רבע מיליון תלמידים - ללא מחשב בבית // צילום: יהושע יוסף

רבע מיליון תלמידים - ללא מחשב בבית

חשש למחדל: פחות מחודש לפתיחת שנת הלימודים, והמשרד טרם מיפה מיהם התלמידים נטולי המענה הטכנולוגי • "1.2 מיליארד שקלים יוקצו ללמידה מרחוק"

מנותקים: פחות מחודש לתחילתה של שנת הלימודים עם הלמידה מרחוק - לכ־229 אלף תלמידים אין מחשב בבית, אך משרד החינוך לא יודע מי הם. 

גורמים במשרד מאשרים כי זה סדר הגודל של פערי המחשוב, ובימים אלה הם שוקדים על הרשימות כדי להגישן לשר החינוך. האבסורד הוא שהמיפוי בנושא מתעכב, ולכן ייקח זמן עד שבמטה משרד החינוך יידעו באופן שמי - מי הם התלמידים שאין להם איך לפתוח את שנת הלימודים בצורה מקוונת. 

כזכור, על פי המתווה, מכיתה ה' ועד י"ב הלימודים יהיו מקוונים מהבית. זאת, תוך ניסיון להביא תלמידים אלו ליומיים למידה בבתי הספר. הצלבת נתונים מגורמים שונים, בהם משרד האוצר, משרד החינוך, והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מראים את המחסור בקרב שכבות הגיל. באוכלוסייה היהודית הלא־חרדית, לדוגמה, המחסור החמור ביותר הוא בקרב 37 אלף תלמידים ביסודי שאין להם מחשב בבית. בד בבד, בבתי הספר התיכונים, ל־19 אלף תלמידים במגזר היהודי הלא־חרדי אין מחשב. 

התלמידה מביה"ס "אלחריזי" בת"א // צילום: מרקו
התלמידה מביה"ס "אלחריזי" בת"א // צילום: מרקו

היום צפוי שר החינוך יואב גלנט לקיים מסיבת עיתונאים הנוגעת לפתיחת שנת הלימודים, שם צפויה לעלות גם בעיית המחסור באמצעי קצה, קרי מחשבים וטאבלטים. עם זאת, כבר ידוע כי כשהמחשבים יירכשו הם לא יחולקו ישירות לתלמידים, אלא יינתנו לבתי הספר, והם יהיו אלו שישאילו אותם לתלמידים. המנגנון הזה יביא לכך שהמחשבים יושאלו גם לתלמידים בשנים הבאות, ולא יילקחו כשהתלמידים יסיימו כיתה י"ב.  

"למדתי מרחוק בסלולרי"

"כרגע אין לי מחשב ללמוד ממנו", מספרת שלי, בת 17 (שם בדוי), העולה לכיתה י"ב בתיכון בדרום הארץ. לדבריה, יש לה מחשב ישן מאוד ואיטי, "שבגל הראשון היה בלתי אפשרי לעקוב באמצעותו אחרי שיעורים או לפתוח מצלמה. מה שעשיתי בשנה שעברה זה ללמוד דרך המסך של הטלפון, אבל זה עייף לי את העיניים, זה מאוד לא נוח". 

היא מוסיפה: "אני נכנסת לשנת הלימודים האחרונה שלי ואני חוששת מאוד שזה יפגע לי בציונים. הרגשתי שזה פגע לי בציונים כבר בשנה האחרונה. אני תלמידה ברמה מאוד גבוהה ולא היתה לי דרך להתחבר ולתקשר עם מורים בצורה של שיעור, זה הוריד לי את הציונים. אני לא חושבת שמישהו בבית הספר יודע אם יש לי או אין לי מחשב, או לפחות אף אחד לא שאל - אני לא רואה כרגע איך ההורים שלי מצליחים לקנות לי מחשב חדש, בגלל שזו תקופה כלכלית גרועה". 

למידה מרחוק // צילום: אורן בן חקון
למידה מרחוק // צילום: אורן בן חקון

מה שמקומם הוא שבשיא התפשטות הקורונה, כשבתי הספר נסגרו והלמידה הפכה מקוונת, הבטיחו שר החינוך דאז רפי פרץ ומנכ"ל משרדו שמואל אבואב כי יירכשו כ־30 אלף מחשבים לאוכלוסיות שידן אינה משגת לרכוש אותם. אולם, מאז השניים עזבו את התפקיד, וההבטחה לא קוימה. 

מחסור חמור במגזר הערבי

מדו"ח של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שאותו כתב הכלכלן נג'יב עמרייה ומתבסס על נתוני הלמ"ס, עולה כי מחסור חמור במחשבים קיים גם באוכלוסייה הערבית. לדוגמה, לכ־94 אלף תלמידי היסודי במגזר הערבי אין מחשב בבית. בה בעת, אמצעי קצה אחרים חסרים גם בקרב התלמידים החרדים. תלמידים אלה אינם לומדים באמצעות מחשב, אלא באמצעות "מרחבי שמע" - שם יש מחסור של טלפונים "כשרים". 

"המדינה משאירה תלמידים ממשפחות מעוטות יכולת מאחור והפער ימשיך להתרחב", מזהיר נמרוד דותן, מנכ"ל עמותת חינוך לפסגות העוסקת בצמצום פערים ובקידום מוביליות חברתית בפריפריה החברתית והגיאוגרפית. לדבריו, "המגיפה הרימה את המסך וחשפה את הפערים החברתיים כך שאי אפשר להתעלם מהם. הבעיה היא שאין גורם אחד שמתכלל את הכל. לדוגמה, אין רשימה מסודרת של כל התלמידים ללא מחשב בביתם". הוא מציין: "אנחנו חילקנו לאחרונה כ־300 מחשבים ניידים וחיבור לאינטרנט מגיוס תרומות. לא חסרים משאבים, אבל צריך גורם אחד שימפה את הצרכים במלואם, יאגד יחד את כל הגופים הרלוונטיים ויתעדף מענים". 

דותן התייחס לנתון הגבוה של תלמידים שגרים בבתים ללא חיבור לאינטרנט, ואמר: "חיבור לאינטרנט הוא הוצאה חודשית קבועה, הורה במצוקה כלכלית צריך  לבחור אם הוא שם אוכל על השולחן או משלם לאינטרנט - אז הוא עושה בחירה מאוד פשוטה. חייבים להביא את זה בחשבון".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "במסגרת ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים בשגרת קורונה, יוקצו כ־1.2 מיליארד שקלים לטובת קידום הלמידה מרחוק. המשרד יפרסם בקרוב את מיפוי האמצעים הדיגיטליים ואופן הקצאתם לאוכלוסיית התלמידים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...