גנרטורים בחו"ל. צילום: Getty Images

סכנת הגנרטורים: בכיבוי האש חוששים מגז קטלני

במערך הכבאות מוטרדים גם מהעובדה שאזרחים צוברים דלקים שונים בבתיהם ובסביבתם לצורך תפעול הגנרטורים, ואלו עלולים להפוך בתים רבים לחבית נפץ אחת גדולה

[object Object]

כבר כמה חודשים שהציבור רץ בהמוניו לרכוש גנרטורים לשעת חירום מחשש לעלטה ומצטייד בסוללות לא תקניות שיכולות בן רגע להתפוצץ בעוצמה של רימון רסס. אלא שזו לא הסכנה היחידה. במערך הכבאות הכבאות וההצלה מזהירים גם מפני דליפות של גז רעיל המכונה "הרוצח השקט" העלול לגרום לפגיעה חמורה וקטלנית.

נוסף על כך, במערך מוטרדים גם מהעובדה שאזרחים צוברים דלקים שונים בבתיהם ובסביבתם לצורך תפעול הגנרטורים, ואלו עלולים להפוך בתים רבים לחבית נפץ אחת גדולה שיכולה לעלות בחיי אדם. "כשהחורף בפתח והחלונות סגורים עלול להצטבר ריכוז מסוכן ונפיץ של אדי דלק או גז ולגרום לפיצוץ בחלל הבית", מזהיר סגן טפסר אשי אביזמר, ראש ענף חומרים מסוכנים באגף הגנה מאש במערך הכבאות. ביולי האחרון נספה חייל ושניים נוספים נפגעו לאחר שבחדר שבו לנו פעל גנרטור ששחרר גזים רעילים.

בהלת העלטה במקרה של החרפת המלחמה הובילה את הציבור במהלך החודשים האחרונים לרכוש אלפי גנרטורים שהוצבו בבתים למקרה חירום. בנוסף נרכשו ואוחסנו מכלי דלק המאפשרים פעילות רציפה של הגנרטור.

מדפי הגנרטורים בחנויות התרוקנו, צילום: רויטרס

במערך הכבאות וההצלה דיווח לאחרונה גם על מספר אירועי פגיעה קשים בשל חשיפה לתוצרי שריפה רעילים בעיקר לגז המכונה CO.

״לקראת החורף, כאשר אנו סוגרים את החלונות וחוסר אוורור עלול להחמיר את המצב״, מדגישים בכבאות והצלה לישראל ״הציבור חייב להבין את הסיכונים לפני שרצים לרכוש גנרטור כזה ויש להקפיד על הנחיות הבטיחות כדי למנוע אסון כבד״.

סגן טפסר אשי אביזמר, ראש ענף חומרים מסוכנים באגף הגנה מאש, מצביע על הסיכונים העלולים להסתיים באסון כתוצאה משימוש לא בטוח באמצעים אלו במגזר הביתי ועל דרכי מניעתם:
לדבריו, מרבית הגנרטורים הנמכרים משתמשים בדלק נוזלי (סולר או בנזין). ״אחסון הדלק במכלים לא ייעודיים ולא תקניים, עלול לגרום לדליפה של נוזל או אדים, ובעקבות זאת לשריפה או פיצוץ״, הוא אומר, ומוסיף ״יש לוודא שימוש במכלים תקניים המיועדים לסוג הדלק אותו מאחסנים ושהמיכל מיועד לדלק הנחוץ לגנרטור בהתאם להוראות היצרן על מנת למנוע תאונות ולשמור על אורך חיי המכל ויעילות הדלק בזמן אמת״.

ניידת כיבוי בתל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ'

לדבריו, את מכלי הדלק, במיוחד בחורף, יש לאחסן מחוץ לבית, במקום מוצל ומאוורר היטב. ״כאשר החלונות סגורים עלול להצטבר ריכוז מסוכן ונפיץ של אדי דלק ולגרום לפיצוץ בחלל הבית. "על כן", הוא מוסיף, "יש לוודא כי סביבת המכלים נקיה מחומרים דליקים כמו מזרנים, כביסה, ריהוט גן ודשא סינטטי, וכמו כן, יש להקפיד על גיזום עשבים ושיחים העלולים לגרום להתפשטות אש לעבר מקום האחסנה וממנו".

יודגש כי חלק מהגנרטורים המוצעים למגזר הביתי, מונעים בגז פחמימני מעובה. (גפ"מ). לדבריו, ״שימוש לא בטוח בגז דליק, עלול לגרום לדליפה ופיצוץ נפחי, שריפה או חנק כתוצאה מדחיקת חמצן״. במערך הכבאות והצלה מתריעים מפני חיבורים פיראטיים של גז: ״יש לוודא כי חיבור למערכת הגז תהיה באמצעות טכנאי בעל רישיון מוסמך ממשרד האנרגיה״.

לאור מקרי העבר במערך הכבאות מזהירים מפני הרעלת גז חד תחמוצת הפחמן ה-CO. מדובר בגז רעיל אשר נוצר בתהליכי שריפה, המשתחרר בעת הפעלת מנוע הגנרטור כתוצאה משריפת כל סוגי הדלק. "במקומות סגורים, במיוחד בחורף בו גם אין אוורור מתאים", מזהיר סגן טפסר אביזמר, ״החשיפה לגזי פליטה מגנרטור כמו גם ממכשירי חימום ובישול, עלולה לגרום לפגיעה חמורה וקטלנית. לגז הרעיל אין ריח או צבע והוא מוכר בכינוי "הרוצח השקט". על מנת למנוע חשיפה לגז, חל איסור חמור להפעיל את הגנרטור במקום סגור ויש לוודא שימוש בהתאם להוראות היצרן ולהרחיקו מפתחי המבנה״.

החורף מביא עימו גם סיכוני חשמל שונים. לדברי סגן טפסר אביזמר, שימוש בגנרטור המחובר למערכת החשמל הביתית באופן רשלני, וכן שימוש במוצרים לא תקניים, לרבות כבלים, שקעים ומחברים, ״עלול לגרום להתחשמלות, ולהוות בסבירות גבוהה מקור להתפתחות שריפה״.

על כן קורא טפסר אביזמר לציבור לרכוש רק מוצרים תקניים ולבצע עבודות לחיבור המתקן באמצעות בעל רישיון חשמל מתאים לגודל החיבור. ״בניהול סיכונים מושכל", הוא מדגיש, "יש לקחת בחשבון את כלל אמצעי הבטיחות הנדרשים לגנרטור אותו אנו מעוניינים לרכוש. אם אין מקום מתאים לאחסנת הדלק, וניאלץ לאחסן דלק בתוך מחסן סגור, ייתכן שתרחיש של שריפת המחסן ואתו כל הבניין הוא סביר יותר ומסוכן יותר מתרחיש העלטה אשר ההסתברות שלו נמוכה".

במערך הכבאות וההצלה מזכירים, כי במקרה של שריפה או דליפת חומרים מסוכנים, יש לנתק מיד את מקור האנרגיה, לפנות מייד את דירה או הבניין ולחייג 102 ללוחמי האש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו