרישה מצידם היא לפחות עשרה שקלים תוספת. לטענתם, השכר הממוצע לנהג עומד היום על כ־8,500 שקלים, הרבה מתחת לשכר הממוצע במשק.


"הרפורמה טובה", ציין שמואל, נהג בחברה המסיעה נוסעים מראשל"צ לת"א. "חשוב שכל אדם יוכל להשתמש בתחבורה במחיר הוגן, וגם השיטה החדשה כמובן חוסכת מאיתנו להתעסק עם הכרטוס, אבל אנחנו ממשיכים להיקרע. אין תוספת נהגים, עובדים יותר שעות כדי להביא משכורת נורמלית, סופגים אלימות מילולית וגם פיזית, ולמרות ההפגנות שום דבר לא זז בתחום שלנו. בשנה הקרובה ההימור שלי הוא שיפרשו מאות נהגים. ובינתיים אף אד לא רוצה לבוא לעבוד בתנאים האלה".

גם נהגי המוניות סובלים

ומה לגבי נהגי המוניות? הם לא נכללים ברפורמה. באחרונה התעדכנו מחירי הנסיעה במוניות, ונוצרה העלאה של כארבעה אחוזים במחיר הנסיעה.

עם זאת, הנהגים שמתלוננים על פגיעה בפרנסה היו רוצים עדכונים "הגיוניים", כדבריהם. יש נהגים שאף הציעו הצעות קיצוניות יותר. "צריך במוניות מחירים לפי היצע וביקוש, כמו בבתי מלון ובטיסות לחו"ל, בלי פיקוח ובלי כלום", אומרים נהגי המוניות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...