צילום: Animals // צילום: Animals

תיעוד נדיר: פריקת עגלים מאוניית המשלוחים החיים של דבאח

בלעדי: צוות עמותת "אנימלס" תיעד בחשאי העמסת עגלים בצפיפות וטוען כי העגלים אף חושמלו, בניגוד לחוק • דבאח מכחישים: "הכל התבצע כדין"

צוות של עמותת אנימלס תיעד בתקופה האחרונה שימוש בשוקרים חשמליים כנגד העגלים והעמסתם - כשהם במצוקה- בצפיפות שלטענת אנימלס "נראה כי עולה על המותר על פי התקנות" לאחר מסע מפרך מאוסטרליה, העגלים נראים מורדים מאוניית המשלוחים החיים "בהיג'ה" שבבעלות חברת הבשר דבאח. צוות של אנימלס תיעד עובדים מזרזים עגלים באמצעות שוקרים חשמליים ומובילים אותם למשאיות בצפיפות.

אנשי אנימלס הצליחו לתעד מעט מהליך שיגרתי למדי של תעשיית המשלוחים החיים במהלך סוף השבוע החולף, עת עגנה אוניית המשלוחים החיים "בהיג'ה", שבבעלות חברת הבשר הישראלית דבאח בנמל אילת, כשעליה עגלים מאוסטרליה שנשלחו לפיטום ולשחיטה בישראל. הצילומים מתעדים עובדים העושים שימוש בשוקרים חשמליים על העגלים, העמסתם על משאיות בצפיפות קשה באופן שעלול, לדידם, להוות עבירה על תקנות ההובלה, כמו גם עגלים במצוקה המוציאים רגליים מחוץ למשאית. 

לטענת אנימלס, חשמול עגלים פסול באופן גורף על פי חוק צער בעלי חיים, האוסר על התעללות. אמנם הוראות משרד החקלאות בנושא מתירות שימוש בשוקרים חשמליים בנסיבות מסוימות, אך לפי העמותה, התיעוד חושף שימוש אסור המהווה הפרה גם של ההוראות הללו. על פי ההוראות יש להעדיף שימוש באמצעים אחרים, לאפשר לעגלים להתקדם בקצב שלהם ולא לחשמל עגל שכבר נמצא בתנועה. אולם לדברי העמותה "בתיעוד נראה שימוש בשוקר על עגל שמתקדם, וכן שוקר המופעל על עגל כאשר עגל אחר עומד ממש לפניו, כלומר אין לו לאן להתקדם ולכן התגובה שלו היא לקפוץ על העגל שלפניו, ומדובר בשימוש שהוא במובהק אסור".

התיעוד הנוכחי נדיר למדי היות ובשל תנאי האבטחה אין אפשרות להיכנס למתחם הנמל. תעשיית המשלוחים החיים מודעת לביקורת הרחבה נגדה ולתמיכה הגורפת של 86% מהציבור בחקיקה להפסקת המשלוחים החיים. לאחר שבעבר צוות החקירות של אנימלס תיעד אלימות קשה בפריקת בעלי החיים מהאוניות, תעשיית המשלוחים החלה לפעול להסתרת הליך הפריקה, בין היתר על ידי שימוש במחיצות שנועדו למנוע אפשרות תיעוד. 

חברת דבאח, בעלת האונייה, היא אחת מהמרוויחות הגדולות מתעשיית המשלוחים החיים. ביוני 2015 העלה תיעוד שחשפה עמותת אנימלס כיצד מתעללים בבהמות באופן אכזרי בין היתר על ידי הורדת שער מתכתי על גבן. בדצמבר באותה שנה העלה מסמך ביקורת חמור של השירותים הווטרינריים בבית המטבחיים "דאבח" שנחשף ב"ישראל היום" חשד למעשי התעללות ולליקויי תברואה חמורים. המסמך נחשף כנספח לתשובת הפרקליטות לעתירה לבג"ץ שהגישו עמותות אנימלס ו"תנו לחיות לחיות", על רקע פרשת ההתעללות הקשה שנחשפה במקום כחצי שנה קודם לכן. בפברואר 2017 הורה משרד החקלאות הורה לסגור את תיק חקירת ההתעללות בבעלי חיים בבית המטבחיים דבאח ולא להגיש כתבי אישום בפרשה בנימוק של "היעדר ראיות". במאי השנה קראו אנימלס ותנו לחיות לחיות לפתוח מחדש את תיק החקירה כנגד דבאח בטענה להתעללות מתמשכת בבעלי חיים במקום. 

עמותת אנימלס: "התיעוד חושף חלק קטן מהסבל שעברים בעלי החיים במשלוחים החיים. אפילו כשהעובדים ערים לכך שהם מתועדים ומנסים להפגין איפוק, יש דברים שלא ניתן להסתיר: בעלי החיים מגיעים לנמל אילת אחרי מסע מייסר באונייה צפופה מקצהו השני של העולם. הם מורדים מהאונייה מותשים ומפוחדים, וכשהם חוששים להתקדם אל המשאית העובדים מזרזים אותם עם שוקר חשמלי. לציבור הישראלי אכפת מבעלי חיים, ורבים רואים את התמונות הקשות ומוציאים את הבשר מהצלחת. גם מי שעדיין אוכלים בשר מתנגדים למשלוחים החיים: 86% מהישראלים תומכים בהצעת החוק להפסקת המשלוחים החיים, שממשיכים רק בגלל הלחצים של עסקני תעשיית המשלוחים, מיעוט קטן, קיצוני ורודף בצע. בשל הסחרור הפוליטי, הצעת החוק תקועה ואנו קוראים לממשלה לממש את רצון הציבור, להפסיק את המשלוחים החיים ולעצור את ההתעללות האכזרית הזו".

דבאח: "המשלוח התבצע בצורה מופתית ועל פי דין"

מחברת דבאח נמסר בתגובה: "חברתנו עוסקת מזה שנים רבות בתחום של יבוא בעלי חיים תוך הקפדה על כל תנאי ההובלה הימית, הפריקה מהאוניות וההובלה היבשתית. הפנייה מתייחסת למשלוח בקר מאוסטרליה שהתבצע בצורה מופתית כאשר כל 6500 ראשי בקר שהועלו לאוניה הגיעו במצב מצויין לישראל".

"לגבי השימוש בשוקר החשמלי: השימוש במאיץ חשמלי מותר כל עוד הוא נעשה במידתיות באופן סביר וכשהדבר נחוץ. הטענות הכלליות לגבי השימוש בשוקר חשמלי, שמועלות מבלי לבדוק ומבלי לדעת את הנסיבות שבהן נעשה השימוש הוא דבר חסר אחריות, מוטעה ומטעה. בניגוד לטענות המתוארות אין ולא היה שימוש בלתי מידתי בשוקר חשמלי וברור מאליו שהדבר רחוק מרחק ארץ ושמיים מהתעללות בבעלי חיים".

"לגבי ההובלה היבשתית: ההובלה היבשתית מתבצעת על-פי דין באמצעות כלי רכב יעודיים ומאושרים להובלות בעלי החיים על ידי הגורמים המוסמכים. כמות בעלי החיים בכל הובלה הינה בהתאם לדרוש וקבוע מבחינה רגולטורית. אין ולא עולה מהסרטון שום צפיפות יתרה שחורגת מהמותר. הטענה לגבי ״עגלים במוצקה המוצאים את רגליהם מחוץ למשאית״, פשוט איננה רצינית. מה הייתה יכולה להיות התגובה של כל צופה בסרטון המתעד נסיעות של אנשים, בני אדם, ברכבת או למשל באוטובוסים עמוסים או אפילו בכניסה למטוסים לקראת הטיסה ?!" 

"כפי שציינו גם בעבר, העמותות למען בעלי החיים מנסות בקביעות להשחיר את פנינו באמצעות טענות מיותרות וחסרות כל בסיס להתעללות בבעלי חיים, דבר אשר עלול להוות הוצאת דיבה מובהקת. כידוע, העמותות מתייחסות לעצם אכילת הבשר, שהוא מוצר תזונה בסיסי ואלמנטרי, כאל התעללות, ולכן דבר לא יניח את דעתן".     

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "עם קבלת הסרטון, השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות החלו בבדיקת הנושא. יש לציין כי בדומה לכל שאר ייבוא בעלי החיים לישראל, גם לאורך כל ההפלגה הזו ליווה הצוות המקצועי שכולל רופא וטרינר ואנשי מקצוע, את בעלי החיים מארץ המוצא ועד ליעד.

"משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בשמירה על רווחתם של בעלי החיים ורואה בחומרה כל מקרה של פגיעה בהם. לכן, אם לאחר בחינת המקרה יתברר כי אחד הגורמים עבר עבירה פלילית, המשרד ימצה עמו את הדין. במקביל, משרד החקלאות ממשיך לפעול להגדלת היקפי היבוא של בשר טרי לישראל כתחליף לייבוא עגלים מחו"ל. בתוך כך, המשרד קידם שלוש יוזמות שיגדילו את מצאי הבשר שמיובא לישראל על חשבון יבוא של בעלי חיים.

"כמו גם, פעל המשרד מבעוד מועד והכין טיוטת תזכיר חוק המקטין בהדרגה את יבוא הבקר באוניות כך שתוך 10 שנים לא ייבאו יותר בקר באוניות לשחיטה בישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...