עוצמה ואצילות: בתהום זוועתית של רוע מוחלט - נותר לשישה אור

כתמי הדם במנהרה הטחובה מספרים את סיפור רגעיהם האחרונים של עדן, אורי, כרמל, הרש, אלמוג ואלכס ז"ל • הסרטון הנורא חושף את הזוועה של המפלצת התת־קרקעית שחפר חמאס בעזה – ובעיקר את גבורת החטופים שנאחזו במשך 11 חודשים בחיים

תיעוד המנהרה בה נרצחו ששת החטופים. צילום: דובר צה"ל

בכל עת כשהתפילה הזו מתנגנת בי, אני מרגישה שנדרש להוסיף לה כמה מילים. אחינו... הנתונים בשביה... בין בים ובין ביבשה ובין בבטן האדמה. מלחמת חרבות ברזל מתרחשת בים, ביבשה ובאוויר, אך בעיקר מתחת לפני הקרקע. בז'רגון הצבאי צה"ל מדבר על פעילות בתת־קרקע, אבל הביטוי הזה קצת חוטא לתיאור המפלצת שהקים חמאס מתחת לפני האדמה.

תיעוד המנהרה בה נרצחו ששת החטופים // דובר צה"ל

יש לנו חיל אוויר מהולל שיודע להתמודד עם מתקפות מסיביות ויודע גם לתקוף אי־שם, על פי פרסומים זרים. יש לנו חיל ים מפואר וצוללות משוכללות ויש לנו חיל רגלים ושריון שיודע להתעמת פנים אל פנים עם אויב מר. אבל הזירה החדשה שיצר חמאס מתחת לפני הקרקע היא שדה קרב שעדיין לא מצאנו את הכוחות והטכנולוגיה להתמודד איתו. 

יש משהו בשדה הקרב הזה המייצג יותר מכל את תהום הרוע, את האפלה הנוראה שאליה גרר חמאס אותנו ואת תושבי עזה. במקום להשקיע בבניית החיים מעל האדמה הוא הלביש שמלת בטון ומלט עיר תחתית של מוות ושאול. חמאס כפה עלינו מציאות חדשה המחייבת אותנו להתמודד עם רוע צרוף.

מי ששוחר חיים ושלום מתקשה להבין את הרוע הצרוף. שוב ושוב אוהבי החיים שוגים באשליה שאפשר לדבר עם הרוע, לנהל איתו משא ומתן ולרפד אותו במזוודות של כסף כדי להשיג עוד קצת שקט.

תיעוד המנהרה בה נרצחו ששת החטופים, צילום: דובר צה"ל

שוב ושוב אוהבי החיים מקבלים אגרוף בבטן כשהם נחשפים לזוועות שמחולל הרוע - למחילת המוות שנחפרת דווקא מתחת לחדר ילדים תמים עם ציורי מיקי מאוס על הקירות.   ובתוך הצלילה דרך הפיר אל התהום אנחנו מבינים מחדש את הזעקה העתיקה: "ממעמקים קראתיך השם".

פרסום הסרטון מהמנהרה, או יותר נכון ממחילת עכברים, שבה הוחזקו עדן, אורי, כרמל, הרש, אלמוג ואלכס, חשף אותנו לשיא חדש של זוועה. תת־תנאים, בלי יכולת לעמוד, בלי מים, בלי שירותים, בלי אור שמש, בלי מזון.

ובתוך הרוע נקודות של אור. כתמי הדם שמספרים על קרב גבורה שבו החטופים ניסו לגונן זה על זה. מברשת שיער ולוח שחמט המעידים על האחיזה בחיים עד הרגע האחרון, על שמירת צלם אנוש גם בתנאים בלתי אפשריים. ורצח מחריד של שתי נשים וארבעה גברים, מורעבים, אחרי 11 חודשים בשבי.

תיעוד המנהרה בה נרצחו ששת החטופים, צילום: דובר צה"ל

כשרואים את התנאים הנוראים שבהם עברו על החטופים ימיהם האחרונים, אי אפשר שלא להתפעל מהעוצמה ומהאצילות שבה דיברו בסרטונים שחמאס ביים. איך בתוך החושך נותר להם אור בעיניים, איך מול אכזריות הקרינו עדינות ותקווה. הם ציוו לנו במותם את המלחמה הבלתי מתפשרת שנגזרה עלינו מול הרוע התהומי. 

 
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר